گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد بازگشت ۷نماد به روی تابلو بود.

معامله‌گران در شرایطی شاهد بازگشایی ۷نماد بودند که براساس آمار تا روز قبل، ۶۸نماد متوقف در بورس وجود داشت که حفاری شمال، پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی فن‌آوران از اهمیت بالایی برخوردار بودند و دیروز نماد حفاری شمال و دو نماد تولید‌کننده روی شامل توسعه معادن روی و کالسیمین به تابلو بازگشتند. به‌رغم بهبود شرایط حاکم بر توقف و بازگشایی نمادها در نیمه نخست سال جاری، شرایط مجددا در حال بازگشت به گذشته است. به ویژه آنکه مساله عدم توقف نمادهای دارای تعدیل بیش از ۱۰‌درصد و همچنین بازگشایی‌ها با اعمال دامنه نوسان نیز به مشکلات گذشته بورس افزوده است. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان در سه موضوع مهم شامل مساله پرونده هسته‌ای کشورمان و موضع‌گیری‌های جدید در میان تهران و‌گروه ۱+۵ و همچنین نحوه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و رسیدگی به لایحه بودجه سال ۸۸، ابهامات جدی پیش روی آنها است. در این شرایط تحولات بازار جهانی و انتظار معامله‌گران برای بازگشایی بازارها در روز دوشنبه (امروز) سبب شده است قدرت مانور از معامله‌گران ‌گرفته شده و اکثر حرکت‌ها در دامنه شناخته شده قیمتی سهام انجام شود. از این رو بازار دیروز نیز شرایط متعادلی داشت که تنها تحول جدی در آن مساله معاملات نماد صدرا و بازگشایی ۷نماد متوقف بود.

در گروه تجهیزات، سه نماد صدرا، آذراب و ماشین‌سازی اراک همچنان صدرنشینی بازار را شاهد بودند تا عملا شگفتی‌ساز بازار شوند. این امر موجب شده است مجموعه‌ای از شایعات از احتمال انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود شرکت‌ها تا انعقاد قراردادهای جدید در بازار منتشر شود. در گروه حفاری بازگشایی نماد حفاری شمال با تعدیل مثبت ۴۰‌ریالی البته دیروز در فضای بی‌انگیزه بازار راه به جایی نبرد و سرمایه‌گذاران به انتظار تحولات آتی این نماد از جمله پیش‌بینی سود سال آینده و به ویژه موضوع جالب توجه پذیرش احتمالی شرکت ملی حفاری و تاثیرات متقابل این دو نماد هستند. ملی حفاری بزرگ‌ترین شرکت حفاری کشور به شمار می‌رود که براساس قوانین اصل۴۴ و در دور جدید تلاش برای اجرای این اصل در زیرمجموعه‌های وزارت نفت با احتمال عرضه در بورس مواجه است. در گروه فلزی به‌رغم افت بهای روی و سرب در بازار جهانی دیروز معامله‌گران استقبال خوبی از باز گشایی نماد توسعه معادن روی و کالسیمین صورت دادند. توسعه معادن روی با تعدیل سود تا ۲۱۹‌ریال و کالسیمین در سومین مرحله تعدیل مثبت خود به سود ۸۴۱ریال رسیده است که البته واکنش نهایی بازار به این بازگشایی‌ها احتمالا به بازار امروز (و پس از بازگشایی بازارهای جهانی) موکول شده است.

در گروه سیمانی، بازگشایی نماد سیمان شمال پس از افزایش سرمایه با اعمال دامنه نوسان موجب تشکیل صف خرید ۵/۳میلیون سهمی برای این نماد در نرخ ۹۴۳ریال (کمتر از نرخ اسمی) شده است.

در گروه بانکی، معامله‌گران شاهد انتشار نتایج مجمع فوق‌العاده هیات‌مدیره بانک کارآفرین بودند که این امر با کاهش اعضای هیات‌مدیره از ۱۱ به ۹ نفر موجب خروج عقیلی بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت از هیات‌مدیره شد. این امر چندان به مذاق بازار خوش نیامد و این نماد در بازگشایی با کاهش قیمت مواجه شد.

در گروه برقی دیروز بلوک ۴میلیونی نیروترانس بدون رقابت در نرخ پایه معامله شد. این بلوک را شرکت توسعه پژوهش اقتصاد عرضه کرده بود که در نرخ پایه ۳هزار و ۶۰۰ریال معامله شد.

در گروه حمل‌و‌نقل رسیدن نماد کشتیرانی به مرز قیمتی ۲هزار‌ریال باعث جمع‌آوری صف فروش این شرکت شد. افت شاخص بالتیک سبب شده است کشتیرانی امسال در معرض اعلام زیان قرار گیرد.

در مجموع بازار دیروز بازاری همچنان با تعادل شکننده بود که در آن شاخص ۲۹/۲۹ واحد افت کرد. ارزش معاملات به ۳/۲۵میلیارد‌تومان رسید که ۵/۴۷درصد آن را معاملات سه نماد حفاری شمال، روی و کشتی‌رانی تشکیل می‌داد. از مجموع ۱۶۷نمادی که دیروز به روی تابلو رفت ۹۴نماد با افت قیمت و ۶۵ نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.