دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد آرامش نسبی توام با تداوم رشد قیمت‌ها بود. شاخص بورس دیروز نیز با ثبت ۴۸ واحد رشد به مرز ۱۴هزار واحد نزدیک‌تر شد.نزدیکی شاخص بورس به مرز تاریخی ۱۴ هزار واحد در حالی اتفاق افتاده‌است که هنوز مدت زمان زیادی از رکوردزنی ۱۳ هزار واحدی بورس پس از پنج سال حباب‌شکنی نمی‌گذرد که نشانگر پتانسیل رشد در بازار است. دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد آرامش نسبی توام با تداوم رشد قیمت‌ها بود. شاخص بورس دیروز نیز با ثبت ۴۸واحد رشد به مرز ۱۴هزار واحد نزدیک‌تر شد. نزدیکی شاخص بورس به مرز تاریخی ۱۴ هزار واحد در حالی اتفاق افتاده‌است که هنوز مدت زمان زیادی از رکوردزنی ۱۳ هزار واحدی بورس پس از پنج سال حباب‌شکنی نمی‌گذرد که نشانگر پتانسیل رشد در بازار است.

جنب پل حافظ

۱۸۰ واحد تا سقف تاریخی ۱۴هزار واحد

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد آرامش نسبی توام با تداوم رشد قیمت‌ها بود. شاخص بورس دیروز نیز با ثبت ۴۸واحد رشد به مرز ۱۴هزار واحد نزدیک‌تر شد.

رشد شدید بازار سهام در سه هفته اخیر سبب شده است تا بازار با استراحتی نسبی مواجه باشد. از این رو به جز برخی از نمادهای عمده، باقی بازار تعادل نسبی را شاهد بودند. در همین حال بازار با شایعاتی در مورد احتمال عرضه برخی از صف‌های خرید نیز مواجه است. برخی خبرها از تداوم رایزنی مسوولان بازار برای باز کردن قفل معاملاتی برخی از نمادهای عمده خبر می‌دهد. در همین حال آمارهای اولیه همچنان از تداوم ورود نقدینگی تازه به بازار خبر می‌دهد. به‌طوری که رقم نقدینگی ورودی به بازار از ابتدای سال تا ابتدای هفته جاری به ۳۷میلیارد‌تومان رسیده است. در همین حال کاهش نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت و بلندمدت بانک‌ها نیز زمینه‌ساز تداوم ورود نقدینگی به بازار خواهد شد. ازسوی دیگرکارشناسان شرایط کنونی را بهترین زمان برای عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی ارزیابی می‌کنند. سازمان خصوصی‌سازی البته در نبود زمینه عرضه اولیه در بازار در خلال روزهای اخیر عرضه‌های نه چندان پرحجمی را در نمادهای معدنی و بانکی انجام داده است که می‌تواند سرعت بیشتری را تجربه کند، به خصوص آنکه این سازمان برنامه سنگینی را برای واگذاری‌ها در سال جدید در دستور کار خود دارد.

در بازار دیروز در‌ گروه شرکت تجهیزات، صنعتی دریایی ایران همچنان به رشد خود ادامه داد و پس از معامله ۴/۱درصد سهام شرکت (معادل ۱/۲۱میلیون سهم) با صف خرید همراه شد. در‌ گروه تجهیزات اما باقی نمادها دیروز با عرضه‌های سنگینی مواجه بودند.

در‌ گروه مالی دیروز بانک‌های دولتی همچنان با صف‌های خرید سنگینی همراه بودند که البته عرضه‌های خصوصی‌سازی سبب تحرک این صف‌ها شد. در این ‌گروه معامله‌گران با شایعاتی در مورد عرضه پست بانک و بیمه دانا مواجه هستند. در‌ گروه بانکی روز گذشته معامله ۵درصدی بانک تجارت (با مالکیت ۲درصد سرمایه‌گذاری ملی و ۳درصد آستان قدس رضوی) قطعی شد.

در‌ گروه معدنی دیروز معامله‌گران شاهد تشکیل صف فروش برای نماد امید بودند. در این‌گروه همچنان دو نماد گل‌گهر و چادرملو با عرضه‌های یک میلیون سهمی خصوصی‌سازی مواجه بودند.

در‌ گروه فلزی همچنان روند رو به رشد قیمت محصولات فولادی در حال افزایش است. در همین حال با توجه به قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان، شانس واردات ارزان نیز در حال حاضر کمتر از گذشته شده است. بر اساس قیمت‌های منتشره به صورت سی‌اند‌اف بندر‌انزلی بهای بیلت ۶۸۵-۶۵۵، اسلب۶۳۰-۶۲۰، میلگرد ۷۰۰-۶۹۰، مفتول فولادی ۷۱۰-۷۰۰ و کلاف‌گرم ۷۱۰تا ۷۲۰‌دلار در هر تن گزارش شده است که رشد قابل‌ملاحظه‌ای را نسبت به اسفندماه شاهد است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص ۱۴/۴۸واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز به ۳/۳۷میلیارد‌تومان بالغ شد که ۱۵درصد آن را معاملات صدرا و ۷/۷درصد را معاملات سایپا تشکیل داد. از مجموع ۲۱۳نماد مورد معامله نیز ۱۰۵نماد با کاهش قیمت و یکصد نماد با رشد قیمت همراه شدند.

عکس: نگار متین‌نیا