شانا - مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ارائه پیشنهاد تشکیل دو هلدینگ مجزا در مناطق ماهشهر و عسلویه به جای هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس و ۱۲ شرکت زیرمجموعه آن به سازمان خصوصی‌سازی خبر داد. عبدالحسین بیات تاکید کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشنهاد داده که در منطقه ماهشهر هلدینگ پتروشیمی خوزستان تشکیل شود و مجتمع‌های پتروشیمی خوزستان، بندر امام، بوعلی‌سینا،‌ فجر و تندگویان با ۱۰۰‌درصد سهام، ‌مارون با ۶۹‌درصد، اروند با ۸۰‌درصد و شرکت‌های ‌راه‌آوران فنون و شرکت عملیات غیرصنعتی پتروشیمی با ۱۰۰‌درصد و بازرگانی پتروشیمی با ۵/۲۲‌درصد سهام در این هلدینگ قرار بگیرند.‌

بیات ادامه داد: در عسلویه نیز برای طرح‌های فاز یک،‌ تشکیل هلدینگ خلیج‌فارس شامل پتروشیمی برزویه با ۵۵/۷۶‌درصد، پارس و مبین با ۱۰۰‌درصد،‌ جم با ۷/۴۹‌درصد، عملیات غیرصنعتی پازارگاد با ۱۰۰درصد، ‌زاگرس با ۱۶‌درصد، بازرگانی پتروشیمی با ۵/۲۲‌درصد، پردیس و مروارید هر کدام با ۴۹‌درصد پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: همچنین پیشنهاد شده شرکت پتروشیمی باختر که در حال حاضر به صورت هلدینگ مسوول اجرای خط لوله اتیلن غرب و مجتمع‌‌های این خط است، به همین صورت باقی بماند و بخشی از سهام مجتمع‌های کاویان (۱۷‌درصد)،‌ همدان (۲۰‌درصد) و ایلام (۴۹‌درصد) که هنوز در اختیار دولت هستند نیز به این مجموعه واگذار شود. به این ترتیب مجتمع‌های غرب کشور که همه در یک زنجیره تولید هستند در یک مجموعه واحد با مدیریت یکپارچه اداره می‌شوند.

بیات افزود: طرح‌های خط لوله اتیلن مرکز را هم در یک هلدینگ به عنوان هلدینگ فارس شامل مجتمع‌های فسا، داراب،‌ استهبان، جهرم و فیروزآباد پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی یادآور شد: برای واگذاری برخی شرکت‌ها که هیچ‌گونه وابستگی به یکدیگر ندارند مانند مجتمع‌های تبریز و شیراز،‌ پیش‌بینی شده به صورت مدیریت یکپارچه واگذار شوند مثلا کل یک مجتمع را بابت رد دیون واگذار کنند تا سهام آن چند تکه نشود.

بیات تاکید کرد: از نظر ما شرکت‌های بازرگانی بین‌الملل پتروشیمی، پژوهش و فناوری،‌ پایانه‌ها و مخازن،‌ سازمان منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی نقش حاکمیتی در صنعت دارند یا نباید واگذار شوند یا اگر برنامه‌ای برای واگذاری آن‌ها هست باید به حلقه‌های انتهایی موکول شوند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال شرکت بازرگانی بین‌الملل که کار جذب سرمایه‌های خارجی و مذاکرات صنعت را انجام می‌دهد حداقل تا سال ۲۰۲۰ میلادی برای پرداخت فاینانس‌هایی که ‌گرفته، متعهد است و اگر به بخش خصوصی واگذار شود به طور قطع با مشکل پرداخت مواجه خواهد شد.

بیات شرکت مدیریت توسعه صنایع پتروشیمی را هم بازوی اجرایی صنعت پتروشیمی در ساخت طرح‌های این صنعت دانست و تاکید کرد: با تبدیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به سازمان توسعه‌ای حتما بازوی اجرایی قوی نیاز است تا کار توسعه به آن سپرده شود و علاوه ‌بر این‌ها شرکت مدیریت توسعه قراردادهای زیادی در دست دارد که برخی از آن‌ها بعد از گذشته سال‌های متمادی هنوز به مرحله اتمام کارها و تسویه حساب‌ها نرسیده است و اساسا حضور این شرکت در هلدینگ باعث کند شدن روند واگذاری آن در بورس می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی درباره روند خصوصی‌سازی در طرح‌های پتروشیمی اظهار داشت: واگذاری جداگانه آن دسته از طرح‌های پتروشیمی که در یک زنجیره وابسته به هم قرار دارند مشکلات حل نشدنی را در صنعت ایجاد می‌کند که به مرور موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران و آسیب به کشور می‌شود.

وی افزود: هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس بسیاری از اصول کارشناسی مد نظر شرکت ملی صنایع پتروشیمی را ندارد، برای مثال پتروشیمی تندگویان که یک حلقه از زنجیره ارزش مجتمع‌های منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر است و ارتباط همه‌جانبه و تفکیک‌ناپذیر با بقیه مجتمع‌های منطقه دارد از هلدینگ کنار گذاشته شده و پتروشیمی بین‌الملل که ارتباط کمتری دارد در دل هلدینگ باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد: براساس تجربه‌‌ای که از واگذاری‌های گذشته داریم، معتقدیم هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس موفق نخواهد بود، زیرا هم‌اکنون مشکلات اساسی مثل خوراک یا تامین‌ سرویس‌های جانبی بین مجتمع‌های واگذار شده و دولتی وجود دارد که شرکت ملی صنایع پتروشیمی بین آن‌ها میانجیگری می‌کند، ولی در آینده نه چندان دور این شرکت به سازمان توسعه‌ای تبدیل می‌شود و دیگر مرجعی برای رسیدگی به این گونه اختلافات وجود نخواهد داشت.

بیات خاطرنشان کرد: به این ترتیب با قبول پیشنهاد‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره چگونگی تشکیل هلدینگ‌ها می‌توان امیدوار بود که اختلافات میان شرکت‌ها به حداقل برسد، زیرا در هر دو این پیشنهادها مجتمع‌های تامین‌کننده سرویس‌های جانبی و واحدهای تامین‌کننده خوراک به طور مساوی در هر دو منطقه ماهشهر و عسلویه دیده شده است.

وی در پایان تاکید کرد: با قبول این پیشنهادها علاوه‌بر اینکه منافع سرمایه‌گذاران حفظ می‌شود، سرعت واگذاری هلدینگ نیز افزایش مطلوب و قابل‌توجهی پیدا می‌کند.