گروه بورس- همایون دارابی: بازار سهام پس از سپری کردن دو هفته رشد، روز گذشته نشانه‌هایی از ورود به فاز استراحت را از خود نشان داده و اکثر نمادها، عرضه‌های سنگین را تجربه کردند. بازار سهام که با عبور از مرز ۱۲هزار واحدی شاخص دیروز به رقم ۱۲هزار و ۲۴۸واحد رسید فضای آرامی داشت که به غیر از بازگشایی نماد حفاری شمال جنب و جوش خاصی را شاهد نبود و اکثر صف‌های خرید بازار در مقابل عرضه‌ها عقب‌نشینی کردند. کارشناسان بازار پیش از این در انتهای هفته گذشته در انتظار آرامش و استراحت بازار بودند که با تزریق سنگین نقدینگی این امر به میانه هفته جاری منتقل شد. از دید این‌گروه از کارشناسان، پس از استقبال معامله‌گران از گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی و رشد بازارهای جهانی، رشد قیمت‌ها در بازار مشاهده می‌شود و این در شرایطی است که بازار به دلیل نزدیکی به پایان سال اکثر شرکت‌های کارگزاری و لزوم تسویه مشتریان و مسایل پایان سال در هفته آینده احتمالا آرامش نسبی را شاهد خواهد بود. از این حیث معاملات می‌تواند در محدوده روزهای باقی مانده در هفته جاری و هفته آینده به صورت تعادلی به کار خود ادامه دهد.

در بازار سهام معامله‌گران از امروز (دوشنبه) تحت تاثیر مذاکرات مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه بودجه سال آینده قرار خواهد‌گرفت که نقطه اوج این مذاکرات به حضور دکتر احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از پیشنهاد تحقق ۴۰هزار‌میلیارد‌تومانی از محل طرح هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود. هر چند که از دیدگاه مجلس شورای اسلامی تحقق ۴۰هزار‌میلیارد‌تومان درآمد برای اقتصاد کشور تبعات سنگینی دارد، اما نباید از نظر دور داشت که کاهش درآمد دولت و اجرای مرحله به مرحله‌ای افزایش قیمت‌ها، فشار درازمدت و سنگین‌تری را به لحاظ تورمی ایجاد می‌کند. از این نظر اجرای یک‌باره حذف یارانه‌ها یا حداکثر در دو مرحله، برای شرکت‌های بورسی به مراتب راحت‌تر از حذف مرحله به مرحله بوده و تکلیف اقتصاد را به سرعت روشن می‌سازد، مضافا به اینکه منابع لازم را نیز برای حمایت‌های گسترده دولتی از افراد جامعه و شرکت‌ها و بنیاد‌های اقتصادی فراهم می‌کند.

در بازار دیروز معامله‌گران در‌ گروه تجهیزات شاهد بازگشایی نماد حفاری شمال بودند که این شرکت پس از اعلام سود ۳۰۳ریال با یک سناریو و ۲۶۲ریال با سناریو دیگر بازگشایی شد که به رشد ۱۱/۷درصدی قیمت سهم بعد از معامله ۸/۱۸میلیون سهم منجر شد. در همین حال دیروز خبرگزاری اکونیوز به نقل از رسانه‌های چینی از توافق حفاری شمال و شرکت توسعه فن آوری نفت چین خبر داد که براساس آن یک دکل حفاری دریایی باید طی هشت ماه در اختیار ایران قرار بگیرد تا برای حفاری در میادین نفت خلیج‌فارس مورد استفاده قرار گیرد. همچنین قرارداد مشابهی برای نصب دکل حفاری به امضای این شرکت چینی رسیده است.

در‌ گروه تجهیزات برخی خبرهای اولیه دیروز از پیش بینی سود ۱۲ریالی نماد متوقف شده صدرا برای سال آینده خبر دادند.

در‌ گروه مالی معامله‌گران شاهد معاملات پرحجمی در نماد بیمه دی بودند. این نماد احتمالا در روزهای آینده شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده برای افزایش سرمایه و خروج از فرابورس خواهد بود. در‌ گروه شرکت‌های بیمه‌ای، بیمه آسیا دیروز نیز خریدهای پرحجمی را شاهد بود که براساس آن ۲/۱۶میلیون سهم این شرکت از سوی سازمان خصوصی‌سازی عرضه شد. با این عرضه‌ها کد دولتی فروشنده سهم به سطح ۲۵درصد رسیده است و این درحالی است که حداقل ۷۶/۵۵درصد سهام توسط سهامداران تازه وارد بالای یک‌درصد تملک شده است. این مساله سبب شد تا بیمه آسیا به یک شرکت خصوصی تبدیل شود. در میان خریداران بیمه آسیا، حضور دو سهامدار حقیقی نیز نکته‌ای جالب توجه است.

در‌ گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری ملی دیروز توانست با تقسیم سود یکصد‌ریالی، سهامداران خود را راضی راهی خانه کند. هر چند این تقسیم سنگین فشار شدیدی را به نقدینگی شرکت وارد خواهد کرد. در این‌گروه شرکت توسعه ملی که اخیرا شاهد تغییر مدیریت است، عرضه بلوک ۱۶درصدی شرکت کف را اعلام کرده است. در‌ گروه لوازم خانگی برخی شنیده‌های اولیه از احتمال تغییر فعالیت پارس‌الکتریک خبر می‌دهد. براساس این خبرها تامین اجتماعی بخشی از فعالیت‌های خود در حوزه مخابرات و الکترونیک را به این شرکت منتقل خواهد کرد. پارس الکتریک در حال حاضر یک شرکت پوسته‌ای است که تنها دارایی‌های قابل ملاحظه آن به لحاظ املاک، در نزدیکی تهران و برخی شرکت‌های فرعی است.

در گروه تصفیه نفت بازار دیروز شاهد تشکیل صف خرید برای نفت پارس بودند که پایدار نماند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن نشانه‌هایی از عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت وجود داشت. شاخص دیروز ۱/۲۸واحد ترقی کرد. ارزش معاملات نیز به ۹/۲۷میلیارد‌تومان بالغ شد که نزدیک به ۳۵درصد آن را معاملات دو نماد حفاری و بیمه آسیا تشکیل می‌داد. از مجموع ۱۸۵نمادی که به روی تابلو دیروز رفتند، ۹۸ شرکت با رشد قیمت و ۸۳نماد با افت ارزش دادوستد شدند.