۱۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت برای بافت‌های فرسوده تهران منتشر می‌شود

گروه بورس- علیرضا باغانی: «نرخ سود اوراق مشارکت نیم‌درصد کاهش یافت» این خبری بود که روز گذشته در حاشیه نشست اوراق مشارکت سازمان نوسازی شهر تهران مطرح شد. این اتفاق پس از انتشار موفقیت آمیز اوراق مشارکت پالایشگاه آبادان رخ داد، اوراقی که با نرخ ۵/۱۶درصد و به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰میلیارد ریال ۲۴ ساعته به فروش رسید و عنوان سودآورترین اوراق مشارکت سال ۸۸ را به خود اختصاص داد.

آن نیم‌درصد میوه ممنوعه بود

بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس می‌تواند ۲ درصد بالاتر از نرخ سود رایج بانکی مجوز اوراق مشارکت صادر کند، از این رو نهاد نظارتی بازار سرمایه از این اختیارات قانونی خود استفاده کرده ودر ماه گذشته مجوز صدور اوراق مشارکت ۵/۱۶‌درصدی برای پالایش نفت آبادان صادر کرد، اوراقی که ظرف یک روز در شعب بانک تجارت فروخته شد. حال پس از این عرضه متفاوت و موفق، بانک مرکزی که مسوول اصلی صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت است، طی مذاکراتی که با سازمان بورس و شرکت‌های تامین سرمایه داشته، خواستار صدور مجوز برای اوراق مشارکت طرح‌های مختلف با سقف نرخ سود ۱۶ درصدی شده است، همان نرخی که امسال برای اوراق مشارکت طرح‌های نیروگاهی، عمرانی، پتروشیمی و ... تعیین شده بود. با این وصف در عمل این اختیار قانونی که بورس می‌تواند ۲‌درصد بالاتر از نرخ رایج بانکی مجوز اوراق مشارکت صادر کند، از این سازمان گرفته شد و با کاهش نیم‌درصدی نرخ سود اوراق مشارکت که در دنیا به BOND موسوم شده‌اند، بانک مرکزی همچنان به عنوان مرجع تعیین‌کننده صدور مجوز اوراق و تعیین نرخ سود آنها ایفای نقش می‌کند.

قرار شد هماهنگ باشیم

محمد آرام مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین که در نشست خبری اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده حضور داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید، دلیل کاهش نیم‌درصدی نرخ اوراق مشارکتی که با نظارت بورس مجوز آن صادر می‌شود، چیست؟ گفت: در بسته پولی و بانکی بانک مرکزی برای سال ۸۸، نرخ سود ۱۶‌درصدی برای اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است و مقرر شده که در زمینه صدور مجوز اوراق سازمان بورس و بانک مرکزی هماهنگی لازم را داشته باشند. وی با بیان اینکه در دنیا انتشار اوراق مشارکت بر اساس سود و ریسک تعریف می‌شود، افزود: اوراق مشارکتی که در چند ماهه اخیر منتشر شده دارای سود علی‌الحساب است و اگر ۱۶درصد سود برای آنها تعیین شده به این معنی نیست که فقط به این میزان سود عاید خریداران می‌شود، بلکه در پایان دوره سود اصلی و قطعی اوراق مشارکت خریداری شده به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود و در واقع بانک مرکزی و سازمان بورس نرخ سود علی‌الحساب و اولیه طرح را تعیین می‌کند. وی تاکید کرد: شرکت تامین سرمایه به عنوان امین طرح اوراق مشارکت طرح‌های ۸گانه فولاد، پالایشگاه آبادان و سازمان نوسازی شهر تهران اگر احساس می‌کرد این اوراق نرخ بازده داخلی بالای ۲۰ درصد نداشت و از توجیه اقتصادی لازم برخوردار نبود، هرگز در این اوراق به عنوان امین و مشاور طرح حضور پیدا نمی‌کرد، پس سرمایه‌گذاران از این بابت نگرانی نداشته باشند.

ناشر و امین اوراق چه کسانی هستند؟

مدیرعامل تامین سرمایه امین در مورد اوراق مشارکت سازمان نوسازی شهر تهران، با بیان اینکه این اوراق از نوع اوراق مشارکت درآمدی است، گفت: اوراق مشارکت نوسازی بافت‌های فرسوده با تضمین شهرداری و موسسه مالی و اعتباری شهر منتشر می‌شود و ناشر این اوراق سازمان نوسازی شهر تهران است و بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور هم به عنوان بانک عامل این اوراق تعیین شده است. آرام ادامه داد: اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده با نرخ سود ۱۶درصدی و به ارزش ۱۰۰میلیارد تومان از امروز در شعب منتخب بانک پارسیان عرضه شده است که سود متعلق به این اوراق هر ۳ ماه یک بار پرداخت خواهد شد که البته مجوز عرضه ۴هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت دیگر برای طرح‌های فرسوده اخذ شده که در آینده‌ای نزدیک این اوراق نیز عرضه خواهد شد.

