گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد‌وستد سهام روز گذشته شاهد تلاش معامله‌گران مدافع در تداوم بخشی به روند رشد بازار بود. دیروز در شرایطی که عرضه‌های سنگین روز یکشنبه اکثر صف‌های خرید را به چالش کشیده بود، معامله‌گران شاهد تزریق نقدینگی به بازار بودند که موجب شد اکثر نمادهای بازار، معاملات پرحجمی را شاهد باشند و برخی نمادها مجددا تا تشکیل صف خرید به پیش رفتند. در بازار دیروز همزمان با معاملات سهام، مجلس شورای اسلامی کار بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور را آغاز کرد.همچنین گروه سیمانی به دلیل بازگشایی دو نماد سیمان خزر و شمال با رونق داد و ستدها همراه بودند که در این میان سیمان شمال که ابتدای ماه جاری با لحاظ دامنه نوسان پس از افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی و در کمتر از قیمت اسمی بازگشایی شد، با بازگشایی نماد و دامنه نوسان، پس از افزایش ۴ریالی سود سال ۸۸ و کاهش ۱۹درصدی سود سال ۸۹ با جهش قیمتی مواجه شد تا ۱۴درصد رشد را تجربه کند. در معاملات دیروز البته بازگشایی بازارهای جهانی نیز توام با رشد قیمت فلزات رنگین بود و بهای مس به ۷هزار و ۵۲۰دلار رسید.

در همین حال بازار دیروز شاهد انتظار معامله‌گران برای بازگشایی نماد صدرا بود که پس از چند سال در پیش‌بینی خود ۱۶ریال سود را پیش‌بینی کرد. انتظار می‌رود صدرا پس از اعلام گزارش عملکرد ۹ ماه سال جاری خود بازگشایی شود.

در‌ گروه مالی معامله‌گران شاهد حرکت برخی از معامله‌گران حقیقی در‌ گروه بیمه بودند. پس از حضور دو خریدار حقیقی در نماد بیمه آسیا برخی از شنیده‌ها از حضور خریداران حقیقی در نماد بیمه دی خبر می‌دهند. در‌ گروه بانکی نیز معامله‌گران پس از افزایش سرمایه بانک پارسیان در انتظار جلسه مجمع فوق‌العاده بانک کارآفرین هستند که احتمالا افزایش سرمایه ای را در اختیار هیات‌مدیره شرکت قرار خواهد داد. در کنار بانک‌های پارسیان و کارآفرین، بانک‌های سینا و ملت نیز برنامه افزایش سرمایه خود را اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد رقابتی میان بانک‌ها برای افزایش سرمایه در جریان است.

در‌ گروه برقی، مسوولان اداره پست از تولید دستگاه‌های خود پردازپستی (صندوق پستی اتوماتیک)توسط شرکت کابل‌های قندی خبر داده‌اند. به گفته محمدحسن محبیان عراقی کابل مخابراتی شهید قندی سفارش تولید دستگاه‌های خودپرداز پستی را پذیرفته است. به گفته محبیان با نصب این دستگاه‌ها در کشور دیگر نیازی به جابه‌جایی حضوری مرسولات پستی نخواهد بود و دستگاه‌های ATM مانند دستگاه‌های خودپرداز در بانک‌ها، نقل‌و‌انتقال مرسولات پستی را انجام می‌دهند.

در‌ گروه برقی، رقابت ماراتن گونه کابل باختر دیروز نیز ادامه داشت.در‌ گروه تصفیه نفت تشکیل مجدد صف خرید برای نماد پالایشگاه اصفهان به انتشار شایعاتی در مورد سود سال آینده شرکت منجر شده است.

در‌ گروه معدنی، رشد بهای سنگ‌آهن در بازارهای جهانی و مذاکرات سه تولید‌‌کننده عمده سنگ‌آهن جهان برای کسب ۵۰ تا ۸۰درصد افزایش قیمت در سال جاری میلادی انگیزه‌هایی را برای تداوم اقبال به نمادهای وابسته به سنگ‌آهن موجب شده است که دیروز نماد چادرملو پس از عرضه‌های سنگین، مجدد صف خرید قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. در مجموع دیروز بازار سهام شرایط مناسبی را تجربه کرد که در آن به ویژه در ساعت پایانی، خریداران سهام پرقدرت ظاهر شده و همین امر امکان تداوم رشد قیمت‌ها را افزایش داده است. در بازار دیروز شاخص ۷۹/۵۸واحد رشد کرد، ارزش معاملات نیز در حالی که سه نماد غدیر، چادرملو و فولاد سهم ۲۸درصدی در آن داشتند به ۲/۲۸میلیارد‌تومان رسید. از ۱۸۸نمادی که روی تابلو رفتند رشد قیمت با ۸۵نماد همراه شد.