بازگشت بازار

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته با انتشار دو خبر در مورد واگذاری شرکت‌های خودرویی و عرضه‌های شرکت‌های فولادی در بورس کالا دوباره شرایط مناسبی را تجربه کرد. پس از یک روز ضعیف در آغاز هفته معامله‌گران بار دیگر شاهد جهش ۸۲/۱۱۸واحدی شاخص شدند تا کمتر از ۷۵واحد به مرز تاریخی ۱۴هزار واحد باقی بماند. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدا تحت تاثیر خبرهای بودند که عصر روز شنبه در اختیار بازار قرار‌ گرفته بود.

در نخستین خبر وزیر اقتصاد و سخنگویی اقتصادی دولت در مصاحبه‌ای با رد رشد حبابی بورس خاطرنشان کرده بود «با توجه به رشد تقاضا تلاش می‌کنیم تا عرضه‌های دولتی را افزایش داده و روند رشد شاخص ملایم و مداوم را داشته باشیم».

این سخن وزیر اقتصاد در کنار مجموعه‌ای از اطلاعات منتشره در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها که اجرای این طرح را تا تیرماه حداقل متصور نمی‌سازد، زمینه آرامش معامله‌گران را فراهم کرده بود.

در همین حال خبرهای دیگری در انتظار دو‌گروه خودرویی و فولادی بود. در خبر اول پس از ماه‌ها کش و قوس سرانجام عرضه دو بلوک ۱۸درصدی دو خودرو‌ساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا با نرخ پایه ۳۰۰تومان به اطلاع بازار رسانده شد. نحوه عرضه این بلوک‌ها و پس از آن بلوک‌های ۲۰درصدی باقی مانده و نیاز خریداران به خرید بیشتر سهام از بازار برای تثبیت مدیریت در این دو شرکت انگیزه‌ای را برای معامله‌گران فراهم آورد تا در کنار دو نماد ایران خودرو و سایپا، نمادهای سرمایه‌گذاری رنا و ‌گروه بهمن نیز که مالکیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در این دو شرکت دارند شاهد طغیان تقاضا باشند.

در همین حال اعلام شروع دوباره عرضه فولاد توسط شرکت‌های فولادی در بورس کالا که دیروز(یکشنبه) با عرضه ذوب‌آهن آغاز شده و امروز دوشنبه نیز فولاد مبارکه اقدام به عرضه محصول خواهد کرد که این موضوع نگرانی از عدم رشد قیمت فروش این شرکت‌ها را برطرف ساخت.

براساس اعلام امروز دوشنبه مبارکه ورق‌گرم، سرد و گالوانیزه خود را با نرخ‌های پایه ۸۵۰،۶۳۰ و ۹۷۵تومان راهی تابلو بورس کالا خواهد کرد تا عملا نخستین فروش‌های شرکت‌های فولادی نیز صورت پذیرد.

همچنین دیروز در خبرگزاری‌ها به نقل از نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد خبری منتشر‌ کردند که در آن از موافقت لفظی تعویق یکساله طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در مورد شرکت‌های فولادی خبر داده شده بود.

این خبرها دیروز به کمک‌گروه فولادی آمده تا سه نماد فولاد مبارکه، فولاد خوزستان و فولاد خراسان با رشد قیمت و صف خرید در دو نماد مبارکه و خوزستان مواجه باشند.

در این شرایط بازار دیروز دیگر مجالی برای ضعف در خود ندیده و با توجه به تداوم ورود نقدینگی به بازار بار دیگر دور جدیدی از رشد را از سر‌گرفت.

هر چند که با توجه به حضور پررنگ معامله‌گران کوتاه‌مدت در بازار دوره‌های رشد در نمادها عمده بازار بدون برخورد با عرضه‌های سنگین تقریبا غیر‌ممکن خواهد بود و از این پس معامله‌گران به طور مداوم در نمادهایی که مورد اقبال قرار دارند روزهای با عرضه‌های سنگین را شاهد خواهند بود. در بازار دیروز در ‌گروه خودرویی در نماد سایپا ۵/۸۹میلیون و در نماد ایران خودرو ۳/۱۶میلیون سهم داد و ستد شد. این معاملات در شرایطی رقم خورد که بازار شاهد شایعات فراوانی در مورد خریداران احتمالی بلوک‌های دولتی این دو خودرو‌ساز بود. در این زمینه با توجه به خریدهای گسترده مهر در روزهای اخیر برخی از گمانه‌زنی‌ها به سوی‌ گروه‌های وابسته به این نهاد مالی است.

در نماد متوقف مخابرات دیروز سید مصطفی سید‌هاشمی عضو هیات مدیره این شرکت به شایعات در مورد مشکل مالی خریداران مخابرات و احتمال واگذاری بخشی از سهام این کنسرسیوم به خارجی‌ها پاسخ داد و این مساله را رد کرد.

در همین حال مخابرات دیروز از برنامه‌هایی برای راه‌اندازی شبکه تلویزیونی مخابراتی با مشارکت صدا و سیما خبر داد. در ‌گروه بانکی اعلام واگذاری دو بلوک ۵‌درصدی بانک‌های تجارت و صادرات دیروز نماد تجارت را مجددا به مدار رشد بازگرداند، اما در نماد صادرات همچنان صف فروش سنگینی تا پایان بازار باقی ماند.

این در حالی است که با توجه به اعلام واگذاری ایران خودرو مساله واگذاری دارایی این شرکت در بانک پارسیان با ابهام مواجه است. برداشت اولیه در حال حاضر آن است که احتمالا سهام بانک پارسیان به صورت مستقل واگذار نخواهد شد. این امر سبب شده است برخی از گمانه‌زنی‌ها در مورد خریداران ایران خودرو به متقاضیان تاسیس بانک نیز کشیده شود.

در ‌گروه تجهیزات معامله‌گران دیروز شاهد بازگشت نمادهای عمده این‌گروه نظیر حفاری شمال، صدرا و آذراب به مدار رشد بودند. ماشین‌سازی ‌اراک نیز دیروز روز پرتلاطمی را با رقم خوردن ۵/۸میلیون سهم معامله پشت سر گذاشت.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۵/۶۰میلیارد‌تومان سهام دادوستد شد که ۳۰درصد آن ‌را معامله ۵/۸۹میلیون سهم سایپا و ۱۱درصد را معامله ۴/۲۳میلیون سهم مبارکه تشکیل داد. از ۱۹۱ نمادی نیز که دیروز به روی تابلو رفتند ۸۹ نماد با کاهش قیمت و ۹۸ نماد با رشد ارزش مبادله شدند.