رشد ارزش معاملات در فرابورس

دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد ادامه روند مثبت خود بود، به گونه‌ای که شاخص کل نزدیک به ۴۰ واحد رشد کرد. در بازار دیروز، معامله‌گران در تحولات موثر بر بازار شاهد بازگشایی بازارهای جهانی بودند و در عین حال،با دقت روند تحولات در کمیسیون تلفیق مجلس را دنبال می‌کردند؛ جایی که بحث‌ها در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها میان دولت و مجلس شورای‌اسلامی اوج‌گرفته است و انتظار می‌رود روند معاملات در باقی هفته جاری و هفته آینده‌، گروگان بحث‌های مربوط به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باشد. جنب پل حافظ

بازار مثبت

گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد ادامه روند مثبت خود بود، به گونه‌ای که شاخص کل نزدیک به ۴۰ واحد رشد کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات موثر بر بازار شاهد بازگشایی بازارهای جهانی بودند که در این زمینه آنچه که برای معامله‌گران اهمیت داشت، بهای مس به ویژه پس از بروز زلزله سنگین در شیلی(بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس جهان)بود. بهای مس دیروز پس از جهش اولیه رو به کاهش نهاد تا در نهایت خبرهای تکمیلی در مورد عدم بروز خسارت در معادن مس این کشور به التهاب بازارها پایان بدهد. در این شرایط نماد ملی مس که روز گذشته با خریدهای سنگینی مواجه شده بود، رو به آرامش گذاشت و در نهایت متعادل به کار خود پایان داد. در معاملات دیروز معامله‌گران همچنان با دقت روند تحولات در صحنه مجلس شورای اسلامی را دنبال می‌کردند؛ جایی که بحث‌ها در مورد طرح هدفمند کردن یارانه‌ها میان دولت و مجلس شورای اسلامی اوج‌گرفته است و انتظار می‌رود روند معاملات در باقی هفته جاری و هفته آینده‌، گروگان بحث‌های مربوط به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باشد. در بازار دیروز در کنار تحولات بازار جهانی، بازار کالایی کشورمان نیز به دلیل فرارسیدن زمان عرضه محصولات مبارکه برای معامله‌گران اهمیت داشت که این عرضه نا موفق رقم خورد. با فشار سنگینی که در هفته گذشته برای کنترل بازار فولاد مصروف شده بود، ورق مبارکه تا ۶هزار و ۷۰۰ریال معامله شده بود، در معاملات دیروز عملا بدون خریدار ماند تا با افت قیمت مواجه شود. در بازار بیرون بورس نیز بهای مقاطع فولادی با افت مواجه شده است. این امر سبب شد تا نماد فولاد مبارکه فشار سنگینی را برای حفظ کف ۲هزار و ۷۰ریالی خود تجربه کند.

در بازار دیروز در‌گروه مالی حضور خریداری ناشناخته در نماد بیمه آسیا که در روز یکشنبه نزدیک به ۱۰‌میلیون سهم این شرکت را خریداری کرده و دیروز نیز همین میزان را در بالای مرز ۲هزار و ۶۰۰ریالی خریداری کرد، برای بازار جذاب بود. در همین حال انتشار آمارهای اولیه در مورد عملکرد اولیه سه شرکت بیمه آسیا، البرز و دی در ۹ ماهه نخست، نشان از رقابت سخت شرکت‌های بیمه‌ای برای کسب بازار دارد. براساس این آمار بیمه آسیا ۴۱۲میلیارد‌تومان فروش با ضریب خسارت ۱/۶۹درصد،بیمه البرز با ۲۲۸میلیارد‌تومان فروش و ضریب خسارت ۵۱/۵۰درصد و بیمه دی با فروش ۳/۲۸میلیارد‌تومان ضریب خسارت ۳/۱۰۶درصدی را به ثبت رسانده است. در ‌گروه مالی دیروز رقابت بر سر بلوک ۵درصدی بانک تجارت آغاز شد و سه خریدار برای کسب مالکیت یکی از آخرین بلوک‌های باقی مانده بانک‌های دولتی، رقابتی را شروع کردند که تا ورای رقم یک‌هزار و ۹۰۰ریال ادامه یافت. در‌گروه کانی غیرفلزی دیروز نماد شیشه و گاز با اعلام افزایش تنها ۳۰‌درصد در هزینه انرژی شرکت بازگشایی شد که انتظار می‌رود میزان افزایش هزینه‌های انرژی شرکت در قالب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها افزایش یابد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص ۶/۳۹واحد رشد کرد. ارزش معاملات به ۸/۱۸‌میلیاردتومان بالغ شد که ۳/۱۶درصد آن را معاملات بیمه آسیا تشکیل می‌داد. از ۱۷۵نمادی که دیروز به روی میز کارگزاران قرار‌ گرفتند، سهامداران ۹۰ شرکت با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.