گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس در روز گذشته تنها شاهد معامله سهام دو شرکت بیمه دی و مرجان‌کار بود و سهام کویرتایر به همراه گواهی‌های سپرده بانک کشاورزی و بانک اقتصاد نوین معامله‌ای در این بازار نداشتند. روز گذشته هر سهم بیمه دی با ۷۶/۳درصد رشد قیمت مواجه شد و به رقم یک‌هزار و ۲۹۸ریال رسید و در مجموع ۸۵‌هزار و ۲۱۰سهم این شرکت، ارزشی معادل ۱۱۰‌میلیون‌ریال را به خود اختصاص داد. همچنین در پایان معاملات صف خریدی معادل ۱۰۵هزار سهم برای سهام «ودی» در قیمت یک‌هزار و ۳۱۳ریال تشکیل شد. در بازار OTC روز گذشته شرکت مرجان‌کار شرایط تعادلی را سپری کرد و هر سهم آن با کاهش ۵۳صدم‌درصدی قیمت به نرخ ۴‌هزار و ۴۹۷ریال معامله شد. از سوی دیگر ارزش معاملات «کمرجان» در بازار دیروز به رقم ۱۶۲میلیون‌ریال رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از ۳۶هزار سهم این شرکت در میان سهامداران فرابورس بود. به دنبال معاملات یادشده، نماد «کمرجان» به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد. یادآور می‌شود در مجموع بازار دیروز ۱۲۱هزار و ۳۱۰سهم معامله شد و ارزش کل معاملات معادل رقم ۲۷۲میلیون‌ریال بود.

پذیرش دو شرکت جدیددر فرابورس

از سوی دیگر در جلسه روز یکشنبه هیات پذیرش فرابورس، شرکت‌های مهندسی صنعتی روان فن آور و تهیه مواد اولیه فولاد صبانور در فرابورس پذیرش شدند. مدیرعامل فرابورس با بیان این مطلب افزود: در جلسه روز یکشنبه هیات پذیرش فرابورس که در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شده بود، با پذیرش شرکت‌های مهندسی صنعتی روان‌فن آور و تهیه مواد اولیه فولاد صبانور به صورت مشروط موافقت شد.مصطفی امید قائمی یاد آور شد: شرکت تهیه مواد اولیه فولاد صبانور در زمینه استخراج، شست‌وشو و دانه بندی سنگ‌آهن در محدوده جغرافیایی شمال غرب کشور فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۷۵ در تهران به ثبت رسیده و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با مالکیت ۹۲‌درصد سهام، سهامدار عمده آن است. وی تصریح کرد: این شرکت در حال حاضر سهامی خاص بوده و مراحل تبدیل شخصیت حقوقی به سهامی عام در حال انجام است.

گواهی سپرده مرحله چهاردهم «ونوین» در راه است

مدیرعامل فرابورس همچنین از پذیرش گواهی سپرده عام مرحله چهاردهم بانک اقتصادنوین خبر داد و گفت: این اوراق پیش از این از طریق شبکه بانکی پذیره نویسی شده و با پذیرش آن در فرابورس، معاملات دست دوم آن در بازار اوراق مشارکت انجام می‌شود. وی افزود: این اوراق یک‌ساله و با نرخ ۱۵درصد علی‌الحساب درصورت نگهداری تا پایان دوره و ۱۲‌درصد درصورت بازخرید پیش از موعد منتشر شده‌اند و بازپرداخت سود آنها به آخرین دارنده گواهی‌ها در روز قبل از سررسید ماهانه اوراق تعلق می‌گیرد و به حساب متمرکزی که دارنده به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه معرفی کرده، واریز می‌شود. یادآور می‌شود بازارگردان و ضامن این اوراق شرکت تامین سرمایه نوین است و در برگه‌های ۱۰میلیون ریالی منتشر می‌شود. سررسید این گواهی‌ها ۲۰مرداد ۱۳۸۹ است

مدیرعامل فرابورس ایران در پایان با اعلام اینکه عرضه سهام این شرکت‌ها به زودی انجام می‌شود، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال جاری تعداد شرکت‌های پذیرش شده در فرابورس به ۷ شرکت برسد.