گروه بورس- مدیر توسعه و تامین منابع مالی لیزینگ رایان سایپا، ابعاد طرح 300میلیارد‌ریالی انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری خاص این شرکت را تشریح کرد.

«صفدر احمدی» گفت: این طرح به دنبال مشارکت در تولید و فروش 13‌هزار و 172دستگاه خودرو سواری پراید است که مقرر شده طی چهار سال اجرا شود.
وی در مورد منابع مالی مورد نیاز طرح گفت‌: کل منابع مالی مورد نیاز این طرح بالغ بر ۹۹۱میلیارد‌ریال است که از سه طریق تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: در این طرح 50‌درصد تامین منابع از طریق«سهم متقاضی خودرو» دیده شده و قرار است سهم «آورده ناشر» و «آورده دارنده گواهی‌ها» نیز هر کدام به ترتیب 20 و 30‌درصد باشد. «احمدی» مبلغ اوراق گواهی سپرده را 300میلیارد‌ریال عنوان کرد و افزود: نرخ این اوراق 15‌درصد در سال است که به صورت روز شمار در پایان هر ماه به صورت علی‌الحساب پرداخت می شود. وی دوره پذیره‌نویسی را شش روزه و به قیمت اسمی خواند و گفت: جهت تحقق این امر، 13‌درصد منابع جمع‌آوری شده از طریق اوراق گواهی سپرده در نزد بانک مرکزی تحت عنوان سپرده قانونی مسدود خواهد شد. وی ادامه داد: ‌این اوراق از قابلیت نقل و انتقال نزد بانک عامل برخوردار است و شرکت سرمایه‌گذاری سایپا بازخرید آن را قبل از سررسید تعهد کرده است.
«احمدی» انتشار این اوراق را معاف از مالیات برشمرد و گفت: بازخرید این اوراق تا قبل از ۶ ماه، با نرخ ۱۲‌درصد، و بعد از ۶ ماه تا قبل از یک سال با نرخ ۱۴درصد و در نهایت بازخرید از یک سال تا پایان دوره با نرخ ۱۴‌درصد سالانه خواهد بود.
وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود سود قطعی دارندگان گواهی سپرده به رقم 18درصد برسد. وی افزود: شرکت به منظور تقدیر از دارندگان نهایی اوراق تا پایان طرح، 50 دستگاه خودروی سواری مینیاتور به قید قرعه بر اساس هر 5میلیون ریال یک امتیاز اعطا خواهد شد.
وی درباره مجوزهای لازم برای انتشار این اوراق گفت: پیگیری‌ها و مذاکرات یک ساله ما با مسوولان بانک عامل و مرکزی، در نهایت به صدور مجوز از سوی این بانک منجر شد و «رایان سایپا» اولین شرکت خدماتی است که موفق به دریافت مجوز برای انتشار اوراق گواهی سپرده شده است. وی درباره تضمین‌کننده اوراق افزود: لیزینگ «رایان سایپا» بازپرداخت اصل و سودهای علی‌الحساب را در سررسیدهای مقرر تعهد می‌کند و همچنین وثایق لازم را برای تضمین بازپرداخت اصل و سودهای متعلق به اوراق را در اختیار عامل (بانک صادرات) قرار می‌دهد.
«احمدی» در مورد درآمدهای طرح گفت: این درآمدها ناشی از «سود تسهیلات اعطایی»، «تخفیف در خرید» بابت پیش‌خرید خودروها از محل مازاد منابع طرح، «حق عاملیت فروش» و «هزینه خدمات لیزینگ» خواهد بود.