احسان حاجی
تصور کنید که اخبار سراسری نتیجه تحقیقات جدید پزشکان را این‌گونه اعلام می‌کند که مصرف زیاد نوشابه علاوه بر زیان‌های اعلام شده قبلی باعث کند ذهنی شده و به مغز انسان آسیب می‌رساند (یک اتفاق یا خبر فاندامنتالی در بازار).

طبیعتا این خبر بر روی ذهن بازار تاثیر منفی گذاشته باعث کاهش قیمت می‌گردد. در این حالت قیمت به سمت پایین کانال حرکت خواهد کرد.
قیمت به عدد ۵۱۰ رسیده است؛ اما هنوز تعداد درخواست‌های فروش بیشتر است، قیمت ۵۰۰، اما بر عکس دفعات قبل آقای مرادی به دلیل جو غالب بر بازار هنوز شرایط را برای خرید مساعد ندیده و قیمت حاضر را قیمت مناسبی نمی‌داند و هنوز فروشندگان در بازار هستند.
اما خط 500‌تومان از لحاظ روانی برای معامله‌گران خط سفت محسوب می‌شود، قیمت کمی در محدوده 500 بازی می‌کند؛ اما با توجه به خبر اعلام شده مصرف‌کننده چندانی برای نوشابه پیدا نمی‌شود و بنابراین دیگر قیمت 500‌تومان نرخ قابل قبولی برای بازار و معامله‌گران محسوب نخواهد بود.
کارخانجات نوشابه‌سازی زمانی که در نرخ ۵۰۰‌تومان خریداری برای محصولات خود نیابند مجبورند که نرخ فروش خود را کاهش دهند.
قیمت 490، در ابتدا بازار ارزش نوشابه خانواده و کانال حرکتی قیمت را بین 500 و 600‌تومان پذیرفته بود؛ اما زمانی که بازار شکست خط ساپورت را ببیند دیگر محدوده کانال قبلی اعتبار خود را از دست داده و معامله‌گران به دنبال یک محدوده جدید و یک ارزشیابی و قیمت‌گذاری جدید برای کالا خواهند بود.
در این حالت و پس از شکست خط ساپورت قیمت به یکباره ریزش خواهد کرد.
آقای مرادی به یاد می‌آورد که سال‌ها قبل تنها یک کارخانه نوشابه‌سازی در کشور وجود داشت، اما سه سال پیش کارخانه نوشابه‌سازی الف افتتاح‌گردید و پس از آن تولید نوشابه در کشور به دو برابر افزایش یافت.
در این میزان مصرف (تقاضا) ثابت اما میزان تولید (عرضه) دو برابر شده بود. همین باعث شد تا قیمت به شدت افت کرده خط ۵۰۰‌تومان را شکست و در نهایت تا قیمت ۴۲۰‌تومان پایین آمد. بعد از گذشت چند هفته و متعادل شدن بازار قیمت دوباره افزایش یافت و به روند عادی خود بازگشت.
یعنی بازار قبل از ریزش امروز یک بار دیگر در سه سال قبل قیمت 420‌تومان را دیده و معامله‌گران از لحاظ روانی با این نرخ آشنایی دارند. در این حالت امروز پس از شکست خط ساپورت 500‌تومان بازار خط سفت پایینی و بعدی (قیمتی که قبلا بازار یکبار به آن رسیده و نسبت به آن عکس‌العمل نشان داده است) را به عنوان خط خط ساپورت جدید در نظر می‌گیرد.
همان‌طور در شکل زیر مشخص است زمانی که قیمت وارد کانال حرکتی جدید شد خط جدید پایینی خط ساپورت جدید و خط ساپورت قدیمی اکنون در حکم خط رزیستنس جدید خواهد بود.
www.irfx.ir