گروه بورس- شش شرکت سیمانی پیش‌بینی عملکرد خود را به بازار اعلام کردند.

بر این اساس، شرکت‌های سیمان خاش، سیمان دشتستان، سیمان صوفیان، سیمان نی‌ریز و سیمان کرمان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۹ و شرکت سیمان بجنورد گزارش عملکرد ۹ماهه خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کردند.

«صوفیان» سیمان زنجان را می‌فروشد

شرکت سیمان صوفیان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی آینده را با ۳۵۰میلیارد ریال سرمایه مبلغ ۴۸۱ریال در نظر گرفته است. این پیش‌بینی در مقایسه با پیش‌بینی سال مالی ۸۸ معادل ۴۱‌درصد کاهش دارد. همچنین سیمان صوفیان فروش سال مالی ۸۹ را با دو درصد افزایش مبلغ ۸/۸۰۰میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است که دلیل این افزایش بهره‌برداری از واحدهای جدید و خرید کلینکر عنوان کرده است. این شرکت قصد دارد سرمایه‌گذاری در سهام شرکت سیمان زنجان که معادل ۷۵درصد بهای تمام شده کل سرمایه‌گذاری‌های شرکت است را در سال مالی ۸۹ واگذار کند.

«سخاش» ۹۰درصد سود تقسیم می‌کند

شرکت سیمان خاش در نظر دارد ۹۰‌درصد از سود خالص سال مالی ۸۹ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. بر اساس این گزارش سیمان خاش پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی ۸۹ با سرمایه ۱۲۵میلیارد ریالی به طور خالص مبلغ یک‌هزار و ۲۲۹ریال اعلام کرده است.

همچنین پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۹ شرکت در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب فروش ۳‌درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۹‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۵‌درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۴درصد افزایش نشان می‌دهد، که شرکت دلایل اصلی تغییرات را افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد و هزینه‌های صادرات سیمان، افزایش هزینه‌های جذب نشده، افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش ذخیره ارزش سرمایه‌گذاری‌ها، افزایش سود حاصل از سپرده‌های کوتاه مدت و سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت عنوان کرده است.

کاهش در پیش‌بینی سود «سدشت»

سیمان دشتستان پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۸۹ را با ۶۶ریال کاهش نسبت به سال جاری، به طور خالص مبلغ ۸۴۴ریال اعلام کرد.

بر این اساس سیمان دشتستان سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۸۹ با سرمایه ۳۰۰میلیارد ریال، به طور خالص مبلغ ۸۴۴ریال پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که پیش‌بینی مزبور برای سال مالی ۸۸ مبلغ ۹۱۰ریال در نظر گرفته شده است. همچنین پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۹ «سدشت» در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب فروش یک‌درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۴‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۵‌درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۷‌درصد کاهش نشان می‌دهد، که شرکت دلایل تغییرات را افزایش بهای تمام شده بابت افزایش لوازم بسته‌بندی به واسطه افزایش تولید سیمان پاکتی نسبت به سیمان فله، کاهش هزینه‌های مالی و کاهش درآمدهای غیرعملیاتی عنوان کرده است. همچنین هیات مدیره «سدشت» در نظر دارد ۵۶درصد از سود خالص سال مالی ۸۹ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

شایان ذکر است اطلاعات مربوط به پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۹ شرکت بدون در نظر گرفتن آثار ناشی از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی تهیه و ارائه شده است.

تقسیم سود ۹۰درصدی سیمان نی‌ریز

سیمان سفید نی‌ریز درآمد هر سهم سال مالی آینده را با ۵۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ یک‌هزار و ۱۸۶ریال پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو درصد کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که درآمد حاصل از فروش سیمان نی‌ریز مبلغ ۱۶۷میلیارد و ۷۰۳میلیون ریال اعلام شده است. پیشنهاد تقسیم سود سال مالی ۸۹ سیمان سفید نی‌ریز معادل ۹۰درصد در نظر گرفته شده است.

کاهش ۲۱درصدی سود خالص «سکرما»

شرکت سیمان کرمان درآمد هر سهم سال مالی ۸۹ را با ۲۱‌درصد کاهش در مقایسه با سال مالی قبل مبلغ ۹۵۵ریال پیش‌بینی کرده است.

بر این اساس پیش‌بینی عملکرد سال ۸۹ سیمان کرمان در مقایسه با پیش‌بینی عملکرد سال مالی قبل به ترتیب فروش ۴‌درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۶‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۲۵‌درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۲۱‌درصد کاهش نشان می‌دهد. شرکت دلایل عمده تغییرات را افزایش مقدار تولید و فروش سیمان به میزان ۱۰هزار تن نسبت به پیش‌بینی سال مالی قبل، افزایش بهای تمام شده کالای فروش رفته ناشی از افزایش مقدار فروش و افزایش ناشی از تورم، افزایش درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و کاهش درآمد غیرعملیاتی به واسطه کاهش درآمد حاصل از ضایعات نسبت به سال مالی قبل اعلام کرده است. شرکت اعلام کرده است که اطلاعات پیش‌بینی در‌آمد هر سهم سال مالی آینده با در نظر گرفتن آثار ناشی از آزادسازی نرخ حامل‌های انرژی تهیه شده است.

کاهش در سود ۹ماهه «سبجنو»

سیمان بجنورد طی عملکرد ۹ماهه منتهی به آذر ماه شاهد ۵۱‌درصد کاهش سود محقق شده، بوده است. سیمان بجنورد درآمد هر سهم سال ۸۸ را با ۳۹۲میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۲۲۹ریال پیش‌بینی کرده که تا پایان آذر ماه برای هر سهم مبلغ ۱۵۰ریال سود کنار گذاشته است. این در حالی است که درآمد حاصل از فروش سیمان بجنورد طی دوره مزبور شاهد ۷۱‌درصد افزایش بوده است.شایان ذکر است که سیمان بجنورد در ۱۶آذرماه سود هر سهم امسال را مبلغ ۲۰۴ریال پیش‌بینی کرده بود که دلایل تعدیل را افزایش درآمد فروش، افزایش هزینه‌های توزیع و فروش، افزایش هزینه‌های مالی، کاهش زیان تسعیر نرخ ارز وام صندوق ذخیره ارزی و افزایش سود حاصل از فروش دارایی‌های ثابت عنوان کرده است.