گروه بورس- در شرایطی که سازمان خصوصی‌سازی قیمت واگذاری ۴۹‌درصد از سهام شرکت تاسیسات دریایی ایران را ۱۲۸میلیون‌دلار تعیین کرده است یک مقام مسوول ارزش این سهام را ۵۰۰میلیون‌دلار برآورد کرده است. این مقام مسوول در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: حدود پنج سال پیش که قرار بود سهام شرکت تاسیسات دریایی واگذار شود، ارزش دارایی‌های ثابت این شرکت حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰‌میلیون‌دلار برآورده شد و در حال حاضر نیز ارزش این شرکت بیش از یک‌میلیارد‌دلار برآورد می‌شود که ۴۹‌درصد سهم آن حدود ۵۰۰‌میلیون‌دلار ارزش دارد. وی در مورد دارایی‌های ثابت شرکت تاسیسات دریایی گفت: در حال حاضر این شرکت دارای چندین دستگاه شناور،‌ یارد خرمشهر، یارد عسلویه، کارخانه پوشش بتنی لوله‌ها و جرثقیل است که از ارزش بالایی برخوردارند. وی تصریح کرد: هم‌اکنون شرکت تاسیسات دریایی در فازهای ۱۵، ۱۶، ۱۷و ۱۸ پارس جنوبی حضور دارد.

به گفته وی در حال حاضر ارزش قراردادهای شرکت تاسیسات دریایی ایران به حدود ۷ تا ۸‌میلیارد‌دلار می‌رسد، به همین دلیل برای واگذاری سهام چنین شرکتی باید دقت لازم صورت گیرد تا ارزان فروشی اتفاق نیفتد. وی ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی سازمان خصوصی‌سازی، مزایده واگذاری سهام شرکت تاسیسات دریایی ۲۸ بهمن ماه برگزار می‌شود و شنیده‌ها حاکی از آن است که یک شرکت اماراتی قصد خرید ۴۹‌درصد سهام این مجموعه را دارد.

یادآور می‌شود ۴۹‌درصد سهام شرکت تاسیسات دریایی ایران به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تعلق دارد.

قیمت‌گذاری توسط بهترین اساتید

در همین حال معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره قیمت تعیین شده از سوی این سازمان اظهار داشت: ارزش‌گذاری این شرکت با همکاری یکی از بهترین اساتید و کارشناسان صنعت مربوطه انجام شده است. از سوی دیگر این ارزش‌گذاری برای بلوک ۴۹‌درصدی بوده و خریدار نخواهد توانست در مدیریت کامل آن نقشی داشته باشد. اسماعیل غلامی با بیان اینکه ارزش کل شرکت تاسیسات دریایی بیش از ۲۲۰‌میلیارد‌تومان است، ادامه داد: یکی دیگر از دلایل تعیین ارزش ۳۰۲‌هزار‌ریالی هر سهم این شرکت و ۱۲۸‌میلیارد‌تومانی بلوک ۴۹‌درصدی، زیان انباشته و ۵/۱۴‌میلیارد‌تومانی این شرکت در سال ۸۵ بود. از سوی دیگر هرچند سود تاسیسات دریایی در سال گذشته ۷۲‌میلیارد‌تومان بوده اما این سود به خریدار بلوک تعلق نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: ارزش ویژه هر سهم این شرکت بیش از ۴۰‌هزار‌تومان است که بر اساس روش‌های قیمت‌گذاری، میانگین قیمت هر سهم آن بیش از ۳۰‌هزارتومان محاسبه شده است. غلامی تصریح کرد: این درحالی است که قیمت‌گذاری این شرکت با توجه به بحران مالی اخیر و ادامه اثرات آن انجام شده است. از سوی دیگر متقاضیان خرید این بلوک ارزش واقعی آن را می‌دانند و اقدام به رقابت خواهند کرد. یادآور می‌شود طبق اعلام قبلی پاکت‌های مزایده ۵ شرکت دولتی از جمله بلوک ۴۹‌درصدی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی صبح فردا در محل سازمان خصوصی‌سازی باز خواهد شد که در این میان ۴‌میلیون و ۳۱‌هزار و ۲۳۰ سهم تاسیسات دریایی به قیمت پایه هر سهم ۳۰۲‌هزار‌ریال ارزش‌گذاری شده است.