گروه بورس - شرکت‌های «وساپا»، «وصنا» و «وصنعت» پرتفوی اسفند ماه ۸۸ خود را از طریق سازمان بورس منتشر کردند. تمرکز پرتفوی «وساپا» در گروه فلزات اساسی شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در اسفند ماه ۸۸ رشد ارزش بازار گروه فلزات اساسی پرتفوی خود را شاهد بود.

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، «وساپا» در ماه گذشته با افزایش ۷۹ میلیارد ریالی ارزش بازار گروه فلزات اساسی مواجه شد؛ به طوری که این گروه در پرتفوی «وساپا» بالاترین رشد را داشت.«وساپا» معادل ۴۳‌درصد از پرتفوی خود را به این گروه اختصاص داده است.

این شرکت در ماه مزبور سهام شرکت‌های سایپا، چادرملو، فولاد مبارکه، البرز دارو، کشتیرانی، مپنا، داروسازی جابربن حیان، شاراک، کیمیدارو، خدمات انفورماتیک و بانک کار آفرین را تحصیل کرد. بهای تمام شده این تعداد سهام برابر ۲۶ میلیاردو ۳۶ میلیون ریال اعلام شد. از سوی دیگر سهام رایان سایپا، اخابر، ومعادن، وسینا، وتجارت، وبصادر و وغدیر را فروخت و معادل ۶/۱۵میلیاردریال سود شناسایی کرد.

بر اساس این اطلاعیه، نسبت ارزش بازار پرتفوی «وساپا» به بهای تمام شده ابتدای دوره برابر ۲/۱۰درصد کاهش نشان می‌دهد.

«وصنا» ۱۱۷۷‌میلیارد‌ریال سود شناسایی کرد

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع بهشهر افزایش ۱۵۷‌میلیارد‌ریالی ارزش بازار را طی اسفند ماه ۸۸ تجربه کرد.

بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، این شرکت در آخرین ماه سال ۸۸، توانست از فروش سرمایه‌گذاری های خود معادل یک‌میلیارد و ۱۷۷ میلیون‌ریال سود شناسایی کند. «وصنا» در دوره یاد شده سهام داروسازی فارابی، داروسازی اکسیر، قند نیشابور، شکر شاهرود، کویرتایر و رایان سایپا را به مبلغ ۱۳‌میلیارد و ۲۰۹ میلیون‌ریال فروخت.

بهای تمام شده این تعداد سهام نیز معادل ۲۹‌میلیارد و ۱۴۵میلیون‌ریال اعلام شد.ارزش بازار پرتفوی این شرکت در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره معادل ۵۱‌درصد رشد داشت. در مجموع «وصنا» ۳۸‌درصد از کل پرتفوی خود را در‌گروه واسطه‌گری‌های مالی متمرکز کرده که ارزش بازار این ‌گروه در پایان دوره با ۳/۱۰۸‌میلیارد‌ریال افزایش مواجه شد. بخش فرآورده‌های غذایی نیز که ۲۶ درصد از پرتفوی «وصنا» را تصاحب کرده، رشد ۵/۵‌میلیارد‌ریالی ارزش بازار را تجربه کرد.

سود «وصنعت» از واگذاری‌ها

سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اسفند ماه با واگذاری سهام به ۱۲۴‌میلیارد‌ریال سود دست یافت.«وصنعت» بیشترین سود ماه گذشته را از فروش سیمان مازندران به مبلغ ۱۸۸‌میلیارد و ۸۹۸‌میلیون‌ریال کسب کرد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری صنعت و معدن از فروش توسعه صنایع بهشهر مبلغ ۳۳‌میلیارد و ۳۳۵‌میلیون‌ریال و از واگذاری لیزینگ خودرو غدیر مبلغ ۳۱‌میلیارد و ۴۹۹‌میلیون‌ریال زیان کرده است.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری صنعت و معدن اسفند ماه برای تحصیل سهام جدید مبلغ ۱۸۲‌میلیارد و ۴۹۹‌میلیون‌ریال پرداخت کرد، که مبلغ ۲۲‌میلیارد و ۴۳۳‌میلیون‌ریال را برای خرید سهام رایان سایپا و ۶۶‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون‌ریال را بابت خرید سهام سرمایه‌گذاری غدیر پرداخت کرد. این در حالی است که ارزش بازار پرتفوی «وصنعت» در پایان اسفند ماه با ۱۹۸‌میلیارد و ۲۶۸‌میلیون‌ریال کاهش به مبلغ یک‌هزار و ۵۴۷‌میلیارد و ۶۷۲‌میلیون‌ریال رسید.

بر این اساس ارزش بازار جمع کل سرمایه‌گذاری‌های «وصنعت» در پایان اسفند ماه در مقایسه با بهای تمام شده ابتدای دوره ۸/۳۳‌درصد کاهش داشت.