اوراق نوسازی به زودی در فرابورس

افزون بر این، این اوراق بی‌نام و قابل بازخرید های ثانویه خواهد بود که پس از توافق بانک مرکزی و بورس، این اوراق مشارکت در بازار فرابورس ایران نیز دادوستد خواهد شد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا این اوراق دارای توجیه اقتصادی است، گفت: این اوراق برای بافت‌های فرسوده خلق ارزش می‌کند و برای تبدیل کاربری‌های مسکونی فرسوده و کوچک به بافت‌های نوساز صورت می‌گیرد و اراضی کم ارزش فعلی نیز با ارزش‌ افزوده بالا و تغییر کاربری تجمیع خواهد شد.

به گفته وی، برای این بافت‌های فرسوده خط اعتباری ۴‌هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی در نظر گرفته شد و به این واحدهای فرسوده تسهیلات ۱۵۰میلیون‌ریالی نیز پرداخت می‌شود، از طرفی دیگر از لحاظ اقتصادی هدف بازسازی بافت‌های فرسوده و افزایش میزان ساخت‌وسازها است. وی مجموع سرمایه‌گذاری در طرح نوسازی بافت‌های فرسوده که در دو منطقه تهران اجرا خواهد شد را معادل ۴۲۸‌میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این طرح دارای ۶۵۷میلیارد تومان درآمد است، بر این اساس می‌توان نرخ بازده داخلی ۲۹‌درصد برای این اوراق در نظر گرفت و همچنین مدت ۴ سال و نیم برای بازگشت این سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است.

اجرای طرح نوسازی در ۲ منطقه شهرداری

او در برابر این سوال که چه مناطقی از تهران برای اجرای طرح نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است، گفت: این طرح قرار است در دو منطقه تهران اجرا شود، اما به دلیل آن که اعلام نام این مناطق شاید در بازار مسکن اثرگذار باشد، بنابراین شهرداری در صورت صلاحدید این مناطق را اعلام می‌کند، اما در مجموع در این طرح ۶۶‌هزار و ۴۴۰مترمربع واحد مسکونی احداث خواهد شد و ۸۸هزار مترمربع آن تجاری، ۳۵۰هزار متر آن اداری، ۸۷هزار مترمربع آن پارکینگ و هزار و ۳۸۶مترمربع آن نیز شامل فضای سبز خواهد بود و به طور کلی ۳۰۰هزار مترمربع ساخت‌وساز انجام خواهد شد و این بافت‌های فرسوده متراکم به بافت‌ باز تبدیل خواهد شد.

آرام در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که انتشار حجم گسترده‌ای از اوراق مشارکت آیا در بازارهای مالی دیگر از جمله بورس تاثیرگذار نخواهد بود، گفت: در موضوعات اقتصادی واژه‌ای به نام ساعت مالی وجود دارد که بیان‌کننده بررسی‌های زمانی برای سرمایه‌گذاری‌‌ها است، بنابراین مطالعه لازم در زمینه زمان انتشار این اوراق انجام شده است، چرا که هم اکنون بازارهای طلا و ارز هم‌ چشم‌انداز صعودی ندارند و بازار مسکن نیز همچنان راکد است، حال آنکه انتشار اوراق مشارکت نوسازی می‌تواند در رونق ساخت‌وساز اثرگذار باشد، بنابراین در حال حاضر بازار بورس و بازارهای مالی با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت برای سرمایه‌گذاری مناسب است و در بورس هم صنایع معدنی، خدمات مالی و بانک‌ها و بیمه‌ها برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند، از سویی دیگر اوراق مشارکت برای تامین مالی تولید و صنعت منتشر می‌شوند، بنابراین در رونق اقتصادی اثرگذار است.

منتظر رشد قیمت مسکن نباشید

او به این سوال خبرنگار ما که پرسید آیا انتشار این اوراق می‌تواند به لحاظ روانی در قیمت مسکن به ویژه در مناطقی که طرح بافت‌های فرسوده اجرا می‌شود، اثرگذار باشد، گفت: انتشار این اوراق عرضه را در بازار مسکن افزایش خواهد داد. از این رو در رشد قیمت مسکن اثرگذار نیست، چرا که هر گاه عرضه افزایش یابد یا قیمت‌ها کاهش می‌یابد و یا تثبیت می‌شود، اما در مجموع در رونق ساخت‌وساز و خرید و فروش می‌تواند اثرگذار باشد و نقدینگی جدیدی وارد بازار مسکن خواهد کرد.

