متوجه شدیم که ما در بازار فارکس ارز رایج کشور‌های مختلف را با هم مبادله می‌کنیم. یعنی ارز یک کشور که دارای یک اقتصاد مستقل و یک نرخ بهره مختص به خود است را با یک ارز دیگر که می‌تواند دارای نرخ بهره و اقتصاد کاملا متفاوتی باشد جابه‌جا می‌کنیم. با یک مثال ساده فرآیند خرید و فروش در بازار را مرور می‌کنیم. فرض کنید پس از تحلیل و بررسی‌های کافی در بازار، وضع اقتصادی در کشورهای اروپایی را رو به بهبود پیش‌بینی می‌کنید و لذا انتظار افزایش ارزش یورو پول واحد اروپا را دارید. از طرفی پس از بررسی و مقایسه اقتصادی کشورهای مختلف، ایالات متحده را دارای وضعیت نابسامان افتصادی و ارزش‌دلار را در آینده رو به کاهش پیش‌بینی می‌کنید.

در این حالت بهترین گزینه خرید زوج ارز یورو به‌دلار خواهد بود (buy eur/usd). توجه داشته باشید افزایش نرخ این زوج ارز می‌تواند به دلایل مختلف صورت پذیرد.

افزایش ارزش یورو به تنهایی، کاهش ارزش‌دلار به تنهایی و یا هر دو تواما می‌تواند نرخ eur/usd را افزایش دهد.

فرضا نرخ بازار در زمان مبادله ۱.۳۶۵۰ است و ما حجم یک مینی لات (ده‌هزار واحد) را برای این مبادله ساده بین دو واحد پولی یورو و‌دلار آمریکا انتخاب می‌کنیم.

در این حالت ما با معامله buy ۰.۱ lot eur/usd خرید ده‌هزار واحد یورو در ازای پرداخت ۱۳۶۵۰‌دلار (rate:۱.۳۶۵۰) را داده‌ایم. هر معامله‌ای که می‌کنیم باید یک زمانی از آن خارج شویم! یعنی وقتی چیزی می‌خریم باید زمانی دیگر بفروشیم تا سود یا ضرر کنیم! زمان باز بودن پوزیشن محدودیت ندارد و با توجه به تحلیل خود از بازار و زمان مناسب برای خروج از بازار می‌توانیم ماه‌ها در یک پوزیشن خرید یا فروش باقی بمانیم یا در عرض چند ثانیه از آن خارج شویم.

پس از این خرید ما صبر می‌کنیم تا قیمت به نرخ ۱.۳۷۰۰ برسد که در حقیقت بازار ۵۰ پیپ افزایش یافته است . اگر ما در این نرخ جدید اصطلاحا پوزیشن خرید خود را ببندیم (close position at price: ۱.۳۷۰۰) عملا ده‌هزار یورویی که خرید کرده بودیم، به بازار برگردانده و معادل‌دلاری آن در نرخ جدید یعنی ۱۳۷۰۰‌دلار را دریافت می‌کنیم. خوب می‌بینید که در این معامله خرید با افزایش ۵۰ پیپی بازار ما ۵۰‌دلار سود کسب کردیم. در نتیجه در معاملات مینی (۰.۱ lot) ارزش تقریبی هر پیپ کاهش یا افزایش بازار برابر یک‌دلار زیان یا سود معامله‌گر است.

به همین ترتیب در معاملات استاندارد ( ۱ standard lot) ارزش تقریبی هر پیپ افزایش یا کاهش قیمت معادل ده‌دلار سود یا زیان و در معاملات میکرو ( ۰.۰۱ lot) ارزش تقریبی هر پیپ معادل ۱/۰‌دلار خواهد بود.