فارس- مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان با شاره به اینکه وقتی قیمت گاز و برق مشخص شود، می‌‌توان اثر هدفمندی یارانه‌ها را بر روی شرکت اعلام کرد، گفت: با توجه به سیاست حمایتی دولت از صنایع، احتمال کاهش سود فولاد مبارکه در سال ۸۹ بعید است. محمد رجایی درباره گزارش فولاد مبارکه از اثرات هدفمند کردن بر شرکت اظهار داشت: زیرساخت مطالعاتی در این زمینه آماده شده ولی هنوز اعداد و ارقام دقیق اعلام نشده که بدانیم در سال ۸۹ برای هر مترمکعب گاز و هر کیلو وات ساعت برق چه میزان پول باید پرداخت کنیم. بنابراین تا زمانی که این اعداد مشخص نشود، نمی‌توان تاثیر را به صورت عددی اعلام کنیم.

وی درباره سرفصل‌های اصلی این گزارش گفت: تغییر قیمت برق و گاز به عنوان مهم‌ترین عوامل مصرفی، اثر ۶‌درصدی هزینه‌های شرکت از این دو مورد و هزینه‌های غیرمستقیم که ناشی از اصلاح یارانه‌ها مثل هزینه حمل‌و‌نقل، تامین سنگ‌آهن و پرسنلی است، از مهم‌ترین سرفصل‌های اصلی این گزارش است.

به گفته مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان، تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر روی گاز و برق مستقیم ولی بر روی نیروی انسانی، حمل و نقل و سنگ‌آهن که سه مقوله اساسی شرکت است، غیرمستقیم است. بنابراین زمانی که دقیقا دولت اعلام کند قیمت گاز و برق چقدر است، می‌توانیم تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها بر شرکت را به صورت اعداد و ارقام بیان کنیم.

رجایی در پاسخ به این پرسش که سود آوری فولاد مبارکه در سال ۸۹ چه وضعیتی خواهد داشت؟ تصریح کرد: سودآوری فولاد مبارکه وابسته به دو فاکتور قیمت محصول در بازار و قیمت هزینه‌های انجام شده است، بنابراین بخشی از هزینه‌های انجام شده تحت تاثیر هدفمند کردن یارانه‌ها است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان افزود: فکر نمی‌کنم هزینه‌های حامل‌های انرژی سال ۸۹ با توجه به رویه حمایتی دولت از صنایع تاثیر چشمگیری بر فعالیت‌های شرکت داشته باشد ولی برآورد کلی ما این است که ۶ یا ۷‌درصد هزینه‌های فولاد مبارکه را افزایش دهد.

رجایی درباره پیش‌بینی سود سال ۸۹ فولاد مبارکه اظهار داشت: اگر وضعیت شرکت مانند سال ۸۸ باشد، همان سود را می‌دهیم، ولی چون هیچ چیزی در حوزه قیمت‌ها مشخص نیست، نمی‌توان درباره سود صحبتی کرد ولی احتمال کاهش سود شرکت بعید است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رویه حمایتی دولت از صنایع آیا احتمال افزایش سود شرکت وجود دارد، گفت: احتمال کاهش سود بعید و احتمال افزایش آن بیشتر است.