گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از شروع مثبت بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اولین هفته کاری سال 89خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: هفته منتهی به ۱۱ فروردین ماه که اولین هفته کاری فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال ۱۳۸۹ بود با بازدهی مثبت تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری همراه بود. وی افزود: بیشترین بازده در این هفته بیش از ۶‌درصد بود که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری پاسارگاد بود و پس از این صندوق، صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا با ۱/۶‌درصد و صندوق سرمایه‌گذاری شاداب با ۳/۵‌درصد پربازده‌ترین صندوق‌ها در این هفته بودند. وی در عین حال گفت: متوسط بازدهی بازار در این هفته ۶۲/۲‌درصد بود.
مقدسیان اضافه کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 11فروردین ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین یک تا مثبت 13‌درصد در نوسان بود. وی در مورد بیشترین بازدهی‌ها گفت:‌ بیشترین بازده‌ها را صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا، کارگزاری بانک سپه و آگاه کسب کردند. بازدهی این سه صندوق طی ماه گذشته به ترتیب برابر با 51/12، 42/10 و 47/9‌درصد بود. وی درباره بازدهی بورس طی این مدت گفت:‌ متوسط بازدهی بورس تهران طی مدت مشابه 69/6‌درصد بود.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس درباره بازدهی صندوق‌های با عمر بیش از یک سال فعالیت گفت: همچنین تا تاریخ ۱۱/۱/۱۳۸۹ در بین صندوق‌هایی که یکسال یا بیشتر از یکسال از شروع فعالیتشان می‌گذرد بیشترین بازده‌ها را صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه، پویا و سهم آشنا به دست آورده‌اند. وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری آگاه با ۹۲‌درصد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پویا و سهم آشنا به ترتیب با ۸۷ و ۸۲‌درصد در یک سال گذشته، عملکرد موفقیت‌آمیزی از نظر بازدهی داشته‌اند.
وی خاطرنشان کرد: تا 11فروردین ماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 173، 154 و 117‌درصد بازدهی کسب کنند.
«مقدسیان» درباره ارزش روند صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۱۱ بهمن ماه امسال، به حدود ۳۲۰۰‌میلیارد‌ریال رسید که از این مقدار بیش از یک‌هزار و ۲۶۰‌میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی تصریح کرد: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است. پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و امین گلوبال بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
کارشناس اداره مور نهادهای مالی سازمان بورس درباره تعداد سرمایه‌گذاران حاضر در صندوق‌ها گفت:‌ سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 59‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی گفت: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسیران، کارآفرین و پویا بیشترین‌ درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند. وی اضافه کرد:‌ تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 6هزار و 300 نفر عبور کرد که از این تعداد 6هزار و 125 نفر را سرمایه‌گذاران حقیقی تشکیل داده‌اند.