گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از نزدیک شدن تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها به 5‌هزار و 500نفر خبر داد.

«ایمان مقدسیان» گفت: هفته منتهی به ۲۸بهمن ماه امسال، با بازدهی مثبت ۲۳ صندوق سرمایه‌گذاری همراه بود، به طوری که بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز کسب کرد. وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با ۸۶/۱‌درصد در رتبه نخست و رتبه‌های بعدی به ترتیب در اختیار صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری حافظ و پاسارگاد با کسب ۷۳/۱ و ۶۹/۱‌درصد قرار گرفت. وی ادامه داد: متوسط بازدهی بازار در این هفته منفی ۶۸صدم ‌درصد بود.
وی اضافه کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام، ماه منتهی به 28بهمن ماه را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین منفی 3 تا مثبت 8‌درصد در نوسان بود. «مقدسیان» تصریح کرد:‌ بیشترین بازده‌ را در میان صندوق‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صادرات، صنعت و معدن و پیشتاز کسب کردند. وی ادامه داد: بازدهی این سه صندوق طی ماه گذشته به ترتیب برابر با 8، 60/4 و 39/3‌درصد بود. از طرفی متوسط بازدهی بورس تهران طی مدت مشابه 64/1‌درصد بود.
وی درباره بیشترین بازده صندوق‌ها گفت: تا تاریخ ۲۸بهمن ماه امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب ۱۴۷، ۱۲۲ و ۸۸‌درصد بازدهی کسب کنند. وی در عین حال افزود: با در نظر‌گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود، باز هم همین سه صندوق، موفق‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کسب بازدهی بوده‌‌اند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس درباره ارزش صندوق‌ها گفت: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ 28بهمن ماه به بیش از 2هزار و 610میلیارد‌ریال رسید که از این مقدار بیش از یک‌هزار و 100میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام بود. وی گفت: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری امین گلوبال و پیشتاز بیشترین ارزش را از آن خود کرده‌اند.
وی در ادامه گفت: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از ۶۷‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، کارآفرین و پویا بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند. وی خاطرنشان کرد: تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌های سرمایه‌گذاری نزدیک به ۵هزار و ۵۰۰نفر است که از این تعداد ۵هزار و ۲۶۷ نفر را سرمایه‌گذاران حقیقی تشکیل داده‌اند.