قیمت‌گذاری 11 شرکت در هیات واگذاری

گروه بورس- هیات واگذاری قیمت‌‌گذاری سهام ۱۱ شرکت و انحلال یک شرکت دولتی را در جلسه روز گذشته خود تصویب کرد. معاون سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با «فارس» گفت: در جلسه روز گذشته واگذاری بلوکی و مزایده‌ای ۱۱ شرکت دولتی مورد بحث و بررسی قرار‌گرفت و در نهایت قیمت هر یک از این ۱۱ شرکت مصوب شد تا در هفته آینده آگهی مربوطه در برخی روزنامه‌ها چاپ شود.

«مهدی عقدایی» ادامه داد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده ۴۰‌درصد از سهام گسترش چراغ دانش به ارزش ۱۳,۳۶۰‌میلیارد‌ریال، ۴۰‌درصد سهام شرکت کارگاز سیستم به قیمت ۵/۶‌میلیون‌ریال، ۱۰۰‌درصد مهندسان مشاورین صنعتی ایران به ارزش ۶/۷۰‌میلیارد‌ریال، ۴۵‌درصد از سهام کارخانجات نساجی فردوسی به قیمت ۸۸/۴‌میلیارد‌ریال، ۱۰۰‌درصد از شرکت فنی مهندسی نوین معدن به قیمت ۳/۹میلیارد‌ریال، ۲۵‌درصد سهام شرکت مشارکتی الگانت سمنان به قیمت ۳/۴‌میلیارد‌ریال، ۴۰درصد از سهام‌گروه مهندسی ایدرولندرا به ارزش ۸/۲‌میلیارد‌ریال، ۵۱‌درصد از سهام گسترش صنایع قائن به ۷۸/۱۵‌میلیارد‌ریال، ۹۹درصد از موسسه آموزشی پژوهشی وزارت صنایع و معادن به قیمت ۲/۲۶‌میلیارد‌ریال، ۵/۲۲‌درصد از سهام سنگ‌آهن گهرزمین به قیمت ۲/۲۲۲‌میلیارد‌ریال و ۴۰درصد از سهام توسعه غذایی بم به قیمت ۸/۱۲‌میلیارد‌ریال ارزش‌گذاری شده‌اند.

به گفته عقدایی شرایط واگذاری ۱۱ شرکت اعلامی به این صورت خواهد بود که آن دسته از شرکت‌ها که ارزش واگذاری آنها کمتر از ۹۰۰‌میلیون‌تومان باشد به صورت نقد و بیش از این رقم در قالب نقد و اقساط واگذار خواهد شد. وی افزود: از سوی دیگر شرکت مس شهر بابک که وابسته به ایمیدرو بود منحل شد.

تسویه «مهر» با خصوصی‌سازی

اما «عقدایی» در گفت‌وگوی دیگری با «ایسنا» در مورد بدهکاران به این سازمان در جریان عرضه‌های اصل۴۴ گفت: از میان پنج شرکت «شستا»، «صباتامین»، «سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان»، «صندوق کارکنان فولاد» و «سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» که دارای بدهی معوق هستند، تنها شرکت مهر اقتصاد ایرانیان در حال تسویه بدهی است. وی در خصوص وضعیت سایر شرکت‌های دارای بدهی معوق گفت: طبق مصوبه شورای عالی بورس شرکت‌هایی که به دلیل خرید سهم دارای بدهی معوق هستند، تا پرداخت کامل بدهی، سهم جدیدی به آنها تعلق نمی‌گیرد. به گفته عقدایی در صورتی این چهار شرکت می‌توانند به خرید سهم جدید اقدام کنند که بدهی سررسید شده و استمهال بدهی نداشته باشند. وی در ادامه به برنامه سال آینده سازمان خصوصی‌سازی اشاره و اظهار کرد: این برنامه در دست بررسی است و تا ۱۰ روز آینده نهایی می‌شود.