راه‌اندازی دو صندوق زمین و ساختمان منتفی شد

ایسنا- بعد از تلاش‌های گسترده سازمان بورس در راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان و اعطای مجوز به سه صندوق، وزارت مسکن زمین‌های دو صندوق زمین و ساختمان را پس گرفت و اجرای آن منتفی شد. قاسم محسنی ـ معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ـ از منتفی شدن صندوق زمین و ساختمان چشمه خبر داد. وی گفت: متاسفانه وزارت مسکن یک هکتار از زمین صندوق چشمه را که در منطقه ۲۲ تهران واقع شده بود به دیوان محاسبات داد و مدیر صندوق نیز اعلام کرد که طرح روی دو هکتار زمین قابل اجرا نیست؛ لذا راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان چشمه بعد از تلاش‌های گسترده سازمان بورس فعلا منتفی شد.

محسنی یاد آور شد: وزیر مسکن در مراسمی، یک هکتار از سه هکتار زمین صندوق چشمه را به دیوان محاسبات اختصاص داد. وی ادامه داد: صندوق زمین و ساختمان دیگری در تهرانک در حال

راه‌اندازی بود که قرارداد آن نیز امضا شده بود؛ ولی مجددا وزیر مسکن با ارسال نامه‌ای اعلام کرد که این زمین به مسکن مهر اختصاص داده ‌شده است لذا راه اندازی این صندوق نیز منتفی شد.

باید به سمت بخش خصوصی می‌رفتیم

معاون سازمان بورس با اشاره به منتفی شدن راه‌اندازی این دو صندوق تاکید کرد: از ابتدا باید به سمت بخش خصوصی رفته و در این زمینه فعالیت می‌کردیم؛ ولی امیدمان این بود که با زمین‌هایی که وزارت مسکن در اختیار این صندوق‌ها قرار می‌دهد، زودتر این صندوق‌ها راه‌اندازی می شود.

وی در ادامه به راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان آسمان شهر اردبیل اشاره و عنوان کرد: این صندوق در مرحله صدور مجوز فعالیت از سوی سازمان بورس است و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است؛ ولی سازمان بورس در خصوص متعهد پذیره‌نویسی این صندوق اشکالاتی وارد کرده است که مقرر شد بعد از این که صورت‌های مالی متعهد پذیره‌نویسی امسال به تصویب مجمع و تایید حسابرس برسد، مجددا بررسی شده و در صورت رفع اشکال مجوز فعالیت به این صندوق داده ‌شود.

چند تقاضای جدید از بخش خصوصی داریم

محسنی از وجود تقاضاهای جدید برای صندوق زمین و ساختمان خبر داد و بدون اشاره به تعداد آنها گفت: در حال حاضر چند تقاضا از بخش خصوصی برای تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان مطرح شده است و سازمان قصد دارد روی بخش خصوصی انرژی بیشتری بگذارد که فعال‌تر شود.

وی تاکید کرد: با توجه به تصویب قانون توسعه ابزارها و تسهیلات مالیات‌ها، امسال نیز امیدواریم که چند صندوق زمین و ساختمان مجوز دریافت کرده و تاسیس شود.

وی یادآور می‌شود در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه ۸۸ نخستین مجوز صندوق زمین و ساختمان با عنوان صندوق زمین و ساختمان چشمه با محوریت شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران در اولین همایش تامین مالی مسکن با حضور وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان بورس به معاون این شرکت ارائه شد.

صندوق زمین و ساختمان چشمه صندوق متعلق به شرکت پشتیبانی سرمایه‌گذاری ساختمان است که وزارت مسکن و شهرسازی زمینی به مساحت ۳۵ هزار مترمربع در منطقه ۲۲ تهران به این صندوق به عنوان سهم مشارکتی خود واگذار کرد و این صندوق تا چهار ماه پس از صدور مجوز فرصت داشت تا نسبت به اخذ پروانه ساختمانی و تهیه نقشه ساخت اقدام کند و سپس فراخوان مشارکت مردم در ساخت پروژه از طریق سازمان بورس اعلام شود.