استراحت بازار - ۱۷ فروردین ۸۹

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته برخلاف معاملات روز یکشنبه، جوی آرام داشت. در بازار دیروز تعادل بخشی به نقدینگی و جبران خروج ۱۳میلیارد‌تومانی عرضه سنگین سهام مبارکه در روز یکشنبه یکی از اولویت‌های معامله‌گران بود که به نظر می‌رسد بخشی از معامله‌گران برای تامین سطح نقدینگی خود اقدام به عرضه برخی از سهام پرتفوی خود کردند که در این میان این عرضه‌ها بیشتر نمادهایی را هدف قرار داد که در دو هفته اخیر رشد قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند.

از سویی این عرضه‌ها فرصت خرید را برای‌گروهی از معامله‌گران فراهم آورده است که همچنان بر پتانسیل رشد بیشتر سهام‌ پیشرو بازار تاکید دارند. انتظار می‌رود بازار در خلال معاملات امروز و فردا (چهارشنبه) از تبعات عرضه‌های سنگین روز یک‌شنبه دور شود.

در بازار دیروز تحولات دیگری نیز در معرض دید کارشناسان بازار قرار داشت. برگزاری نخستین جلسه کاری مجلس شورای اسلامی در سال ۸۹ و حواشی آن از جمله این تحولات بود.

براساس مباحث مطرح شده در این جلسه هیاتی مشترک به ریاست باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی به بازنگری در مصوبات مربوط به طرح تحول و لایحه بودجه سال ۸۹ خواهند پرداخت. در همین حال برخی منابع از امضای طرح دو فوریتی برای بازگشت تعرفه خودرو به سطح سابق (۹۰درصد) خبر می‌دهند.

در همین حال براساس برخی مقررات جدید تنها خودروهایی اجازه ورود به کشور را دارند که استاندارد یورو ۴ را کسب کرده باشند.

در بازار دیروز در‌ گروه معدنی - فلزی معامله‌گران در ابتدای وقت در شرایطی صف خریدی را برای نماد مبارکه تشکیل دادند که پس از عرضه ۵۴میلیون سهمی روز یکشنبه، احتمال عرضه صف فولاد مبارکه محتمل بود و همین امر سبب شد تا صف اولیه بالای یکصد میلیون سهم مبارکه تا ۶۴میلیون سهم کاهش یابد.

در همین حال معامله‌گران در انتظار عرضه‌های فولاد در بورس کالا هستند جایی که هنوز معامله‌گران دقیقا نمی‌دانند آیا مبارکه و دیگر واحدهای فولادی می‌توانند نرخ‌های فروش خود را متناسب با نرخ‌های جهانی تثبیت کنند یا خیر؟

در معاملات دیروز در‌ گروه بانکی معامله‌گران با مصاحبه مهم مدیرعامل بانک ملی مواجه بودند که خاوری در این مصاحبه شایعات در مورد پیش‌بینی کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها را تایید کرد.

به گفته وی «قرار است نرخ سپرده قانونی کم شود ولی هنوز میزان دقیق آن به بانک‌ها ابلاغ نشده است.»

در همین حال محمودرضا خاوری در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهور نرخ سود بانکی ۱۲‌درصدی را به بانک‌های عامل ابلاغ کرده است یا خیر؟ اظهار داشت: تاکنون رییس‌جمهور این نرخ را ابلاغ نکرده ولی مصوبات شورای پول و اعتبار باید اول از طریق ایشان به سیستم بانکی ابلاغ شود.

در همین‌گروه مدیرعامل بانک تجارت نیز از تحقق سود سال ۸۸ این بانک خبر داده است.

در مورد سرمایه‌گذاری غدیر دیروز خبرگزاری شانا از تولید ۲میلیون و ۵۱هزار تن متانول‌گرید عالی در پتروشیمی زاگرس در سال ۸۸ خبر داد.

در مجموع بازار دیروز بازاری در حال استراحت بود که در آن شاخص معادل ۳واحد افت کرد. در همین حال ارزش معاملات نیز به ۶/۲۵میلیارد‌تومان بالغ شد که ۱۳درصد آن را معامله ۲/۱۶میلیون سهم مخابرات تشکیل داد. از مجموع ۱۹۵نمادی که دیروز مورد معامله قرار‌ گرفتند نیز ۹۲نماد با افت قیمت و ۹۸ نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.