گروه بورس- معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: ایرانیان مقیم خارج از کشور تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در بازار پول و سرمایه داشته و بیمه‌ها از اولویت‌های آنان است. دکتر علیشیری که در سمینار یک روزه نمایندگان شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در استان‌ها و دبیران مناطق ششگانه سرمایه‌گذاری کشور سخن می‌گفت با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر ۷۰‌درصد کل سرمایه‌گذاری‌های مصوب خارجی به بخش صنعت و معدن اختصاص یافته و بدین ترتیب صنایع تولیدی پیشتاز بوده است؛ اما بخش‌های کشاورزی، خدماتی،‌ گردشگری، بیمه، بانک و بورس نیز از اولویت‌های سرمایه‌گذاران به‌ خصوص ایرانیان مقیم خارج از کشور است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار بخش خصوصی در داخل کشور برای ورود به طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی نیازمند استفاده از منابع بانکی و اخذ تسهیلات از شبکه بانکی است؛ اما ایرانیانی که مقیم خارج از کشور بوده و خواهان فرصت‌‌هایی برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور هستند با سرمایه‌های خودشان ورود پیدا می‌کنند. علیشیری گفت: جذب سرمایه‌های خارجی ایرانیان، مستلزم فرصت‌سازی برای آنها است و این فرصت با همایش سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی تحقق می‌یابد. معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه پروژه‌های کوچک و متوسط حائز اهمیت است، بیان کرد: به جای طرح‌های بزرگ باید پروژه‌های کوچک و متوسط به ایرانیان مقیم خارج پیشنهاد شود؛ زیرا ورود به آنها آسان‌تر بوده و روند سرمایه‌گذاری تسریع می‌شود. وی ادامه داد: طرح‌ها و پروژه‌هایی که بزرگ هستند به سختی قابل پذیرش بوده و در مذاکره با سرمایه‌گذاران توجیه کردن آنان مدت زمان بیشتری را می‌طلبد و بهتر است که در این میان به پروژه‌های کوچک و متوسط پرداخته شود. به گفته دکتر علیشیری، پروژه‌های بزرگ در اجرا با مشکل مواجه می‌شوند، اما پروژه‌های کوچک و متوسط خیلی سریع روند توسعه‌ای خود را طی کرده و به بهره‌برداری می‌رسند.

دبیر کارگروه اقتصادی و بازرگانی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور متذکر شد: برای اینکه‌ ایرانیان مقیم خارج از کشور سرمایه‌هایشان را به اقتصاد ملی ما پیوند بزنند باید شرایط آن را فراهم کرده و با بسترسازی‌های لازم ورود آنان را تسریع کنیم. دکتر علیشیری خاطرنشان کرد: باید مشکلات مربوط به فضای کسب‌وکار در داخل کشور برای سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور بیش از پیش تسهیل و برطرف شود تا شاهد تحولات بنیادی در این زمینه باشیم.

از سوی دیگر مدیرکل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: برآوردها از یک‌هزار میلیارد‌دلار سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور حکایت داشته و به همین منظور برای جذب این سرمایه‌ها فعالیت‌هایی در حال انجام است. دکتر اکبری افزود: باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مالی و تخصصی ایرانیان مقیم خارج از کشور استفاده کرد که اهتمام جدی بدین منظور صورت‌گرفته و فعالیت‌هایی آغاز شده است. وی همچنین گفت: کارگروه قضایی و دادسرای ویژه برای پرداختن به مشکلات حقوقی ایرانیان مقیم خارج از کشور شکل‌ گرفته تا از این طریق مسائل آنان حل شود. وی افزود: مسائل سیاسی که در سطح بین‌المللی کشورهای غربی علیه کشورمان ترویج می‌کنند، روی ایرانیان مقیم خارج تاثیر منفی نداشته و حضور آنها نشان‌دهنده ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری در کشور است.