فارس- رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس توقف نماد معاملاتی مخابرات به دلیل وجود شایعات و نه ارتباط با نوسان شاخص عنوان کرد.

«امیر حمزه مالمیر» در برابر این سوال که چرا نماد مخابرات طی معاملات دیروز به طور ناگهانی متوقف شد؟ اظهار داشت: با توجه به لزوم ارائه گزارش شرکت، نماد معاملاتی مخابرات صبح دیروز بسته شد. وی ادامه داد: طی چند روز گذشته از مدیرعامل مخابرات خواسته شده بود هر گزارشی که از زیرمجموعه‌ها آماده می‌شود، بلافاصله به سازمان ارسال شود تا مورد بررسی قرار گیرد، اما برخی گزارش‌ها در موعد مقرر از سوی شرکت برای ما ارسال نشد.

اطلاعات بگیریم، نماد باز می‌شود

این مقام مسوول در سازمان بورس تاکید کرد: بنابراین با توجه به لزوم دریافت گزارش‌های مربوطه و بروز شایعات، تصمیم گرفته شد نماد معاملاتی مخابرات بسته شود تا بعد از دریافت اطلاعات کامل و گزارش‌های شرکت‌های تابعه، نماد با شفافیت باز شود.

مالمیر در واکنش به این مطلب که برخی کارگزاران به این اقدام اعتراض داشته و خواهان توقف نماد قبل از شروع معاملات و یا اجازه انجام معاملات تا پایان معاملات امروز بودند؟ اظهار داشت: از ابتدا قرار بود قبل از شروع معاملات دیروز در ساعت ۹ نماد مخابرات بسته شود و چنانچه چند گزارش شرکت‌ها زودتر دریافت می‌شد، نماد مخابرات قبل از ساعت ۹ متوقف می‌شد، اما به دلیل تاخیر در دریافت اطلاعات، تا زمان اعلام توقف نماد به شرکت بورس، ۳ میلیون سهم مخابرات داد و ستد شد.

وی در برابر این نکته که برخی فعالان نیز توقف ناگهانی نماد مخابرات را جلوگیری از نوسان شاخص در روز‌های آینده دانسته‌اند؟ پاسخ داد: اتفاقا شرکت مخابرات روز گذشته حدود ۵۰ واحد بر شاخص اثر مثبت گذاشته بود و دارای صف خرید بود. از طرف دیگر معتقدیم معاملات سهام باید با قیمت‌های شفافی انجام شود تا نوسان شاخص هم طبیعی باشد. مالمیر تاکید کرد: هیچ نگرانی از افت شاخص وجود ندارد؛ چرا که این متغیر تابع عرضه و تقاضاست و باید از شفافیت مناسبی برخوردار باشد.

«اخابر»: نمی‌دانیم چرا ما را بستند

اما گفته‌های این مقام سازمان بورس در شرایطی مطرح است که مدیرعامل شرکت مخابرات در گفت‌وگوی دیگری در مورد چرایی توقف نماد «اخابر»، ابراز بی‌اطلاعی کرد. «صابر فیضی» گفت: صبح دیروز رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس طی تماسی خواهان ارائه گزارش های حسابرسی شده شرکت های تابعه مخابرات شد که در پاسخ اعلام کردم هر گزارشی آماده باشد، امروز ارائه می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا مجامع عمومی ۳۱ شرکت تابعه مخابرات برگزار شده تا گزارشی تهیه و ارسال شود؟ اظهار داشت: تاکنون مجامع ۴ شرکت تابعه برگزار شده و تا روز یکشنبه آینده به اتمام می‌رسد تا زمینه برگزاری مجمع سالانه شرکت مخابرات در اردیبهشت ماه فراهم شود.