گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در شرایطی به رشد خود ادامه داد که در برخی از نمادهای بازار، رشد قیمت‌های اخیر فرصتی را برای معامله‌گران کوتاه‌مدت برای افزودن بر عرضه‌ها فراهم آورده است. معامله‌گران در آغاز بازار با کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی مواجه بودند. این امر به ویژه تب و تاب بهای جهانی مس را که متعاقب بروز زلزله در شیلی رخ داد، رو به فراموشی کشاند و بهای مس به سطح پایانی هفته گذشته بازگشت. در کنار مساله بازار جهانی معامله‌گران نیم نگاهی به تحولات سیاسی به ویژه برگزاری جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتند که این جلسه و مسائل جانبی آن تا پایان هفته جاری همراه معامله‌گران بازار خواهد بود. انتظار می‌رود مباحث آژانس، تاثیری ملموس بر بازار نداشته باشد. در همین حال در تحولات سیاسی سخنان رییس‌جمهوری روسیه در دیدار با همتای فرانسوی خود نیز با اهمیت از سوی کارشناسان بازار تلقی شده است.

مدودف در این دیدار ابراز امیدواری کرد بتوان از اعمال مجازات علیه ایران چشم پوشی کرد البته روسیه نمی تواند تا ابد برای ایران

صبر کند.

در بازار دیروز اما مهم‌ترین تحول بحث‌های مربوط به بودجه سال آینده کشور و حاشیه‌های آن بود. کمیسیون تلفیق در سایه انتشار گزارش‌هایی در مورد احتمال بروز تورم تا رقم ۶۸درصد که برخی از منابع خبری از محل تحقق درآمد ۴۰‌هزار‌میلیاردی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اعلام کرده بودند، تشکیل جلسه داد و با رد سناریوی ارائه شده توسط دولت، رقم ۲۰هزار‌میلیارد‌تومان را تصویب کرد تا این بار توپ در زمین دولت قرار گیرد. کارشناسان بازار در انتظار واکنش رسمی دولت در مقابل این تصمیم هستند. در همین حال این تصمیم حداقل ۴هزار‌میلیارد‌تومان از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت برای سال آینده می‌کاهد و بحث کسری بودجه دولت را شدت خواهد بخشید. کارشناسان بازار همچنین نزدیکترین احساس را در مورد تورم و کاهش درآمد شرکت‌ها، ناشی از اجرای طرح تحول اقتصادی احساس می‌کنند.

در آغاز معاملات دیروز بحث در مورد نمادهای تجهیزات که روز دوشنبه معامله‌گران شاهد توقف نمادهای صدرا و تراکتورسازی بودند، در بازار وجود داشت. پس از حدود سه روز شایعات متعدد در مورد صدرا به ویژه مشارکت صدرا، معامله‌گران اینک در انتظار گزارش رسمی شرکت در پیش‌بینی سود سال ۸۹ شرکت هستند. در بازار دیروز تایید معامله بلوکی مپنا و حضور تعاونی کارکنان مپنا در میان سهامداران با خبرهای اولیه‌ای در مورد گزارش ۹ ماهه شرکت مواجه بود که این امر به تشکیل صف خرید برای این نماد منجر شد.

در‌گروه مالی رقابت بانک تجارت به چالشی برای کارشناسان بازار تبدیل شده است. درحالی که در تابستان امسال بلوک ۵درصدی بانک تجارت توسط فردی حقیقی در نرخ یک‌هزار و ۷۸۶ریالی خریداری شده بود و خریدار نتوانست وجه این خرید را فراهم کند، دیروز رقبا تا ۲هزار و ۶۰‌ریال رقابت را صورت دادند که قابل توجیه نیست. کارشناسان بازار ریسک سنگینی را برای خریدار این بلوک قایل هستند؛ به ویژه آنکه خریدار این بلوک که اینک ارزش آن به ۱۰۷میلیارد‌تومان رسیده است علاوه بر پرداخت ۲۵درصد حصه نقدی با مساله افزایش سرمایه بانک نیز مواجه است که تامین اقساط را از محل سود نقدی بانک با مشکل مواجه می‌کند.

در ‌گروه خودرویی، دیروز نماد ایران خودرو دیزل پس از تعدیل سنگین منفی بازگشایی شد که با حمایت معامله‌گران مدافع توانست داد و ستد بیش از ۱۴میلیون سهم را شاهد باشد.

در نماد متوقف مخابرات اگر چه بازار با شایعاتی در مورد وجود مشکل در بازگشایی نمادهای مخابرات، فن‌آوران و حفاری مواجه بود، مدیرعامل مخابرات از عدم تغییر تعرفه خدمات مخابرات در سال جاری خبر داد. به گفته فیضی، موضوع تعیین تعرفه‌های جدید مخابراتی سه مرحله دارد که دو مرحله ابتدایی مربوط به تعیین عوامل تاثیرگذار در هزینه پالس است که این مرحله انجام شده و در مرحله سوم نیز با جمع‌بندی و تجزیه و تحلیل آیتم‌ها، رقم این تاثیر مشخص می‌شود که این مرحله در دست بررسی است و این موضوع تا پایان سال نهایی نمی‌شود. وی همچنین در خصوص اینکه با توجه به خصوصی شدن مخابرات آیا تغییر تعرفه‌های مخابراتی باز هم نیاز به تصویب در مجلس دارد، گفت: تصویب تعرفه‌های جدید دیگر نیاز به تصویب در مجلس ندارد و باید به تصویب رگولاتوری برسد.

در ‌گروه سرمایه‌گذاری دیروز نماد سرمایه‌گذاری ملی برای مجمع عادی تقسیم سود و نماد توسعه صنعتی برای ۲۰‌درصد افزایش سرمایه متوقف شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۵/۶۲واحد شاخص رشد کرد. ارزش معاملات با توجه به انتقال بلوک ۵درصدی بیمه آسیا به ۷/۲۵میلیارد‌تومان رسید. از ۱۷۹نمادی که به روی تابلو رفتند ۶۰نماد با افت قیمت و ۱۱۴نماد با افزایش قیمت دادوستد شدند.