روز خاطره انگیز بورس

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیز شاهد ادامه جو مثبت بود، جوی که شاخص کل بورس را به بالای ۱۴هزار واحد به عنوان یک رکورد تاریخی جدید هدایت کرد. در حال حاضر اگر چه ماهیت شاخص کل با گذشته متفاوت است، اما این امر از ارزش‌های این رکوردشکنی نمی‌کاهد. عدم خروج سود نقدی از محاسبات شاخص سبب شده است شاخص کنونی رشد بیشتری را نسبت به شاخص قبلی بورس نشان دهد. برخی از کارشناسان بازار معتقدند در صورت محاسبه شاخص براساس فرمول قبلی، شاخص هنوز قادر به عبور از مرز سال ۸۲ خود نبود، امری که اینک به مدد تغییرات صورت‌ گرفته در شاخص ممکن شده است.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد ادامه بحث‌ها در مورد اجرای طرح تحول بودند. براساس آخرین خبرها بر اساس توافق کمیته مشترک دولت و مجلس، میزان درآمد ۲۰هزارمیلیارد‌تومانی دولت بر مبنای خالص(به صورت ناخالص با مالیات و عوارض شهرداری معادل ۲۶هزارمیلیارد‌تومان) تحقق خواهد یافت. در همین حال اجرای طرح نیز به ابتدای تیرماه موکول شده است.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین شاهد بازگشایی بازارهای جهانی بودند که با توجه به رشد ارزش‌دلار به افت اندک بهای مواد خام منجر شد.

در همین حال در صحنه تحولات اقتصادی، عرضه موفق ذوب‌آهن در بورس کالا در روز یکشنبه و عرضه دیروز مبارکه در این بورس هر چند که در قیمت‌ها و شرایط کنترل شده‌ای صورت‌گرفت، اما نگرانی اولیه کارشناسان را در مورد آنکه شرکت‌های فولادی اجازه استفاده از رشد قیمت محصولات را پیدا نکنند، برطرف کرده است.

در بازار دیروز در‌ گروه خودرویی خبر واگذاری سهام شرکت‌های دو خودرو‌ساز بزرگ کشور به تشکیل صف‌های خرید برای این دو نماد منجر شد، در همین حال نماد سرمایه‌گذاری رنا نیز که به دلیل فروش‌های اخیر در پرتفوی این شرکت و رشد ارزش خالص دارایی‌ها مورد توجه قرار‌گرفته است، دیروز با صف خریدی سنگین مواجه شد.

در‌ گروه تجهیزات نماد مپنا دیروز در بازگشایی پس از تعدیل سود سال ۸۸ شرکت با جهش قیمتی ۱۸درصدی همراه شد. در‌ گروه لاستیکی نیز سهام‌گروه بارز (لاستیک کرمان) در بازگشایی با حمایت سهامداران عمده رشد ۸۰‌درصدی را تجربه کرد.

در‌ گروه معدنی رفع نگرانی در مورد فروش شرکت‌های فولادی سبب شد تا نمادهای سنگ‌آهنی مجددا شاهد تشکیل صف‌های خرید باشند. در‌ گروه بانکی نیز این ‌گروه دیروز شاهد تشکیل صف‌های خرید بود، در این ‌گروه آخرین صف فروش در نماد بانک صادرات نیز دیروز جمع‌آوری شد تا عملا این‌گروه نیز با بازار هماهنگ شود.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت با رشد ۲۰۳واحدی شاخص کل بود که توانست شاخص را به رقم ۱۴هزار و ۱۳۸ واحد برساند. ارزش معاملات نیز دیروز به ۵/۶۲میلیارد‌تومان رسید که ۵۰درصد آنرا داد و ستد سه نماد مپنا، سایپا و چادرملو تشکیل داد. از ۱۹۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفت ۷۹ نماد با افت ارزش و ۱۱۰ نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.