گرو بورس- هدیه لطفی: در بازار فرابورس روز گذشته بیش از ۵۷۹هزار سهم دادوستد شد و ارزش کل معاملات به رقم ۹۳۸میلیون ریال رسید که حدود ۷۶‌درصد از این رقم در اختیار معاملات بیمه دی قرار داشت. روز گذشته سه شرکت بیمه دی، مرجان کار و کویرتایر شاهد معاملات سهام خود در بازار فرابورس بودند و گواهی‌های سپرده بانک کشاورزی و بانک اقتصاد نوین همانند روند چند روز اخیر در غیبت به سر بردند.

شایان ذکر است از سه شرکت معامله شده، سهام شرکت‌های مرجان‌کار و کویرتایر افت قیمت را تجربه کرد و تنها نماد معاملاتی «ودی» با ۵‌درصد رشد قیمت مواجه شد و در پایان معاملات به نرخ یک‌هزار و ۵۶۹ ریال رسید.

بر این اساس «پکویر» و «کمرجان» هر کدام به ترتیب شاهد افت ۵‌درصدی و ۸۵/۱درصدی سهام خود بودند.

همچنین روز گذشته تعداد ۲۴‌هزار و ۴۱۰سهم از سهام «کمرجان» به قیمت ۲۷۱ تومان در بازار OTC دادوستد شد و ارزش ناشی از این معاملات به رقم ۹۰میلیون ریال رسید.

از سوی دیگر ارزش معاملات «پکویر» در این بازار به رقم ۱۳۵میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله ۱۰۰هزار سهم این شرکت به قیمت یک‌هزار و ۳۵۸ریال در میان سهامداران بود.

همچنین در این بازار ۴۵۴هزار و ۸۴۵سهم «ودی» به ارزش ۷۱۳میلیون ریال دادوستد شد و در پایان معاملات صف خریدی معادل یک‌میلیون و ۶۰۰هزار سهم برای آن باقی ماند.

یادآور می‌شود در معاملات روز چهارشنبه گذشته نیز بیش از ۴میلیون سهم «ودی» در بازار فرابورس معامله شد که این رقم معادل ۵/۱‌درصد از کل سهام این شرکت بود. همچنین در پایان روز کاری مزبور صف خریدی معادل ۳۳۰هزار سهم برای «ودی» باقی ماند.

فعالیت کارگزاران در بهمن ماه

از سوی دیگر شرکت فرابورس به تازگی اقدام به ارائه گزارش و فعالیت کارگزاران در پایان هر ماه کرده است.

بر این اساس، گزارش معاملات کارگزاران در بهمن ماه سال جاری در سایت رسمی اطلاع‌رسانی این بازار قرار گرفته که شرکت کارگزاری آگاه رتبه نخست در معاملات بازار سهام و شرکت‌های کارگزاری بانک کشاورزی و بانک پاسارگاد به طور مشترک رتبه اول معاملات بازار اوراق مشارکت را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش شرکت کارگزاری آگاه در بهمن ماه اقدام به خرید سه‌میلیارد و ۲۰۹میلیون ریال و در مقابل فروش ۷‌میلیارد و ۳۵۸میلیون ریال در بازار سهام فرابورس کرده است.

همچنین کارگزاری بانک کشاورزی در این ماه دومیلیارد و ۶۹۵ریال سهام در بازار خریداری کرده و در مقابل ۱۵۷میلیون ریال فروخته است که بدین ترتیب رتبه دوم را در این بازار کسب کرده است.

همچنین جایگاه سوم به کارگزاری تامین سرمایه نوین با خرید سهام به مبلغ بیش از یک‌میلیارد و ۴۳۶میلیون ریال تعلق گرفته است.

شایان ذکر است کارگزاری‌های مفید، نهایت‌نگر، بانک صادرات، آرمون بورس، کاسپین مهر ایرانیان و بانک ملی به ترتیب رتبه‌های بعدی را در معاملات بازار سهام فرابورس کسب کردند.

از سوی دیگر خرید و فروش گواهی‌های سپرده در بازار اوراق مشارکت فرابورس در بهمن ماه به رقم ۱۹۸میلیارد و ۷۶۰میلیون ریال رسید که این معاملات توسط دو شرکت کارگزاری بانک کشاورزی و بانک پاسارگاد صورت گرفته و هر دو به میزان ۵۰درصد در این معاملات سهم داشته‌اند. یادآور می‌شود بانک پاسارگاد در بهمن ماه ۹۹میلیارد و ۳۸۰میلیون ریال اوراق مشارکت به فروش رسانده است. همچنین بانک کشاورزی نیز همین تعداد اوراق را خریداری کرده است.

یادآور می‌شود در معاملات بهمن ماه بازار فرابورس (بازار سهام و اوراق مشارکت)، کارگزاری بانک کشاورزی با معامله ۱۰۲میلیارد و ۲۳۲میلیون ریال رتبه نخست، کارگزاری بانک پاسارگاد با معامله ۹۹میلیارد و ۴۴۲میلیون ریال رتبه دوم و کارگزاری آگاه با معامله ۱۰میلیارد و ۶۶۷میلیون ریال رتبه سوم را کسب کردند.

اصلاح دستورالعمل پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری

همچنین مدیرعامل فرابورس از بررسی راهکار معاملاتی و ‌پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داد و افزود:‌ از نظر دستورالعمل‌پذیرش، امکان‌پذیرش این صندوق‌ها در فرابورس وجود دارد.

امید قائمی در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به شرایط ‌پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس گفت: در آیین‌نامه ‌پذیرش فرابورس، برای‌پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی در پایان تصریح کرد: برای‌پذیرش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در فرابورس، باید دستورالعمل معاملاتی اصلاح شود.

برگزاری مجامع «ودی»

از سوی دیگر همچنین مجامع عادی به طور فوق‌العاده و فوق‌العاده شرکت بیمه دی در روز شنبه آینده برگزار می‌شود.

شرکت بیمه دی طی نامه ارسالی به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده که مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت به منظور تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه و اصلاح اساس‌نامه و همچنین مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به منظور استماع گزارش هیات‌مدیره در خصوص پذیرش و عرضه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار و خروج از فرابورس برگزار خواهد شد.

بر این اساس «ودی» تصمیم دارد سرمایه خود را از مبلغ ۳۰میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال به مبلغ ۶۱۰میلیارد ریال (معادل ۱۰۰درصد) از محل آورده نقدی افزایش دهد.

شایان ذکر است این مجامع به ترتیب در ساعت‌های ۹ و ۱۰:۳۰ روز شنبه ۲۲ اسفند ماه ۸۸ در محل سالن همایش‌های مجموعه انقلاب تشکیل خواهد شد.