گروه بورس- زهرا مجتهد: بازار سهام روز گذشته شاهد پایان طولانی‌ترین رقابت بلوکی بورس بود که سهامدار عمده آلومتک برنده این رقابت شد. به گزارش خبرنگار ما، «شهریار پرویزی» پس از پشت سر گذاشتن رقابتی ۱۸ روزه توانست مالکیت ۳/۸۳درصدی بلوک کابل باختر را به دست آورد.

این بلوک دومیلیون و ۴۹۹هزارسهمی به ارزش ۶میلیارد تومان دارای دو متقاضی بود که پس از رقابتی طولانی میان این دو نفر، سرانجام با رشد ۹۲‌ درصدی نسبت به قیمت پایه یک‌هزار و ۲۵۷تومانی از سوی کارگزاری صبا تامین فروخته شد و کارگزاری نواندیشان این بلوک را برای پرویزی خریداری کرد. بلوک ۳/۸۳درصدی کابل‌باختر شامل دو بلوک مربوط به «شستا» و صبا تامین بود که به صورت یکجا و نقد و اقساط فروخته شد. شرایط فروش این بلوک به صورت ۴۰‌‌درصد نقد است که خریدار باید ظرف ۹روز کاری معادل دومیلیارد و ۴۰۰میلیون تومان (از ۶‌میلیارد تومان) را نقدا به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

با توجه به دارایی‌های ثابت شرکت، بلوک کابل باختر بسیار مورد توجه رقبا قرار گرفته بود. اما نظر شهریار پرویزی در خصوص کابل باختر به گونه‌ای دیگر است. وی معتقد است که «من دید یک بنگاه را به این بلوک ندارم، بلکه به آینده شرکت به عنوان یک تولیدکننده اطمینان دارم.»

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد که هدف شما از خرید بلوک باختر چیست؟ تصریح کرد: به دلیل علاقه به سرزمین مادری و توانمند بودن در این زمینه کاری، وارد عرصه رقابت شدم.

وی درباره تغییر سرمایه ۳۰۰میلیون تومانی باختر گفت: پس از بررسی اطلاعات جزئی شرکت، تغییر سرمایه صورت خواهد گرفت.

وی همچنین اشاره کرد که از نیروهای حاضر در کابل باختر استفاده خواهم کرد و به کمک همین نیروها تغییراتی را اعمال می‌کنم.پرویزی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که چرا در شرکت آلومتک چنین موفقیت‌هایی را کسب نکردید؟ خاطرنشان کرد: در شرکت آلومتک من سهامدار عمده هستم، اما تصمیم‌گیرنده نیستم. وی تصریح کرد: اما در «باختر» با کسب ۵ کرسی در هیات‌مدیره قادر به انجام هر تصمیمی خواهم بود. پرویزی یادآور شد: این مدیریت است که به کارخانه و زمین کارخانه، قدرت و توان و اعتبار می‌دهد وگرنه یک میز، ارزش آنچنانی ندارد.

وی درباره این مطلب که تجربه بازار نشان داده که به محض ورود سهامدار عمده حقیقی به یک شرکت بورسی، روند قیمت روی تابلوی سهم نزولی می‌شود و سهامداران خرد همگی فروشنده می‌شوند. آیا پیش‌بینی می‌کنید که برای باختر هم چنین اتفاقی رخ دهد؟ گفت: اگر چه قیمت بلوک باختر حدودا هشت برابر قیمت روی تابلو است، اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد.