گروه بورس- شرکت پتروشیمی خارک پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال را با ۱۷۶ریال افزایش به طور خالص مبلغ دوهزار و ۹۶ریال اعلام کرده است. به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، پتروشیمی خارک پیش‌بینی سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۸۸ با سرمایه یک‌هزارمیلیارد ریالی به طور خالص مبلغ دوهزار و ۹۶ریال در نظر گرفته است. این در حالی است که شرکت در اطلاعیه قبلی سود مزبور را مبلغ یک‌هزار و ۹۲۰ریال پیش‌بینی کرده بود که شرکت دلایل تغییر را افزایش نرخ جهانی محصولات عنوان کرده است.

از سوی دیگر «شخارک» در دوره ۹ ماه نخست سال جاری توانست یک‌هزار و ۶۴۷ریال (معادل ۷۹‌درصد) از سود سالانه هر سهم را پوشش دهد.

همچنین شرکت میزان فروش امسال خود را مبلغ سه‌هزار و ۱۲۶میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است که تا پایان آذر ماه با ۷۴‌درصد پوشش معادل دوهزار و ۳۰۲میلیارد ریال از آن را محقق کرده است. همچنین سود عملیاتی «شخارک» در دوره یاد شده با ۷۶‌درصد پوشش به رقم یک‌هزار و ۱۹۱میلیارد و ۹۵۷میلیون ریال رسیده است. براساس این گزارش، پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۸۸ شرکت در مقایسه با عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۳۵‌درصد کاهش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۲‌درصد افزایش، سود عملیاتی ۵۳درصد کاهش و سود پس از کسر مالیات ۳۷‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

شرکت اعلام کرده که «به علت مشخص نبودن نرخ خوراک و سوخت (گاز ترش) مصرفی مجتمع پتروشیمی خارک در سال ۱۳۸۸، مبنای محاسبه هزینه گاز نرخ مصوب قبلی وزارت نفت ملاک قرار گرفته و در مبلغ EPS عنوان شده لحاظ شده است. نرخ فروش محصولات جهت سه ماهه باقیمانده سال ۱۳۸۸ بر مبنای میانگین نرخ واقعی فروش محصول در ۹ ماه اول سال در نظر گرفته شده است و در صورت تغییر نرخ محصولات به ازای هر ۱۰دلار افزایش یا کاهش برای هر تن، مبلغ EPS به ترتیب جهت متانول ۱۰/۱۸، پروپان و پنتان ۱/۸ و گوگرد ۳/۳ ریال تغییر خواهد کرد. هیات‌مدیره شرکت در نظر دارد ۸۰‌درصد از سود خالص امسال را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. پتروشیمی خارک در دوره ۹ماه نخست سال جاری توانست ۹۷‌هزار تن پروپان تولید کند که این رقم معادل ۸۱‌درصد از پوشش سالانه تولید پروپان از سوی شرکت است. همچنین میزان تولید بوتان، نپتان، متانول و گوگرد در این دوره توسط شرکت به ترتیب معادل ۱۱۷هزار تن، ۷۹هزار تن، ۴۳۲هزار تن و ۱۳۳هزار تن اعلام شده است. از سوی دیگر شرکت از فروش محصولات یاد شده تا پایان آذر ماه مبلغ دوهزار و ۳۰۲میلیارد و ۴۷۵میلیون ریال درآمد کسب کرده است که طبق پیش‌بینی به عمل آمده تا پایان سال این فروش به مبلغ سه‌هزار و ۱۲۵میلیارد و ۶۳۰میلیون ریال خواهد رسید.