گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس در روز گذشته شاهد تشکیل صف خرید برای سهام شرکت‌های بیمه دی و حق تقدم بیمه دی و تشکیل صف فروش برای مرجان کار بود. در ابتدای معاملات دیروز سهام بیمه دی رشد قیمت پلکانی را تجربه کرد و در پایان با ۶۵/۴درصد افزایش به قیمت یک‌هزار و ۵۰۸ریال رسید. همچنین در پایان معاملات صف خریدی معادل ۷۰هزار سهم برای سهام «ودی» تشکیل شد.

از سوی دیگر به واسطه رشد قیمت سهام «ودی»، حق تقدم بیمه دی نیز افزایش نرخ ۸۱/۴درصدی را تجربه کرد و در نهایت صف خریدی معادل یک‌میلیون و ۹۰۰هزار سهم برای آن به وجود آمد.

این در حالی است که روز گذشته صف فروشی معادل ۴۰هزار سهمی برای نماد مرجان‌کار تشکیل شد و به واسطه صف یاد شده، هر سهم این شرکت با افت قیمتی معادل ۸۹/۴درصد مواجه شد و در نهایت به نرخ سه‌هزار و ۸۶۷ریال رسید. همچنین در این بازار ۵۱هزار سهم «کمرجان» به ارزش ۱۹۷میلیون بازار دادوستد شد. بازار فرابورس دیروز معامله سهام دو شرکت دیگر فرابورسی لیزینگ ایرانیان و کویرتایر را نیز در خود جای داد که این دو شرکت نیز با رشد قیمت به کار خود پایان دادند. بر این اساس هر سهم «پکویر» و «وایران» به ترتیب ۳۶/۴درصد و ۰۸/۱درصد افزایش را تجربه کردند.

در مجموع بازار دیروز بیش از ۸میلیون و ۵۶۱هزار سهم دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم ۱۵میلیارد و ۶۴۸میلیون ریال رسید که حدود ۸۶درصد از این رقم در اختیار ارزش معاملات لیزینگ ایرانیان قرار داشت.

نماد معاملاتی «وایران» با حجم معاملاتی ۷میلیون و ۲۰۱هزار سهمی، ارزشی معادل ۱۳میلیارد و ۴۸۷میلیون کسب کرد و به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد.

همچنین نماد معاملاتی بیمه دی با حجم معاملاتی یک‌میلیون و ۲۸۱هزار سهمی، رتبه دوم را به خود اختصاص داد. ارزش نماد مزبور در بازار دیروز معادل رقم یک‌میلیارد و ۹۳۱میلیون ریال بود.

از سوی دیگر ارزش معاملات «پکویر» در بازار OTC روز گذشته به رقم ۳۲میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله ۲۵هزار و ۷۰۰سهم «پکویر» در میان سهامداران بود.

اهداف سال ۸۹ فرابورس

مدیرعامل فرابورس در‌گردهمایی کانون کارگزاران، برخی از استراتژی‌های فرابورس را در سال ۸۹ عنوان کرد و از ارائه ابزارهای جدید به فرابورس خبر داد.

مصطفی امیدقائمی با اشاره به اینکه ابزارها و کالاهای جدید در فرابورس عرضه خواهد شد، ابراز داشت: بازاریابی این کالاها و ابزارها بر عهده شبکه کارگزاری است تا زمینه را برای حضور آن در فرابورس فراهم آورد.

وی خاطرنشان کرد: اوراق با درآمد ثابت و اوراق مشارکت از ابزارهایی هستند که به زودی در فرابورس عرضه می‌شوند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، این اوراق در قالب بازار ۴ فرابورس راه‌اندازی خواهند شد.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه گواهی سپرده بانک‌ها و اوراق مشارکت دولتی و اوراق مشارکت‌هایی که سازمان بورس و اوراق بهادار، مجوز آنها را صادر می‌کند، زمینه بازاریابی مناسبی برای کارگزاران به شمار می‌رود، گفت: این فعالیت‌ها درآمد مناسبی را برای کارگزاران به همراه خواهد داشت زیرا حتی در کوتاه مدت هم بازدهی اوراق موجود در فرابورس، از سپرده‌گذاری در بانک‌ها بیشتر است.وی یکی دیگر از مواردی را که فرابورس در برنامه کاری سال ۸۹ گنجانده، پذیره‌نویسی سهام شرکت‌ها در این بازار دانست و تصریح کرد: پذیره‌نویسی اوراق، پیش از این توسط بانک‌ها انجام می‌شد که هم‌اکنون با توجه به مقررات موجود، امکان پذیره‌نویسی سهام، اوراق مشارکت و هر گونه ابزار مالی در فرابورس فراهم شده است.

امیدقائمی ادامه داد: شرکت‌ها از زمان تاسیس یا حتی در مرحله طرح می‌توانند در قالب پذیره‌نویسی، سهام خود را در فرابورس عرضه کنند تا پس از شروع فعالیت، بازار دست دوم داشته باشند.

مدیرعامل فرابورس به امکان پذیرش سهام شرکت‌ها در فرابورس اشاره کرد و گفت: فرابورس شرایط پذیرش آسان تری نسبت به بورس دارد و از همین رو سرعت پذیرش شرکت‌ها در این بازار بیشتر است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۲ شرکت درخواست پذیرش را به فرابورس ارائه کرده اند، ابراز داشت: همچنین سه شرکت مجوز هیات پذیرش را دریافت کرده‌اند که به زودی عرضه می‌شوند.

امیدقائمی در خصوص انتشار اوراق حق تقدم معاملات خرید مسکن نیز تصریح کرد: اقدامات لازم برای عرضه این اوراق در فرابورس صورت‌گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه شورای بورس این اوراق را به عنوان ابزار شناسایی کرده، گفت: چنانچه شرایط فنی لازم ایجاد شده و بانک مسکن و مجموعه بازار سرمایه در این زمینه به تفاهم برسند، طی سه ماه نخست سال جاری، شاهد عرضه این اوراق خواهیم بود.

وی خریداران این اوراق را انبوه سازان مسکن و فروشندگان را سپرده‌گذاران بانک مسکن معرفی کرد.