گروه بورس- صادرات ۳۰۰ دستگاه و ایجاد خط مونتاژ تراکتور در کشور کنیا برنامه کوتاه و بلند‌مدت تراکتورسازی در کشور کنیا است. معاون وزیر خارجه کنیا در جریان بازدید و مذاکره در مجموعه شرکت تراکتورسازی ایران با اعلام این خبر گفت: هم‌اکنون نیاز کشور کنیا از سوی واسطه‌ها و از کارخانه تراکتورسازی ایران تامین می‌شود که وجود این واسطه‌ها باعث افزایش قیمت واقعی تراکتورهای

ایرانی شده است.

ریچارد اونکی با اشاره به هدف کشورش برای مکانیزه کردن بخش کشاورزی گفت: همچنین کنیا می‌تواند بازار کشورهای شرق آسیا را تحت پوشش قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه چین و هند بخش عظیمی از بازار کنیا را در اختیار دارند گفت: تولیدات این کشورها از نظر قیمت، کیفیت و تنوع محصولات توانایی رقابت با تولیدات تراکتورسازی ایران را ندارند که رفع موانع اشاره شده برای حضور تراکتورهای ایرانی در بازار کنیا ضروری به نظر می‌رسد.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی نیز درباره نتایج مذاکراتش با هیات کنیایی گفت: با توجه به وسعت مزارع کشاورزی، موقعیت استراتژیکی کنیا در منطقه شرق آفریقا و همچنین وجود تراکتورهای فرسوده در این کشور مقرر شد در مرحله نخست بیش از ۳۰۰دستگاه تراکتور به این کشور صادر شود و اندازه خط مونتاژ نیز در اولویت‌های برنامه‌های تراکتورسازی ایران قرار گیرد.

مهندس ابوالفتح ابراهیمی افزود: با ارزیابی که از ظرفیت‌ها و تقاضای بازار در کنیا صورت خواهد‌گرفت و تبادل اقتصادی طبق سیاست‌های کشور جمهوری اسلامی هم منافع ایران را تامین خواهد کرد و هم نیاز کنیا به ادوات کشاورزی رفع خواهد شد.

وی اضافه کرد: ایجاد نمایندگی، تاسیس دفتر، شرکت در نمایشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های تراکتورسازی در کنیا و بازارهای شرق آسیا خواهد بود.