گروه بورس- همایون دارابی: آخرین فرصت دریافت وجوه از کارگزاران در روز گذشته سبب شد تا بازار سهام با عرضه‌‌های سنگینی مواجه باشد.

معامله‌گران بازار دیروز با توجه به نزدیکی پایان سال و این احتمال که کارگزاران عملا از روز یکشنبه قادر به پرداخت وجه فروش سهام سرمایه‌گذاران در مهلت چهار روزه منتهی به پایان سال ۸۸ نخواهند بود (هر چند که به لحاظ قوانین فروش‌، روز یکشنبه نیز می‌تواند با توجه به ریسک‌های فعالیتی بانک‌ها به وجه نقد تبدیل شود، اما این امر برای تسویه بدهی‌ها نزد چند کارگزار راهگشا نخواهد بود) شاهد عرضه‌‌های سنگینی در اکثر نمادها بودند. این عرضه‌ها علاوه بر تامین نقدینگی مورد در پایان سال، به دلیل رشد بهای اکثر سهام مورد معامله بازار، شناسایی سود در آخرین روزهای کاری سال توسط معامله‌گران حقیقی و حقوقی و همچنین تبعات مصوبات مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه بودجه سال ۸۹ کل کشور رخ داد. در همین حال معامله‌گران با توجه به تصویب تحقق ۲۰‌هزار‌میلیارد‌تومان درآمد از محل هدفمند کردن یارانه‌ها در انتظار اعلام برنامه دولت جهت اجرای این طرح هستند.

معامله‌گران بازار دیروز در تحولات کلان موثر بر بازار شاهد تشکیل صف‌های فروش در نمادهای خودرویی بودند که این امر متعاقب تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای کاهش ۲۰درصدی متوسط تعرفه واردات خودرو رخ داد. به دلیل تاثیر ناچیز این مصوبه بر نرخ خودروهای وارداتی و همچنین تداوم قوانین تکمیلی نظیر الزام واردکنندگان به اسقاط خودروهای فرسوده به ازای واردات، صف‌های فروش پایدار نماند و اکثر این صف‌ها جمع‌آوری شد. از دیدگاه کارشناسان به‌غیر از بحث خودروهای لوکس عملا مصوبه مجلس تاثیری برفروش سال آینده شرکت‌های خودرویی نخواهد گذاشت. در همین حال کارشناسان بازار به دقت روند همگون‌سازی شرکت‌های خودرویی با فضای آینده این صنعت را دنبال خواهند کرد. کاهش هزینه‌‌ها، توسعه فعالیت‌ها و متنوع‌سازی آنها مواردی است که می‌تواند در بقای شرکت‌های خودروسازی موثر باشد، هر چند که در صنعت خودرو کشور، شمار شرکت‌هایی که در چند سال اخیر شکست خورده‌اند نیز نامهای زیادی را در بر دارد.

در بازار دیروز معامله‌گران با عرضه ناگهانی سهام لیزینگ ایرانیان نیز مواجه بودند. اعلام عرضه این سهم آن هم دو روزمانده به پایان سال در روز دوشنبه و همچنین فشاری که این نماد بر نقدینگی بازار در آخرین روزهای کاری سال وارد خواهد کرد، موضوع بحث بازار دیروز بود. انتظار می‌رود مدیران فرابورس زمان تسویه این عرضه را بدون لحاظ روزهای کاری سال ۸۸ به سال ۸۹ واگذار کنند. لیزینگ ایرانیان با سرمایه یکصد ‌میلیارد‌تومانی خود شرکتی بزرگ به شمار می‌رود. در همین حال معامله‌گران دیروز در‌ گروه لیزینگی شاهد رونق معاملات لیزینگ غدیر بودند. لیزینگ غدیر که شرایطی تقریبا مشابه لیزینگ ایرانیان دارد، دیروز با عرضه‌‌های باقی مانده سهام سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در این نماد مواجه بود.

در بازار دیروز در‌ گروه بیمه‌ای، بیمه آسیا در شرایطی با صف فروش همراه شد که براساس اعلام مدیر نظارت بر ناشران بورس، نماد بیمه البرز امروز(یکشنبه) بازگشایی خواهد شد. در‌ گروه مالی البته کارشناسان با توجه به مصوبه دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد لزوم تسویه حساب دولت با بانک‌های واگذار شده تا پایان شهریورماه سال آینده، به ارزیابی این مصوبه پرداختند. دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مکلف کردند که بدهی خود را به بانک‌هایی که حداقل ۵۰‌درصد از سهام آنها را به اشکال گوناگون از جمله سهام عدالت واگذار کرده است، حداکثر تا پایان شهریورماه ۸۹ از محل سهام دولت در شرکت‌ها به بانک طلبکار (یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آن) یا از محل وجوه اداره شده یا تسهیلات پرداختی از محل حساب ذخیره ارزی با عاملیت آن بانک تسویه کند. این مصوبه می‌تواند توان مالی بانک‌های دولتی را افزایش دهد. در‌ گروه برقی نیز دیروز ماراتن رکوردشکن رقابت بر سر بلوک مدیریتی کابل باختر به پایان رسید تا این شرکت مالک خود را بشناسد. در مجموع بازار دیروز شاهد افت ۲/۶واحدی شاخص کل بود. ارزش معاملات نیز به ۶/۲۸میلیارد‌تومان بالغ شد و از ۱۹۴نمادی که به روی تابلو رفتند سهم نمادهای با رشد قیمت به میزان ۱۰۷نماد و نمادهای با افت قیمت ۸۰ نماد بودند.