گروه بورس- کارشناس اداره امور نهادهای سازمان بورس از رسیدن ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 218میلیارد تومان خبر داد.

«ایمان مقدسیان» درباره عملکرد صندوق‌ها گفت:‌ هفته منتهی به ۷ بهمن ماه امسال، با بازدهی مثبت ۲۳ صندوق سرمایه‌گذاری همراه بود. بیشترین بازده را در این هفته صندوق سرمایه‌گذاری بانک صادرات کسب کرد. وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری حافظ با حدود ۷‌درصد و پس از این صندوق، صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری پاسارگاد و پیشگام با کسب ۳۰/۳ و ۴۲/۲‌درصد بازدهی در رتبه‌های بعدی جای گرفتند. وی ادامه داد: متوسط بازدهی بازار در این هفته ۲‌درصد بود. وی گفت: صندوق‌ها ماه منتهی به ۷بهمن ماه امسال را در حالی به پایان رساندند که طی این ماه بازده آن‌ها بین صفر تا مثبت ۱۵‌درصد در نوسان بود، ضمن اینکه تمامی آنها بازدهی مثبت کسب کردند. وی درباره صندوق‌های با بیشترین بازدهی گفت: بیشترین بازده‌ها را صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صادرات، کارگزاری بانک تجارت و سهم آشنا کسب کردند، به طوری که بازدهی این سه صندوق طی ماه گذشته به ترتیب برابر با ۳۸/۱۵، ۴۹/۱۰و ۸۶/۶‌درصد بود. متوسط بازدهی بورس تهران طی مدت مشابه ۴۲/۵‌درصد بود.
«مقدسیان» در مورد میزان بازدهی صندوق‌ها از ابتدای فعالیت تاکنون گفت: تا 7 بهمن امسال، بیشترین بازده‌ها به ترتیب متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و آگاه بود. وی افزود: این سه صندوق سرمایه‌گذاری طی مدت فعالیت خود توانسته‌اند به ترتیب 145، 120 و 86‌درصد بازدهی کسب کنند. وی در عین حال خاطرنشان کرد: اما با در نظر‌گرفتن بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت هر صندوق در آن لحاظ می‌شود، چهار صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا، آگاه و بورسیران برترین صندوق‌ها از لحاظ بازدهی هستند.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس به ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا تاریخ ۷بهمن ماه ۸۸، به بیش از ۲هزار و ۱۸۰میلیارد‌ریال رسید که از این مقدار رقمی در حدود ۹۵۰ میلیارد‌ریال متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی افزود: بیشترین ارزش در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است.
وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران حقیقی بیش از 65‌درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. وی اضافه کرد: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، کارآفرین و پویا بیشترین‌درصد تملک را به خود اختصاص داده‌اند.