مقاومت بازار

گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام دیروز پس از معاملات فوق‌العاده روز چهارشنبه، چهره‌ای ضعیف داشت که در آن تامین وجه بخشی از خریدهای روز چهارشنبه سبب شد تا برخی از نمادها از روند معاملات عادی خارج شده و با فشار فروش همراه شوند. در بازار دیروز به‌رغم عدم تعادل اولیه، معامله‌گران در میانه بازار با تزریق نقدینگی جدید مواجه شده و در نهایت بازار توانست با داد و ستد ۵۸میلیارد‌تومان سهام به کسب تعادل اولیه امیدوار باشد. کارشناسان بازار با توجه به اینکه حدود ۴۸درصد معاملات دیروز در سه نماد مهم گل‌گهر، چادرملو و فولاد صورت‌ گرفت، انتظار دارند با ثبات نسبی این نمادها بتوانند شاهد بازگشت بازار به مدار رشد باشند. انتظار می‌رود بازار تا روز دوشنبه از تبعات معاملات روز چهارشنبه دور شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات کلان شاهد برگزاری نشست بدون نتیجه‌ گروه ۱+۵ بودند. بر اساس خبرهای منتشره در این جلسه سه ساعته اگر چه آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بر صدور قطعنامه تحریم تاکید داشتند، اما روسیه و چین مذاکره را راه‌حل منطقی برنامه هسته‌ای ایران می‌دانستند.

شرکت‌کنندگان در این نشست تنها در مورد برگزاری نشست آتی به توافق رسیدند و این جلسه دستاورد دیگری نداشت.

در بازار سهام همچنین تحولات بازار جهانی نیز مورد توجه معامله‌گران بود. با توجه به تحولات اقتصادی در ایالات متحده، بهای مواد خام بار دیگر تقویت شد که این امر برای بازار خبر مناسبی ارزیابی می‌شود. در بازار دیروز معامله‌گران در‌ گروه خودرویی شاهد تشکیل صف‌های فروش سنگین بودند که به‌رغم جمع آوری اولیه تا پایان بازار حاکم بود. معامله‌گران در این‌گروه در انتظار اعلام نتایج جلسه هیات واگذاری در مورد خصوصی‌سازی دو شرکت عمده این ‌گروه یعنی ایران خودرو و سایپا هستند.

در‌ گروه تجهیزاتی نماد صدرا در بازگشایی نماد شاهد تشکیل صف فروش بود. این صف بیش از یک‌درصد سهام شرکت را در بر می‌گرفت. نماد صدرا در هفته گذشته برای انتشار گزارش شفاف‌سازی متوقف شد که با تکرار اطلاعات گذشته بازگشایی شد. در‌ گروه بانکی دیروز حق تقدم‌های افزایش سرمایه بانک کارآفرین با توجه به عدم تعلق سود مجمع آتی به این برگه‌ها بازگشایی شد.

در‌ گروه غذایی توسعه صنایع بهشهر دیروز مالکیت خود در شرکت غذایی چین چین را بدون رخداد اتفاقی خاص و در قیمت پایه واگذار کرد. در‌ گروه غذایی صف خرید برخی از نمادهای این‌گروه دیروز در سایه افت کلی بازار به چشم می‌خورد. نمادهایی مانند پاک و پارس مینو از جمله نمادهای دارای صف خرید این‌گروه در بازار دیروز بودند.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف و رو به تعادل بود که در آن شاخص ۵۹/۸۷ واحد افت کرد و به ۱۳هزار و ۸۱۵ واحد رسید. از مجموع ۱۸۱ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۱۲۱ نماد با افت قیمت و ۵۶ نماد با رشد ارزش معامله شدند.