گروه بورس- علیرضا باغانی: «سهام فولاد را صندوق ضمانت‌ صادرات عرضه کرد»، «به عرضه ورق در بورس کالا امیدواریم»، «EPSا۸۹ فولاد به زودی اعلام می‌شود»و ... اینها تنها بخشی از اظهارات مهم معاون اقتصادی و مالی دومین شرکت بزرگ بورس درباره آخرین وضعیت فولاد مبارکه اصفهان است. امیرحسین نادری که با خبرنگار ما سخن می‌گفت، در پاسخ به این پرسش که دلیل عرضه حدود ۱۶۷میلیون سهم فولاد مبارکه در روز چهارشنبه گذشته چه بود؟ گفت: در ظاهر صندوق ضمانت صادرات به توصیه کارگزار خود سهام فولاد مبارکه را در سطح ۵۰میلیون سهم عرضه کرده است و از آنجا که اطلاعات فروش سهام و هویت فروشنده سهم با تاخیر به بازار می‌رسد، معامله‌گران بورس نسبت به عرضه‌های سنگین‌تری در نماد فولاد اقدام کردند که در نهایت به عرضه و معامله سنگین بیش از یک‌درصد از سهام دومین شرکت بزرگ بورس منجر شد.

چرا بازار را خراب می‌کنید؟

وی با طرح این پرسش که چرا صندوق ضمانت صادرات در هفته‌های گذشته که فولاد مبارکه صف خرید بیش از ۱۰۰میلیون سهمی داشت، نسبت به عرضه سهام خود اقدام نکرد؟ افزود: روان‌سازی معاملات سهم از جمله دلایل عرضه سهام فولاد مبارکه از سوی صندوق ضمانت صادرات عنوان شده، حال آنکه اگر این صندوق واقعا چنین قصدی داشت باید از آن سوال کرد که چرا در هفته‌های گذشته که سهام صف خرید بسیار سنگین و بیش از ۱۰۰میلیون سهمی را تجربه می‌کرد، برای روان‌سازی معاملات، سهام خود را عرضه نکرده بود؟

به گفته وی، صندوق ضمانت صادرات نزدیک به یک درصد از سهام مبارکه را که بابت جوایز صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار گرفته بود، در اختیار داشت که طی معاملات هفته گذشته در ظاهر یک سوم آن را فروخته است.

صندوق از فروش «فولاد» سهمی ۷۵تومان سود کرد

وی یادآور شد، قیمت تمام شده سهام فولاد برای صادرکنندگان حدود ۲۰۰ تا ۲۱۰تومان است که در زمان بحران اقتصادی و کاهش قیمت سهام فولاد برای جلوگیری از عرضه سهام از سوی صادرکنندگان، سهام باقی‌مانده و فروخته نشده، در اختیار صندوق قرار گرفت، تا این صندوق در زمان مناسب نسبت به عرضه سهام مبارکه اقدام کند. همچنین ظاهرا صندوق مزبور سهام صادرکنندگان را برای جلوگیری از عرضه، به صورت نقدی محاسبه کرده و به صادرکننده‌ها پرداخت کرده بود.

وی با اشاره به رفتار منطقی معامله‌گران در برابر سهام فولاد مبارکه گفت: خوشبختانه این عرضه غیرمنتظره گر چه عرضه‌های سنگین‌تری را در پی داشت، ولی در نهایت معامله‌گران که به ارزندگی سهام فولاد واقفند، دوباره برای سهام این شرکت بورسی صف خرید تشکیل دادند.

عرضه ورقم آرزوست

معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه در برابر این سوال که آیا فولاد مبارکه برنامه‌ای برای عرضه ورق در بورس کالا دارد، تنها به این پاسخ کوتاه بسنده کرد که به عرضه محصول خود در بورس کالا طی هفته آینده و رفع موانع عرضه امیدواریم.

گفتنی است، این شرکت در بودجه خود قیمت فروش ورق را ۵۹۰تومان پیش‌بینی کرده، در حالی که قیمت ورق در حال حاضر بسیار بالاتر از این رقم است. نادری در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه در صورت قطعی شدن واگذاری صندوق بازنشستگی فولاد به تامین اجتماعی، آیا کمک سالانه این شرکت به صندوق مزبور ادامه می‌یابد؟ گفت: تصمیم‌گیری در این خصوص به عهده مجمع است و در مجمع سال گذشته هم مبلغ ۳۵میلیارد تومان کمک به صندوق فولاد تصویب شد و برای سال جاری نیز افزایش یا کاهش میزان کمک، به تصمیم مجمع بستگی دارد.

دلیل شایعه EPSا۴۰تومانی فولاد

نادری در پاسخ به این سوال که چرا EPSا ۸۸ و ۸۹ فولاد مبارکه اعلام نمی‌شود، گفت: فولاد مبارکه برای پوشش ۱۰۰درصدی EPSا ۸۸ خود مشکلی نداشته است، از طرفی دیگر اعلام پیش‌بینی سود سال ۸۹ نیازمند مشخص شدن قیمت عرضه ورق و تعیین تکلیف نرخ حامل‌های انرژی در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها است که در این رابطه هماهنگی تنگاتنگ با سازمان بورس وجود دارد. وی در مورد شایعه اعلام EPS

۴۰تومانی برای سال ۸۹ از سوی فولاد مبارکه اصفهان گفت: با توجه به اینکه درآمد شرکت تنها از طریق فروش ورق حاصل می‌شود، این گونه گمانه‌زنی‌ها همواره در بازار مطرح بوده، اما همان طور که گفته شد باید هم قیمت ورق و هم قیمت حامل‌های انرژی مشخص شود، تا بتوان پیش‌بینی سود دقیقی برای سال ۸۹ فولاد مبارکه ارائه کرد.

با سنگ‌آهنی‌ها مشترک المنافعیم

وی در مورد برنامه فولاد مبارکه در هیات مدیره گل‌گهر گفت: اعتقاد ما این است که گل‌گهر جزو بهترین شرکت‌های بازار سرمایه است و سنگ‌آهن آن از عیار بالا برخوردار بوده و خود شرکت مناسب‌ترین موقعیت صادراتی را دارد. از این رو فولاد توانست یک کرسی از هیات مدیره این شرکت بورسی را در اختیار بگیرد که بر این اساس گل‌گهر شریک اقتصادی فولاد شد و منافع ما با این شرکت مشترک شد، تا جایی که رشد سودآوری گل‌گهر در اهداف ما قرار گرفت. افزون بر این برنامه ما افزایش سهام در چادرملو و گل‌گهر با توجه به شرایط مطلوب اقتصادی این شرکت‌ها است. شایان ذکر است، سهام ۵/۱‌دصدی دولت در شرکت‌های چادرملو و گل‌گهر از ابتدای امسال به صورت خرد در بورس عرضه شده که در ظاهر فولاد مبارکه جزو خریداران این عرضه‌ها بوده است.