احسان حاجی*

در بخش قبلی دیدیم که برای انجام یک معامله یک دهم لاتی نیاز به پرداخت حدودا ۱۳۶۵۰‌دلار به عنوان مارجین(margin) وجود دارد یا برای خرید یک لات استاندارد از این زوج ارز مبلغی بیش یکصد‌هزار‌دلار مارجین بایستی پرداخت‌گردد که رقم قابل‌توجهی است.

اما برای رونق و توسعه معاملات در بازار، سیستمی اعتباری در بازار وجود دارد به نام اهرم یا لوریج (leverage) که طی آن بانک‌ها به بروکرها و به تبع آن بروکرها به معامله‌گران تا چند صد برابر میزان پرداخت اولیه (مارجین) وام و اعتبار می‌دهند تا مشتری بتواند با استفاده از آن کسب‌و‌کار خود را گسترش داده و پس از رعایت مسائل مدیریت سرمایه و ریسک بازدهی مناسب‌تری از سرمایه خود کسب کند. میزان این لوریج در بروکرهای مختلف متفاوت است. اما معمولا از نسبت ۱:۱ یعنی بدون هیچ اعتباری تا ۱:۴۰۰ یعنی اعتبار تا ۴۰۰ برابر پرداخت اولیه وجود دارد. در معامله قبلی اگر میزان لوریج را ۱:۱۰۰ در نظر بگیریم در این صورت برای خرید یک لات مینی از زوج ارز یورو به‌دلار در نرخ ۳۶۵۰/۱ به جای پرداخت ۱۳۶۵۰‌دلار مارجین، یکصدم آن یعنی ۵/۱۳۶‌ دلار پرداخت می‌کنیم و همان ۱۰۰۰۰ یورو را در اختیار داریم.

قابل ذکر است در این حالت، یعنی زمانی که ما با استفاده از لوریج تمام بهای یک معامله را پرداخت نمی‌کنیم، شرایط معامله و سود و زیان آن هیچ تفاوتی با یک معامله بدون لوریج که در آن تمام بهای معامله پرداخت شده است، ندارد. در این حالت نیز با افزایش یک پیپ در نرخ ارز یک دلار سود و در صورت یک پیپ کاهش نرخ ارز یک‌دلار ضرر خواهیم کرد.

این امر موجب می‌شود با سرمایه‌ای کم، در معامله‌ای بسیار بزرگ شرکت کنیم که یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های بازار فارکس نسبت به دیگر بازارها به شمار می‌آید. در معاملات فروش نیز روند به همین صورت خواهد بود. در eur/usd sell ۰.۱ lot ما می‌خواهیم ارز یورو را بفروشیم و در ازای آن‌دلار دریافت کنیم. یعنی دادن ۱۰۰۰۰ یورو در ازای‌گرفتن ۱۳۶۵۰‌دلار. در این حالت نیز ما ملزم پرداخت معادل‌دلاری یکصدم ۱۰۰۰۰ یور یعنی ۵/۱۳۶‌دلار (۱۰۰ eur=۱۳۶/۵$) خواهیم بود و پس از این معامله فروش هر چه بازار به سمت پایین حرکت کند برای ما سودآور و هرچه به سمت بالا حرکت کند برای ما زیان‌بار خواهد بود (هر پیپ جابه‌جایی یک‌دلار). پس تفاوت معاملات خرید و فروش تنها در این است که ما در پوزیشن فروش از کاهش قیمت سود می‌گیریم و در پوزیشن خرید از افزایش آن. برای درک بهتر Margin و Leverage فرض می‌کنیم Leverage را انتخاب کرده‌ایم حال برای آنکه در یک معامله (۴ لات استاندارد) شرکت کنیم فقط کافی است یک چهارصدم میزان معامله یعنی را به عنوان ودیعه (Margin) پرداخت کنیم. در این‌صورت به ازای تغییر هر PiP سود یا زیان خواهیم کرد.

* www.irfx.ir