گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس روز گذشته را نیز همانند معاملات روز یکشنبه سپری کرد و تمام نمادهای معامله‌شده در این بازار با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند. در این روز شرکت لیزینگ ایرانیان با معامله بیش از ۴میلیون و ۶۷۳هزار سهم به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد.

همچنین ارزش معاملات نماد یاد شده در روز گذشته به رقم ۸میلیارد و ۵۶۸میلیون ریال رسید که بدین ترتیب «وایران» عنوان باارزش‌ترین سهم بازار را کسب کرد.

از سوی دیگر روز گذشته بیمه دی و کویرتایر به ترتیب ۸/۱درصد و ۶۴/۲درصد کاهش قیمت را تجربه کردند و به نرخ یک‌هزار و ۴۱۶ریال و یک‌هزار و ۲۱۵ریال رسیدند. همچنین در این روز تعداد ۷۷هزار و ۵۰۰سهم «پکویر» به ارزش ۹۴میلیون ریال دادوستد شد.

از سوی دیگر ارزش معاملات بیمه دی به رقم ۱۷۵میلیون ریال رسید.

شایان ذکر است بازار فرابورس در روز گذشته نیز شاهد تشکیل صف فروشی به میزان ۱۵۰هزار سهم برای حق تقدم بیمه دی بود. یادآور می‌شود حق تقدم مزبور نیز افت قیمتی معادل ۸۲/۴درصد را تجربه کرد و در پایان معاملات به رقم ۴۵۴ریال رسید.

کارنامه ۸۸ فرابورس

ارزش کل معاملات بازار فرابورس در سال ۸۸ به رقم دوهزار و ۴۱میلیارد و ۵۴۹میلیون ریال رسید که یک‌هزار و ۱۰۳میلیارد و ۸۵۳میلیون ریال آن بابت ارزش معاملات بازار اول و مابقی بابت ارزش معاملات بازار اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است.

همچنین در مجموع بازار فرابورس سال گذشته ۵۲۳میلیون و ۷۷۷هزار سهم و گواهی سپرده معامله شده است که در بازار اول تعداد ۵۲۳میلیون و ۶۸۳هزار سهم و در بازار اوراق مشارکت تعداد ۹۳هزار و ۸۳۴گواهی سپرده دادوستد شده است.

همچنین بازار اول فرابورس در سال گذشته شاهد معامله بلوکی ۲۰۰میلیون سهمی لیزینگ ایرانیان به ارزش ۵۴۴میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال بود که این معامله در قیمت دوهزار و ۷۲۲ریال صورت گرفت.

از سوی دیگر بازار اوراق مشارکت OTC در اولین سال کاری خود، معامله دو گواهی سپرده بانک کشاورزی و بانک اقتصاد نوین را در خود جای داد، که در این دوره ۹۲هزار و ۴۲۳گواهی سپرده بانک کشاورزی به ارزش ۹۲۳میلیارد و ۵۶۳میلیون ریال و یک‌هزار و ۴۱۱گواهی سپرده بانک اقتصاد نوین به ارزش ۱۴میلیارد و ۱۳۴میلیون ریال معامله شده است.

در بخش معاملات عادی بازار اول فرابورس نیز شرکت‌های بیمه دی، کویرتایر، مرجان‌کار و لیزینگ ایرانیان به دادوستد سهام پرداختند.

در سال ۸۸ تعداد ۱۶۶میلیون و ۱۵۱هزار سهم بیمه دی توسط سه‌هزار و ۴۰۸نفر سهامدار در ۱۶هزار و ۱۵۳مرتبه معامله شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم ۲۶۴میلیارد و ۲۹۵میلیون ریال رسید. همچنین ارزش کل معاملات کویرتایر در سال گذشته ۵۰میلیارد و ۳۴۳میلیون ریال برآورد شده است که این رقم از معامله ۲۴میلیون سهم «پکویر» در میان یک‌هزارنفر سهامدار صورت گرفته است. از سوی دیگر در سال یاد شده ۱۲۵میلیون و ۲۶۶هزار سهم لیزینگ ایرانیان و بیش از ۸میلیون سهم مرجان‌کار در بازار فرابورس خرید و فروش شده است که هر کدام از شرکت‌های مزبور به ترتیب ارزش معادل ۲۰۳میلیارد و ۲۳۴میلیون ریال و ۴۱میلیارد و ۵۸۱میلیون ریال روانه بازار کرده‌اند.

از سوی دیگر در سال گذشته نماد معاملاتی بیمه دی با حجم معاملاتی یاد شده به عنوان پرمعامله‌ترین و باارزش‌ترین سهم بازار شناخته شد. همچنین نمادهای لیزینگ ایرانیان، کویرتایر و مرجان‌کار به ترتیب رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.