گروه بورس- سیمان قائن دلایل کاهش 489 ریالی پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را اعلام نکرد.

بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، سیمان قائن درآمد هر سهم امسال را با ۲۶میلیارد و ۶۱۱میلیون ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۶هزار و ۱۳۱ریال پیش‌بینی کرده است. شرکت در اطلاعات قبلی سود هر سهم خود را مبلغ ۶هزار و ۶۲۰ریال پیش‌بینی کرده بود.
سیمان قائن اعلام کرده است با توجه به شرایط حاکم بر وضعیت بازار فروش سیمان و کاهش تقاضا در سطح کشور خصوصا در سه ماهه آخر سال 1388 و نیز فعال شدن برخی کارخانه‌های جدید در منطقه، مقدار فروش سیمان در بازار داخلی در سود و زیان پیش‌بینی شده سال 1389 به میزان 5درصد کمتر از مقدار فروش سال قبل برآورد شده است.
از سوی دیگر با توجه به روند افزایشی صادرات سیمان طی سال ۱۳۸۸ و ایجاد ثبات نسبی در بازار صادراتی منطقه در ماه‌های پایانی سال ۸۸، مقدار صادرات سیمان بر مبنای میانگین صادرات سیمان در ماه‌های اخیر سال ۱۳۸۸ برآورد شده است.
همچنین با وجود پیش‌بینی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در سال 1389 نرخ فروش سیمان در بازار داخلی معادل نرخ‌های فروش سال 1388 (مصوب انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان) فرض شده است.
نرخ فروش سیمان صادراتی بر مبنای میانگین نرخ صادرات سیمان در منطقه هر تن معادل ۴۵دلار (هر دلار ۱۰هزار ریال) فرض شده است.
این در حالی است که هزینه سوخت (مازوت مصرفی) و هزینه برق مصرفی با این دیدگاه که در صورت افزایش بهای خرید مازوت (فرآورده) و برق مصرفی، نرخ‌های فروش محصول نیز افزایش یابد، نسبت به سال 1388 ثابت فرض شده است. به لحاظ رعایت احتیاط کرایه حمل مازوت مصرفی با حدود 30درصد افزایش نسبت به سال 1388 در نظر گرفته شده است.
در سرفصل هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی سال ۱۳۸۸ مبلغ یک‌میلیارد و ۹۴۲میلیون ریال بابت هزینه تبلیغات و بازاریابی در نظر گرفته شده که به دلیل عدم جذب حدود ۵۰درصد آن، برای سال ۱۳۸۹ معادل یک‌میلیارد ریال از این بابت در نظر گرفته شده و جهت سایر هزینه‌های اداری معادل ۱۵درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۸۸ اعمال شده است.
بنا بر مصوبه هیات مدیره شرکت، فروش سهام شرکت سیمان زنجان در دستور کار قرار گرفته، اما به دلیل عدم پذیرش شرکت مزبور در سازمان بورس و همچنین به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن وجود متقاضیان خرید مناسب سهام مزبور، سود ناشی از فروش سهام مورد اشاره در پیش‌بینی بودجه سال 1389 منظور نشده است. لازم به توضیح است که ارزش هر سهم شرکت سیمان زنجان به موجب کارشناسی انجام شده در آذر ماه سال 88 معادل 2,928ریال (در مقابل قیمت دفتری هر سهم 100ریال) است. در صورت فروش سهام مزبور به مبلغ کارشناسی، سودی به میزان حدود 40میلیارد ریال عاید خواهد شد که موجب افزایش سود هر سهم به مبلغ 1500ریال می‌باشد.
شایان ذکر است برای سرمایه‌گذاری در شرکت سیمان زنجان به علت منفی بودن ارزش ویژه و عدم امکان سودآوری قابل توجه آن در سال ۱۳۸۹ و نیز نامشخص بودن نحوه تقسیم سود، درآمد شناسایی نشده است.
از سوی دیگر صورت سود و زیان سال 1389 بدون اثرات تغییر ناشی از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها بر هزینه‌‌های انرژی مصرفی (برق و سوخت) و نیز اثرات آن بر سایر هزینه‌های شرکت پس از مشخص شدن اثرات مالی آنها، بودجه تعدیلی تنظیم و ارائه خواهد شد.
فرض بر این قرار گرفته که در صورت اجرای قانون مزبور، نرخ‌های فروش محصولات شرکت نیز به تناسب افزایش خواهد یافت.