گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته در سایه حاکمیت آرامش سیاسی و رشد بازارهای جهانی، شاهد رشد قیمت‌ها بود.

معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که به دنبال تحولات رخ داده در صحنه سیاسی داخلی به ویژه راهپیمایی گسترده روز ۲۲بهمن، بازار سهام رو به مثبت شدن گذاشت. این امر همچنین سبب شد برخی از معامله‌گران که در روزهای پایانی هفته گذشته اقدام به فروش سهام کرده بودند با بازگشت به بازار خریدهایی را صورت دهند که این امر در نیم ساعت اولیه بازار به تشکیل صف‌های خرید در اکثر نمادهای عمده بازار منجر شد.در همین حال البته معامله‌گران در انتظار تحولات سیاسی خارجی هستند جایی که حضور وزیر امور خارجه آمریکا در منطقه و اجلاس قطر سبب شده است انتظارات برای تحرکات قدرت‌های جهانی برای مقابله با برنامه هسته‌ای کشورمان افزایش یابد هر چند که سرعت تحولات در مسائل سیاسی خارجی کشورمان و بحث در مورد تبادل سوخت و رایزنی‌های سیاسی سبب شده است نگرانی فوری در این بخش به چشم نخورد. در بازار دیروز در کنار تحولات سیاسی بازگشایی بازارهای جهانی توام با رشد قیمت‌ها منجر به تقویت نمادهای وابسته به این بخش شد. رشد بهای نفت به ۷۵دلار در کنار بازگشت بهای مس به مرز ۷هزار دلار در کنار بهای ۲هزار و ۲۳۰ دلاری روی سبب شد تا نمادهای وابسته با این گروه با رشد قیمتی مواجه شوند که این امر به ویژه در میان تولید‌کنندگان روی و سرب چشمگیر بود.

معامله‌گران همچنین شاهد انتشار برخی گزارش‌های ضعیف توام با تعدیل‌های منفی بودند که بازگشایی این نمادها تاثیراتی را بربازار داشت به ویژه این امر سبب شد جو مثبت بازار در ساعت پایانی به سوی تعادل متمایل شود. نمادهای پالایشگاه اصفهان، آلومتک، لوله و تجهیزات سدید و منگنز نمادهای عمده‌ای بودند که تعدیل‌های منفی سنگینی را اعلام کردند. در بازار دیروز نماد پالایشگاه اصفهان با تعدیل منفی ۲۸درصدی بازگشایی شد.

این بازگشایی که توام با تداوم ابهامات در مورد برخی از ارقام فروش شرکت در مورد فروش فرآورده‌ها است به افت قیمت سهام تا ۱۳درصد همراه شد. در این نماد معامله‌گران با توجه به اعلام احتمال عرضه سهام پالایشگاه آبادان در انتهای سال جاری یا ابتدای سال آینده انتظار تاثیر‌پذیری این نماد را دارند، هر چند که بحث رشد بهای حامل‌های انرژی و اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند به شفاف شدن ساختار مالی این شرکت منجر شود.

در بازار دیروز نماد لوله و تجهیزات سدید نیز با کاهش قابل‌ملاحظه سود از ۲هزار و ۳۷۰ریال به یک هزار و ۲۱ریال بازگشایی شد که با توجه به حمایت سهامداران عمده و نسبت پی به‌ای بسیار پایین شرکت، افت قیمتی را تجربه نکرد. تغییر رویکرد شرکت به تولید کارمزدی لوله‌های قطور به جای تولید مستقل سبب شده است کارشناسان بازار نسبت به عملکرد سال آینده این شرکت امیدوار باشند هر چند که در مجموعه گروه سدید ابهامات موجود در مورد عملکرد مدیریتی مجموعه، ریسک عمده این شرکت به شمار می‌رود. در گروه مالی بیمه آسیا با صف خرید همراه شد.

در گروه خودرویی اکثر نمادهای این گروه در ابتدای وقت معاملاتی دیروز تشکیل صف‌های خرید را شاهد بودند که این امر در میانه بازار با عرضه‌های سنگین در هم شکسته شد. نمادهای سایپا، زامیاد و پارس خودرو نمادهایی بودند که با عرضه‌های سنگین مواجه شدند. در همین حال در این گروه زامیاد به لحاظ مساله تقسیم سود سال مالی گذشته مورد توجه است. با توجه به نزدیکی پایان مدت ۸ماهه پرداخت سود نقدی، پرداخت این سود یا افزایش سرمایه شرکت موضوع مورد توجه تحلیلگران است.

در نماد متوقف مخابرات ایران برخی خبرها دیروز از احتمال نظر منفی شورای رقابت در مورد معامله بلوکی این شرکت خبر می‌دهد. در همین حال معامله‌گران در انتظار پیش‌بینی سود شرکت برای سال آینده هستند جایی که مساله حق پروانه شرکت از جمله نکات اساسی به شمار می‌رود.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که به دلیل بازگشایی نمادهایی با تعدیل منفی به رشد محدود ۴/۲۹واحدی بسنده کرد.

ارزش معاملات نیز بالغ بر ۲/۲۶میلیارد تومان بود که ۸/۲۵درصد آن را معاملات دو نماد پالایشگاه اصفهان و بیمه آسیا تشکیل می‌داد. از مجموع ۱۷۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۵۲نماد با رشد قیمت و ۱۱۶نماد با افت قیمت دادوستد شدند. توضیح و تصحیح: در مطلب مندرج در روز سه شنبه ستون جنب پل حافظ از حضور احتمالی بیمه دانا در فرابورس خبر داده شده بود که اشتباها شرکت بیمه آسیا درج نام شده بود که به این وسیله اصلاح می‌شود.