گروه بورس- معاون امور اعضا و ناشران شرکت بورس از بررسی پرونده ۷ پالایشگاه در هیات پذیرش خبر داد. «محمدرضا رستمی» در گفت‌وگو با «ایسنا»، از احتمال پذیرش و عرضه پالایشگاه آبادان تا پایان سال در بورس خبر داد و گفت: در حال حاضر پذیرش ۷ پالایشگاه آبادان، تبریز، تهران، بندرعباس، لاوان، شازند اراک و شیراز توسط شرکت بورس در حال بررسی است که پالایشگاه آبادان نسبت به سایر پالایشگاه‌ها از آمادگی بیش‌تری برای پذیرش در بورس برخوردار است.

وی با بیان این که غیر از پالایشگاه آبادان ۶پالایشگاه دیگر در حال ثبت و تبدیل شدن به سهامی عام هستند، افزود: در حال حاضر پالایشگاه آبادان باید به سهامی عام تبدیل شود و این شرکت باید طرح کسب و کار و برنامه سه سال آتی و نیز بودجه خود را ارائه کند تا در هیات پذیرش مورد بررسی قرار گیرد که در تلاشیم اطلاعات لازم را اخذ کرده و تا پایان سال این پالایشگاه را در بورس عرضه کنیم.

«پالایشگاه‌»ها هم میزدار می‌شوند

رستمی در ادامه از تشکیل میز پالایشگاهی برای بررسی چالش‌های پذیرش پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: شرکت بورس در نظر دارد قبل از پایان سال با معاونت پالایش و پخش و نیز سازمان خصوصی‌سازی میز صنعت پالایشگاهی برگزار کند تا چالش‌های پذیرش پالایشگاه‌ها در بورس بررسی شود. معاون امور اعضا و ناشران شرکت بورس در ادامه از بررسی پذیرش شرکت مهندسی آب و خاک در جلسه هفته آینده هیات پذیرش خبر داد و گفت: شرکت ۶۶‌میلیارد‌تومانی آب و خاک که در زمینه پروژه‌های سدسازی و زه‌کشی در حال فعالیت است و سود سال گذشته آن ۶‌میلیارد‌تومان است، هفته آینده در هیات پذیرش مورد بررسی قرار‌گرفته تا در صورت موافقت مورد پذیرش بورس قرار گیرد.

«دانا» همچنان درگیر مالیات است

وی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با «فارس» آخرین وضعیت پذیرش ۱۴ شرکت‌ متقاضی حضور در بورس اوراق بهادار را اعلام کرد. وی درباره پذیرش شرکت ۵/۱۰‌میلیارد‌تومانی بیمه دانا اظهار داشت: این شرکت در حالی مجمعی را برای مشخص شدن کسری ذخیره ۱۱‌میلیارد‌تومانی برگزار کرده که صورت جلسه این مجمع به اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه شده تا مورد بررسی قرار گیرد. وی ادامه داد: ‌این در حالی است که ابهامات مربوط به مالیات بیمه دانا همچنان پابرجا بوده و تاکنون مشکل مالیاتی آن برطرف نشده است. وی در برابر این مطلب که به گفته مدیرعامل بیمه دانا چند راهکار برای حل این مشکل در نظر‌گرفته، اظهار داشت: این راهکارها باید به شرکت بورس ارائه شوند تا مورد بررسی قرار گیرد تا در صورت نبود مانع، پرونده آن در هیات پذیرش مطرح شود. رستمی در واکنش به این نکته که مدیران بیمه معلم ادعا کرده‌اند پیش از بیمه دانا وارد بورس خواهند شد، خاطرنشان کرد: این شرکت در نوبت پذیرش قرار گرفته، اما هنوز گزارش عملکرد ۶ ماهه ۸۸ و بودجه ۸۹ را ارائه نکرده است. وی با بیان اینکه علاوه بر دو شرکت بیمه‌ای فوق ، شرکت بیمه پارسیان نیز در فهرست پذیرش قرار دارد، ادامه داد: پذیرش بانک سرمایه با تغییر مدیرعامل با تعویق مواجه شده است که در این رابطه جلسه‌ای با مدیرعامل برگزار شده و در حال دریافت اطلاعات لازم هستیم.

«هما» به بورس نمی‌آید

این مقام مسوول با بیان اینکه واگذاری هتل‌های هما به صورت مزایده‌ای خواهد بود، اظهار داشت: به دلیل زیان انباشته شرکت هواپیمایی هما تاکنون اقدام خاصی درباره پذیرش این شرکت مشمول اصل۴۴ نشده است، بنابراین هیات واگذاری باید درباره حضور در فرابورس این شرکت یا واگذاری خارج از بورس تصمیم‌گیری کند.