احسان حاجی *
فارکس در حقیقت بازار مبادلات ارزهای رایج دنیا است که بین بانک‌ها در جریان است. همانطور که در شکل زیر می‌بینید بازار فارکس یکی از انواع بازارهای مالی الکترونیکی است که حدودا‌گردشی روزانه معادل ۳ تریلیون‌دلار دارد.

بازیگران اصلی بازار بانک‌ها هستند که مبادلات از طریق آنها انجام می‌شود. برای توضیح بیشتر می‌توان بازارهای بورس محلی را به یک سفره یا یک میز بزرگ تشبیه کرد که کلیه مبادلات روی آن میز انجام می‌پذیرد. حال صندلی‌های اطراف این میز متعلق به افرادی است که تنها آنها اجازه دسترسی به بازار را دارند که اصطلاحا کارگزار یا بروکر نامیده می‌شوند.
در بازار‌های الکترونیکی نیز شرایط به همین صورت است. یعنی کلیه مبادلات از طریق بانک‌ها (شامل بانک‌های مرکزی و بانک‌های سرمایه‌گذاری یا تجاری) و البته مابین آنها انجام می‌شود. در مرحله بعد بروکرها قرار دارند که ارتباط بین معامله‌گران و بانک‌ها را برقرار می‌کنند. به این صورت سرمایه‌های کوچک شرکت‌ها، موسسات یا حتی افراد عادی از قبیل ما و شما که می‌خواهیم وارد بازار شویم و معامله‌ای داشته باشیم از طریق بروکرها جمع‌آوری شده و به صورت یکجا و با ارقام بزرگ‌تر به بانک منتقل می‌شود.
معامله ارز به معنی خرید همزمان یک ارز و فروش ارزی دیگر است و همواره به صورت دو تایی معامله می‌شود.
مثال: یورو‌ / دلار (EUR/USD)
مرکز اصلی بازار ارز، بین بانک‌ها است و به صورت زیر تقسیم می‌شود:
بانک مرکزی (Centeral bank)،
بانک‌های سرمایه‌گذاری (Investor bank)،
موسسات مالی بزرگ،
بیمه‌ها (fands)،
کارگزاران (brokers)،
معامله‌‌گران کوچک (Traders)
بازار ارز چه زمانی برای انجام معاملات باز می‌شود؟
بازار تجارت ارز یک بازار ۲۴ ساعته است که هر روز با گشایش بازار نیوزلند آغاز و با شروع روز کاری در هر مرکز مالی در سراسر دنیا ادامه می‌یابد. در ابتدا نیوزلند- سپس سیدنی - توکیو- هنگ کنگ- سنگاپور- بحرین- فرانکفورت- لندن- نیویورک- شیکاگو و حدود نیم ساعت قبل از بسته شدن بازار شیکاگو روز جدید در نیوزلند شروع می‌شود.
زمان‌های باز و بسته شدن بازارهای مهم و تاثیرگذار بر قیمت‌ها به وقت‌گرینویچ
(GMT) به این‌صورت است.
- توکیو: باز شدن بازار: 0:00 صبح بسته شدن بازار: 9:00
- اروپا: باز شدن بازار: ۷:۰۰ صبح بسته شدن بازار: ۱۷:۰۰
- لندن: باز شدن بازار: 8:00 صبح بسته شدن بازار: 17:00
نیویورک باز شدن بازار: ۱۳:۰۰
*www.irfx.ir