آرامش بازار - ۱۴ بهمن ۸۸

عکس: امید بیژنی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد جو آرامی بود که از فضای پرتلاطم روز دوشنبه فاصله داشت. معامله‌گران در آغاز معاملات با توجه به فروکش کردن سرعت افت قیمت‌ها در بازار جهانی و بازگشت برخی از قیمت‌های مواد خام و همچنین آرامش حاکم بر تحولات موثر سیاسی و اقتصادی موثر بر بازار شاهد شروع آرامی بودند.

در همین حال تحولات رخ داده در نماد مخابرات ایران نیز سبب شد تا برخی از معامله‌گران به انتظار تحولات آتی بمانند. مخابرات ایران و توقف این نماد و شایعات منتشره در مورد تعدیل سود قابل ملاحظه این نماد یکی از دلایل رشد بازار در روز گذشته بود، اما این انگیزه با مصاحبه مدیرعامل مخابرات و تکذیب تعدیل سود سال ۸۹شرکت تا سرحد ۳۵۰ریال فروکش کرد. همین امر نیز نماد بانک سینا را متاثر ساخت تا در کل‌ گروه بانکی که پیشرو بازار به شمار می‌رود آرامشی برقرار شود. در همین حال با توقف نماد بیمه البرز، دومین عامل نیز از جریان معاملات خارج شد تا معامله‌گران در سایه تعادل شکننده بازار جهانی و همچنین نبود خبری مهم که بتواند به جریان بازار جهت بدهد شاهد تعادل نسبی و جو آرامی در بازار باشند. در‌ گروه بانکی معامله‌گران همچنین دیروز آخرین روز معاملاتی در نماد بانک کارآفرین را شاهد بودند. نماد کارآفرین برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد. به نظر می‌رسد سهامداران در مورد ترکیب هیات‌مدیره شرکت به جمع بندی رسیده‌اند و به همین خاطر آخرین روز معاملاتی از تحرکات معمول سهامداران پیش از برگزاری مجمع فوق‌العاده نظیر آنچه در روز دوشنبه در نماد بیمه البرز رخ داد، به دور باشند.

در‌ گروه دارویی، بازگشایی نماد البرز دارو پس از دومین تعدیل در سه ماهه اخیر سبب شد تا نماد داروسازی سبحان با صف خرید همراه شود که البته پایدار نماند.

در‌ گروه خودرویی، نماد ایران خودرو تحت تاثیر مساله واگذاری بانک پارسیان با صف خرید همراه شد، هر چند که هنوز خبر جدیدی در مورد این معامله منتشر نشده است.

در‌ گروه برقی، کابل‌های شهید قندی پس از دو روز افت قیمتی در بازگشت قیمت با صف خرید همراه شد که این صف خرید شکسته شد. در‌ گروه فلزی نیز صف خرید فولاد مبارکه پا برجا نماند و این نماد نیز در مرز قیمت ۲هزارریال باقی ماند. در مجموع بازار دیروز بازاری آرام و به‌دور از نوسان بود که در آن شاخص ۷/۱۱واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز به ۴/۱۳میلیارد‌تومان بالغ شد که ۸/۱۶درصد آن را معاملات فولاد مبارکه تشکیل می‌داد. از مجموع ۱۵۱نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۶۶ نماد با افت ارزش و ۷۶نماد با رشد قیمت معامله شدند.