گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته نیز همچنان با تعادل شکننده مواجه بود که در آن شاخص ۱۹واحد افت کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای وقت معاملاتی با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه شدند؛ اما با گذشت زمان و در ساعت پایانی بازار معاملات رو به تعادل گذاشته و برخی از نمادها تا بالاتر از صفر معامله شدند.

در معاملات دیروز در مسائل کلان موثر بر بازار معامله‌گران با خبر صدور دستور آمادگی برای تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصدی مواجه بودند. این امر به دلیل احتمال به همراه داشتن جنجال‌های رسانه‌ای و تهدیدات لفظی‌ گروه ۱+۵ تا حدودی آرامش سیاسی حاکم بر بازار را دستخوش تغییر می‌کند. در همین حال، معامله‌گران تقویت بازارهای جهانی را در بازگشایی این بازارها شاهد بودند. امری که تا حدودی بازار فلزات را با تقویت نسبی همراه کرد. کاهش شدید بهای فلزات در خلال معاملات هفته گذشته سبب شده بود نمادهای وابسته به این‌گروه با افت مواجه شوند که این امر با رشد موقت بازار جهانی، دیروز تا حدودی کاهش یافت. در همین حال در مسائل کلان جلسه یکشنبه شب هیات رییسه مجلس شورای اسلامی و هیات دولت نتوانست ابهامات در مورد طرح هدفمند کردن یارانه را برطرف کند. امری که البته همچنان جو سنگینی را بر نمادهای انرژی بر بورس از جمله فولاد‌سازها و سیمانی‌ها حاکم کرده است. در بازار دیروز معامله‌گران در‌گروه تجهیزات جایی که رشد نمادهای این‌گروه در ابتدای هفته انتظار برای سرگروهی این‌گروه را فراهم کرده بود عرضه‌های سنگینی رخ داد که برخی از نمادهای ‌گروه را تا صف فروش نیز کشاند. در این میان نماد تازه گشایش یافته حفاری شمال نیز با صف فروش مواجه شد. ضعف کلی بازار و انگیزه کم معامله‌گران سبب شده است اکثر نمادها پس از دامنه نوسان ۵/۳تا ۱۰درصد با عرضه‌های سنگینی از سوی معامله‌گران کوتاه مدت مواجه شوند. در‌ گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری دیروز صف خرید بوعلی در ابتدای وقت معاملاتی در هم شکسته شد.

در ‌گروه غذایی، رشد سنگین بهای شکر در بازارهای جهانی انگیزه‌ای را برای تشکیل صف‌های خرید در این‌ گروه فراهم آورده است که دیروز نیز برخی از نمادهای این‌گروه با صف‌های خرید مواجه بودند.

در‌گروه مالی بیمه آسیا با خرید سهام از سوی سهامداران عمده به صف خرید فرو رفت.

در‌گروه سیمانی دو نماد سیمان هگمتان و سیمان تهران پس از تعدیل مثبت بازگشایی شدند. در مجموع بازار دیروز بازاری همچنان متعادل بود که در آن شاخص ۸/۱۹ واحد افت کرد و ارزش معاملات نیز به ۶/۱۵ میلیارد تومان رسید که ۸/۱۱ درصد آن را معامله ۷/۸ میلیون سهم بیمه آسیا تشکیل داد. از مجموع ۱۷۴ نماد مورد معامله، ۹۱ نماد با افت قیمت مواجه شده و ۷۱نماد با رشد قیمت همراه شدند.