گروه بورس -همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تداوم جو تعادل در بازار بود.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تداوم مباحث در متغیرهای کلان موثر بر بازار بودند. در مسائل سیاسی تعویق سفر دبیر شورای امنیت ملی به روسیه از دیدگاه کارشناسان با اهمیت تلقی می‌شود. در همین حال اظهارنظر مقامات اروپایی مبنی بر عدم پیگیری طرحی یک جانبه برای تحریم کشورمان نیز سبب شده است تا برآیند تحولات همچنان بیان‌کننده آرامش در مورد مسائل سیاسی باشد. در همین حال شرایط اقتصادی به ویژه در طرح هدفمند کردن یارانه چندان روشن نیست. در کنار مسائلی که اعلام اولیه خوشه‌بندی خانوارها به همراه آورده است، روز دوشنبه تولیدکنندگان فولاد در همایشی به بررسی تاثیرات اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پرداختند. جمع‌بندی این همایش اگر چه تا حدودی برای فولاد مبارکه نگرانی‌ها را کاهش داده است، اما در مورد باقی واحدهای فولادی و نوردی شرایط چندان مطلوب نخواهد بود. فولاد مبارکه نیز در ۵سال آتی به طور متوسط سالی ۴۰تومان به ازای قیمت هر کیلو تولید فولاد شاهد افزایش هزینه‌های تولید خواهد بود که این امر فشارهایی را بر این واحد وارد خواهد ساخت، اما در مورد واحدهای فولادی و نوردی غیر از مبارکه شرایط دشوار‌تر خواهد بود.

در همین حال صنایع سیمانی نیز سالانه در طول ۵سال بین ۲تا ۴هزار‌تومان افزایش هزینه تولید هر تن سیمان را شاهد خواهند بود که این امر براساس قابلیت شرکت‌ها در انتقال یا عدم انتقال این هزینه به مصرف‌کنندگان می‌تواند شرایط شرکت‌ها را متاثر کند.

در مجموع به نظر می‌رسد همایش دیروز توانسته است تا حدودی ابعاد هزینه‌های اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را به نمایش بگذارد هر چند که تاکنون دولت ارقام نهایی در مورد نرخ حامل‌های انرژی را اعلام نکرده است که این امر می‌تواند سناریوهای محاسبه قیمت تمام شده در صنایع انرژی بر را تغییر دهد. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد اعلام بازگشایی نماد بانک پارسیان بودند. این امر که تا مرحله پیش گشایش نیز جلو رفت و تشکیل صف خرید بیش از ۹‌میلیون سهمی برای این نماد را در پی داشت، منجر به بازگشایی نماد «وپارس» نشد. برخی منابع عدم اعلام سود هر سهم بانک پارسیان با سرمایه جدید را دلیل این تصمیم عنوان کرده‌اند. هنوز مشخص نیست بانک پارسیان آیا افزایش سرمایه خود را در شرایط کنونی اعلام کرده یا آن را به موقعیتی مناسب‌تر در آینده واگذار می‌کند؟

در گروه بیمه معامله‌گران در انتظار عرضه بیمه البرز در روز شنبه هستند، جایی که آستان قدس این بلوک ۵۲میلیارد‌تومانی را راهی تابلو خواهد کرد. این بلوک از آن جهت اهمیت دارد که خریدار آن می‌تواند یک عضو در هیات‌مدیره این شرکت را به دست آورد. برخی منابع از بانک‌های تازه خصوصی شده به عنوان خریداران احتمالی این بلوک یاد می‌کنند.

در گروه خودرویی معامله‌گران دیروز شاهد معاملات برخی از نمادها از جمله گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، نیرو محرکه و الکتریک خودرو شرق بودند. نمادهای عمده زیر مجموعه ایران خودرو نیز تحت تاثیر اعلام احتمال واگذاری ۱۸درصد سهام این شرکت و همچنین بحث قدیمی واگذاری بلوک بانک پارسیان با معاملاتی مواجه هستند.

در گروه سیمانی دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی دو نماد سیمان کردستان و سیمان غرب بعد از تعدیل مثبت بودند که البته تغییری جدی را در قیمت این سهام ایجاد نکرد.

در گروه فلزی دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی نماد فولاد مبارکه بودند. این نماد که پس از تعدیل سود از ۳۳۱ریال به ۳۸۳ریال بازگشایی شد تحت تاثیر نگرانی از موضوع طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مانع از عبور قیمت از مرز ۲هزار ریال شد. این نماد با نوسانی در محدوده بهای یک‌هزار و ۹۰۰تا ۲هزار ریال مواجه شد. در نماد مخابرات ایران نیز دیروز این نماد با صف خرید همراه شد.