شهری‌ها صاحب بانک ویژه می‌شوند

وی با بیان این که اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده در آینده در سه مرحله ۴۰۰میلیارد تومانی، ۳۰۰میلیارد تومانی و ۷۰۰میلیارد تومانی منتشر می‌شود، از تبدیل موسسه مالی و اعتباری شهر به بانک خبر داد و افزود: بانک شهر که مجوزهای لازم را برای تبدیل شدن به بانک دریافت کرده، به زودی سرمایه خود را از ۱۵۰میلیارد تومان به ۲۰۰میلیارد تومان افزایش خواهد داد تا پس از طی مقدمات لازم فعالیت خود را به عنوان بانک آغاز کند. وی با بیان این که در سال جاری احتمال تبدیل موسسه شهر به بانک وجود دارد، گفت: این بانک چون به عنوان بانک شهر شناخته شده در مرحله نخست در ۶ شهر کشور می‌تواند فعالیت کند. (اشاره به شهرهای تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، اهواز و مشهد). وی حجم اوراق مشارکتی که در پایان سال ۲۰۰۹ از سوی شهرداری‌ها و نهادهای دولتی در دنیا منتشر شده را بالغ بر هزار و ۷۰۰میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: این حجم عظیم اوراق مشارکت ۷/۱‌تریلیون دلاری در سررسیدهای ۳ ساله، یک‌ساله و حتی ۶ ماهه توسط ۵۰ هزار نهاد دولتی و شهرداری‌ها منتشر شده است که بیش از ۵۰ درصد از این اوراق بیمه شده‌اند، از این رو با استقبال بسیار زیادی مواجه بوده‌اند.

به گفته وی، در دنیا ۴ دسته اوراق مشارکت شامل اوراق مشارکت الزام عمومی، اوراق مشارکت درآمدی، اوراق مشارکت ارزیابی شده و اوراق مشارکت تنزیل شده وجود دارد که اوراق مشارکت بافت‌های فرسوده اوراق درآمدی است، چرا که بر اساس درآمدهایی که در آینده حاصل می‌شود منتشر خواهد شد.

عرضه اوراق ۸ طرح فولادی از ۱۳ بهمن

وی در مورد زمان انتشار اوراق مشارکت طرح‌های ۸گانه فولاد گفت: این اوراق مشارکت ۵۰۰میلیارد تومانی توسط ایمیدرو احتمالا از ۱۳ بهمن ماه جاری عرضه خواهد شد و در آینده‌ای نزدیک برای پالایشگاه اصفهان نیز اوراق مشارکت منتشر می‌شود. در ادامه این نشست خبری معاون طرح و برنامه‌ریزی بانک پارسیان از افزایش سرمایه بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور به ۱۵ هزارمیلیارد‌ریال خبر داد و گفت: سرمایه بانک پارسیان ابتدا از ۹ هزار به ۱۱‌هزار‌میلیارد‌ریال و بعد از مجمع سال آینده به ۱۵هزارمیلیاردتومان افزایش می‌یابد. به گفته توده فلاح، بانک پارسیان با ۹۰ شعبه در شهرستان و ۱۲۸ شعبه در تهران و افتتاح ۳‌میلیون حساب به بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور تبدیل شده و تا پایان سال تعداد شعب خود را به ۲۴۰شعبه و در یک افق ۳ ساله شعب خود را در سراسر کشور به ۴۰۰شعبه خواهد رساند.

تحقق ۸۰درصدی EPS پارسیان

وی آخرین EPS پارسیان را ۴۹۸ریال ذکر کرد و افزود: این پیش‌بینی تاکنون معادل ۸۰‌درصد تحقق پیدا کرده است. وی در مورد اوراق مشارکت طرح بافت‌های فرسوده گفت: تاکنون بخش اعظمی از این اوراق به فروش رسیده و بانک پارسیان باز فروش این اوراق را هم بر عهده گرفته است.

اوراق شما را امانی نگهداریم

معاون بانک پارسیان با بیان اینکه اوراق نوسازی شهر تهران از دیروز تا پایان هفته در شعب این بانک عرضه می‌شود، گفت: بانک برای سرمایه‌گذاران در این اوراق خدمات ویژه‌ای در نظر گرفته که آنها می‌توانند با پرداخت یک در هزار به عنوان کارمزد، به صورت نقد یا اقساط این اوراق بی‌نام را به صورت امانی نزد بانک قرار دهند، چرا که امکان سرقت و یا آسیب رسیدن به این اوراق وجود دارد و از آنجا که این اوراق بی‌نام است، بنابراین یابنده مالک آن شناخته می‌شود، از این رو،

این خدمات با در نظر گرفتن منافع سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. وی گفت: ۳هزارمیلیارد ریال دیگر از اوراق مشارکت نوسازی توسط این بانک توزیع می‌شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم ۲‌هزارمیلیارد ریال گواهی سپرده خود را قصد دارد از طریق پارسیان توزیع کند که این موضوع در حال نهایی شدن است.