عکس: نگار متین نیا

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌های سهم بود. عرضه‌هایی که نمادها را با رشد بیشتر قیمت مورد هدف قرار داد. در بازار سهام رشد قیمت‌ها و همچنین حضور معامله‌گران کوتاه‌مدت سبب شده است تا پس از هر دوره رشد چند روزه قیمتی، شرایط برای شناسایی سود از سوی معامله‌گران کوتاه‌مدت فراهم شود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در صحنه سیاسی تداوم بحث‌ها در مورد پرونده هسته ای کشورمان و همچنین رایزنی‌های ‌گروه ۱+۵ مورد توجه معامله‌گران بود. در همین حال جدال‌های لفظی میان مقامات کشورمان و ایالات متحده آمریکا نیز موضوعی در خور توجه است. در حوزه اقتصادی احتمال طرح لایحه متمم بودجه برای تامین نظر دولت نیز موضوعی مهم به شمار می‌رود که می‌تواند نمادهای انرژی بر را با مشکل مواجه سازد.

در همین حال البته موضوع امیدوار‌کننده و تقویت‌کننده بازار بحث بازارهای جهانی است که در آخرین معاملات عصر جمعه نیز به صورت مستحکم خودنمایی کرد.

در همین حال دیروز برخی از خبرهای اولیه از احتمال واکنش مسوولان بازار در برابر رشد شدید شاخص خبر داده است. در حال حاضر حضور تله حجم مبنا سبب بروز رانت سنگین در صف‌های خرید شده است که همین رانت موجود و عرضه‌های قطره چکانی، زمینه‌ساز بروز واکنش‌های احساسی در برخی از نمادها شده است. انتظار می‌رود در روزهای آینده تغییراتی با هدف حذف مشکلات موجود در بازار اتخاذ شود. در همین حال نزدیکی شاخص به مرز ۱۴هزار نیز شگفتی معامله‌گران را ایجاد کرده است. شاخص دیروز به ۱۳هزار و ۷۵۴واحد رسید که ۲۵۰ واحد کمتر از ۱۴هزار واحد است. هر چند ماهیت و ترکیب شرکت‌های شاخص کنونی بورس با سال‌های ۸۲ و ۸۳متفاوت است و هم اینک شاخص بورس بر پایه شرکت‌های بزرگ اصل ۴۴ استوار است، اما رکوردشکنی بازار و سرعت رشد بالای نمادها به خصوص نمادهای وابسته به بازار جهانی نیز می‌تواند ریسک‌هایی را در آینده بر بازار تحمیل کند.در بازار دیروز در ‌گروه فلزی-معدنی فولاد مبارکه و دوقلوهای سنگ‌آهنی همچنان صدر نشین تقاضا در بازار بودند که این امر همچنان با عرضه‌های اندک در این نمادها تداوم یافت.

در‌گروه بانکی معامله‌گران دیروز شاهد بروز رفتار متفاوت در دو‌گروه بانک‌های دولتی و بانک‌های خصوصی بودند. بانک‌های دولتی با صف‌های خرید مواجه بودند. در این میان بانک‌های خصوصی اما با افت نسبی قیمت مواجه بودند.در‌گروه خودرویی به‌رغم عرضه‌های سنگین که دیروز تنها در نماد سایپا به معامله ۴۵میلیون سهم منجر شد اکثر نمادهای این گروه توانستند به رشد خود ادامه دهند که این امر به خصوص در مورد ایران خودرو که به‌رغم جو ناپایدار بازار توانست تا آخر معاملات صف خرید بیش از ۱۶میلیونی خود را حفظ کند،جالب توجه بود.در‌گروه حمل و نقل افزایش حق بیمه محموله‌های وارداتی به کشورمان احتمالا تاثیر جدی بر ترکیب ناوگان دریایی حمل‌کننده کالا به کشورمان خواهد داشت. کمیته لویدز لندن هفته گذشته در اقدامی که از زمان جنگ در منطقه خلیج فارس بی سابقه بوده است، کشورمان را در لیست مقاصد پرمخاطره قرار داده و هزینه بیمه محموله‌های دریایی به کشورمان را افزود.

در نماد مخابرات ایران مباحث در مورد مرجع رسیدگی‌کننده به تقاضای افزایش تعرفه تلفن ثابت دیروز در رسانه‌ها منعکس شد که در این میان شورای رقابت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هر یک از سوی طرف‌های بحث به عنوان مرجع تعیین این تعرفه معرفی شده‌اند. در همین حال توقف ناگهانی نماد مخابرات مجددا موجی از شایعات را در مورد این نماد ایجاد کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های قابل‌ملاحظه بود. شاخص دیروز ۵/۷۲واحد رشد کرد و ارزش معاملات به ۴/۴۷میلیارد‌تومان بالغ شد که ۱۸درصد آن را معاملات نماد سایپا و ۱۲درصد را معامله ۲۲میلیون سهم صدرا تشکیل داد. از ۲۰۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۸۱ نماد با افت قیمت و ۱۲۰ نماد با رشد ارزش معامله شدند.