ایسنا- ارائه مشوق‌های جدید برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نظارت بهینه بر صندوق‌ها از اولویت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال آینده است. رضا کیانی رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از ارائه مشوق‌های جدید برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: در سال آینده صندوق‌هایی که بتوانند سرمایه‌گذاران حقیقی بیشتری به خود جذب کرده و ارزش بیشتری داشته باشند، مشمول تشویق‌های بیشتری از سوی مجموعه بازار سرمایه می‌شوند که این تشویق‌ها شامل اختصاص سهمیه بیشتر به صندوق‌ها در عرضه اولیه و اعطای مجوز سبدگردانی است.

سهم صندوق‌ها را زیاد کنید

وی توضیح داد: در شرایط فعلی سهمیه‌ای در عرضه‌های اولیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص می‌یابد که امیدواریم از این پس سهمیه با حجم صندوق‌ها و تعداد سرمایه‌گذاران متناسب شود.

وی در ادامه به اعطای مجوز سبدگردانی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و ادامه داد: اعطای مجوز سبدگردانی به متقاضیان می‌تواند باعث رشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری شود، زیرا افزایش تعداد سبدگردان‌ها در شرایطی که بتوانند مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری را برعهده بگیرند، منجر به افزایش تعداد صندوق‌ها می‌شود. کیانی ادامه داد: از سوی دیگر نرم‌افزار نظارتی قابل قبولی توسط شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تهیه شده است که در شرایط فعلی این نرم‌افزار تاثیر بی‌بدیل و بسیار مثبتی در نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اطمینان از عملکرد بهینه آن‌ها دارد.

نرم‌افزاری بدون دخالت دست

رییس اداره نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این‌که نرم‌افزار به طور مستمر در حال ارتقا است، اضافه کرد: از ابتدای ایجاد صندوق‌ها، نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی این نرم‌افزار انجام شده ‌و تمامی محاسبات مربوط به ارزش دارایی‌های صندوق، ثبت اسناد حسابداری، تهیه صورت‌های مالی، ثبت درخواست صدور و ابطال توسط این نرم‌افزار صورت می‌گیرد. این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده است که بخش بسیار بالایی از عملیات آن به صورت اتوماتیک و بدون دخالت دست صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این نرم‌افزار به صورت مستمر بهینه می‌شود، خاطر نشان کرد: با توجه به این‌که شاهد رشد بسیار بالای صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستیم این نرم‌افزار نقش بسیاری مهمی در اطمینان از عملکرد آنها مطابق با مقررات صندوق‌های سرمایه‌گذاری خواهد داشت.

کیانی افزود:‌ از سوی دیگر برای نظارت بهینه بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری اقدام به تهیه چک لیست‌های نظارتی شده است که این فرآیند در حال انجام است. وی توضیح داد: در حال حاضر موسسات حسابرسی وظیفه نظارت بر عملکرد ارکان صندوق را برعهده داشته و یک ساختار درون نظارتی برای تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیده شده است که متولی، رکن ناظر این صندوق‌ها است و این وظیفه را بر عهده دارد که بر عملکرد مدیر و ضامن صندوق نظارت کرده و این اطمینان را به سرمایه‌گذاران بدهد که صندوق‌ مطابق مقررات عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: در راستای بهینه کردن فعالیت متولیان، چک لیست‌های نظارتی در حال آماده شدن است که در اختیار متولیان قرار گیرد و متولیان با استفاده از آن عملکرد مناسبی داشته باشند، بنابراین امیدواریم که اوایل سال آینده این چک لیست‌ها نهایی و اجرا شود. وی گفت: رویه جاری نشان می‌دهد که صندوق‌ها روند رو به رشدی را در پیش گرفته‌اند و امیدواری بسیار زیادی نسبت به نهادینه شدن صنعت سرمایه‌گذاری در ایران به وجود آمده است بنابراین در حال حاضر از مرحله‌ نخست که بستر‌سازی مناسب برای ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده است، در حال گذر هستیم و در این مرحله باید تلاش شود که روند توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری ادامه یابد که بخش مهم آن در قانون جدید دیده شده است و از این پس باید سازوکار نظارتی، بهینه شده و ارتقا داده شود تا سرمایه‌گذاران اطمینان داشته باشند که منافع آن‌ها محفوظ است.