سنا- صالح‌آبادی با اشاره به عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار، مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان را برای سال ۸۹ اعلام کرد. رییس سازمان بورس گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای خارجیان تشکیل خواهد شد تا سرمایه‌های خارجی تازه وارد بورس تهران شود.

دکتر صالح‌آبادی با بیان اینکه پیشنهادی برای تشکیل یک صندوق سرمایه‌گذاری خارجی در کیش مطرح شده است، افزود: آورده صندوق‌هایی که در خارج از کشور راه‌اندازی می‌شود، ارزی خواهد بود اما آورده این صندوق‌ها در ایران تبدیل به ریال می‌شود.

وی افزایش نقدشوندگی، کاهش توقف نمادهای معاملاتی، افزایش شفافیت اطلاعاتی شرکت‌ها، راه‌اندازی معاملات فیوچرز سهام، توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ، انتشار صکوک اجاره و افزایش حجم انتشار اوراق مشارکت را از دیگر برنامه‌های سازمان بورس برای توسعه بازار اوراق بهادار اعلام کرد.

رییس سازمان بورس اجرایی شدن قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید و کمک به گسترش فعالیت‌های بازار خارج از بورس را از دیگر برنامه‌های سازمان بورس در سال ۸۹ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه رتبه‌بندی کارگزاران بورس کالا امسال برای نخستین بار انجام خواهد شد، افزود: دومین رتبه‌بندی کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران نیز از ابتدای تابستان آغاز می‌شود.

سخنگوی سازمان بورس توسعه فعالیت‌های سبدگردانی در بازار سرمایه، ارائه مجوز برای شرکت‌های پردازشگر اطلاعات مالی، ابلاغ استانداردهای ثبت سفارش به شرکت‌های کارگزاری و بهینه‌سازی چرخه معاملات را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال ۸۹ عنوان کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل رتبه‌بندی، کارگزارانی که امتیازات لازم را به دست آورند، سازمان مجوزهای لازم را برای آغاز فعالیت آنها در بورس کالا صادر خواهد کرد.

برنامه‌های ویژه در حوزه IT

وی درباره برنامه‌های سازمان بورس در حوزه فن‌آوری اطلاعات (IT) گفت: فاز دوم سمپا (سیستم نظارتی یکپارچه بر معاملات بورس) در سال ۸۹ اجرایی خواهد شد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال معاملات الکترونیکی سهام راه‌اندازی می‌شود، اظهار داشت: عملیاتی شدن این طرح تحول بزرگی را در بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.

دبیر شورای عالی بورس عملیاتی شدن استاندارد نوین گزارشگری مالی (XBRL)، الکترونیکی کردن بازار اولیه، راه‌اندازی مرکز میانی صدور گواهی امضای دیجیتال در بازار سرمایه، راه‌اندازی سامانه تبادل اطلاعات نهادهای مالی، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی نظارت بر سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، راه‌اندازی سایت پشتیبان سامانه معاملات و افزایش سطوح امنیت نرم‌افزاری را از دیگر برنامه‌های سازمان بورس در حوزه فن‌آوری اطلاعات اعلام کرد.