احسان حاجی

مثال: آقای مرادی از بنکداران مواد غذایی در بازار تهران بوده و حرفه اصلی او خرید و فروش عمده نوشابه خانواده می‌باشد. او تمرکز خود را بر روی معاملات عمده بطری خانواده نوشابه گذاشته است. او می‌داند که طی دو سال گذشته قیمت نوشابه بین هر بطری ۵۰۰‌تومان و ۶۰۰‌تومان نوسان داشته است.

به دلیل فصلی بودن مصرف نوشابه به‌طور معمول در نزدیکی‌های فصل تابستان مصرف بالا رفته و به تبع آن درخواست‌های خرید افزایش می‌یابد. آقای مرادی به‌طور معمول زمانی که قیمت به محدوده ۵۰۰‌تومان نزدیک می‌شود به دلیل اینکه قیمت را در کف می‌بیند، سعی می‌کند نقدینگی خود را از بانک خارج کرده و انبار نوشابه خود را تا حد ظرفیت پر کند.

توجه کنید که طرز تفکر آقای مرادی طرز فکر غالب بازار بوده و همین تفکر که محدوده ۵۰۰‌تومان قیمت کف و پایین‌ترین قیمت در چند وقت گذشته است باعث می‌شود معامله‌گران برای خرید هجوم آورده و موجب افزایش درخواست‌های خرید در بازار بشوند.

(افزایش تقاضا در بازار)

از آن طرف کارخامه‌های نوشابه‌سازی (عرضه‌کنندگان در بازار) ترجیح می‌دهند فروش خود را در این محدوده به حداقل رسانده و انبارهای خود را پرکنند. (یعنی عرضه کمتر در بازار).

در علم تحلیل تکنیکال به این کف محدوده قیمتی (خط قیمتی ۵۰۰‌تومان) که در آن افزایش تقاضا و کاهش عرضه و به تبع آن افزایش و رشد پرفشار قیمت را داریم محدوده یا خط حمایت (Suport) می‌گویند.

به همین ترتیب هنگامی که بعد از شروع دوره ‌گرما قیمت نوشابه به حداکثر قیمت دو سال گذشته خود، یعنی به محدوده ۶۰۰‌تومان نزدیک می‌شود آقای مرادی (تفکر بازار) بازار را در بهترین قیمت برای فروش می‌بیند و تلاش می‌کند هر آنچه در انبار خود دارد به فروش برساند

(تقاضای کمتر) و از طرف دیگر کارخانه‌های نوشابه‌سازی بازار را در بهترین قیمت برای فروش می‌بینند و تمامی انبارهای خودرا جهت فروش بیشتر در بازار و کسب منفعت بیشتر خالی می‌کنند (عرضه بیشتر).

در علم تحلیل تکنیکال به این سقف محدوده قیمتی (خط یا محدوده ۶۰۰‌تومان) که در آن افزایش عرضه و کاهش تقاضا و به تبع آن کاهش و نزول قوی در بازار را داریم، محدوده یا خط مقاومت (Resistance) می‌گویند.

در شرایط نرمال (بازار بدون روند یا side way)، زمانی که قیمت به خط ساپورت نزدیک می‌شود این خط مانند یک دیوار عمل می‌کند و اجازه نمی‌دهد تا نرخ از این محدوده پایین‌تر بیاید.

به همین ترتیب خط رزیستنس یک سقف قیمتی بوده و در شرایط نرمال بازار (بازار بدون روند یا side way) قیمت ترجیح می‌دهد از محدوده پا فراتر نگذارد. همانطور که در شکل مشخص است در بازار بدون روند محدوده خط ساپورت محدوده مناسبی جهت خرید و محدوده خط رزیستنس محدوده مناسبی جهت فروش است.

www.irfx.ir