گروه بورس- رییس سازمان خصوصی‌سازی در تازه‌ترین اظهارنظر، زمان قطعی پرداخت سود سهام عدالت بازنشستگان را دهم بهمن ماه اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که سازمان خصوصی‌سازی طی روزهای گذشته، پنجم بهمن ماه را زمان قطعی پرداخت سود سهام بازنشستگان اعلام کرده بود، ولی رییس این سازمان در اظهارنظر جدیدی، مشکل نرم‌افزاری را عامل تاخیر ۵ روزه پرداخت سود اعلام کرد.

«غلامرضا حیدری کرد زنگنه» در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در مورد دلایل تعویق گفت: اعتبار مورد نظر برای ۳‌میلیون و ۲۶۰‌هزار نفر از محل سود عملکرد سال ۱۳۸۶ به مبلغ ۱۳۷‌میلیارد‌تومان به حساب بانک‌های کشاورزی و سپه واریز شده است، ولی از آنجا که برای این امر فیش‌های چاپ شده و نرم‌افزار مورد نیاز باید به استان‌ها ارسال می‌شد و ما در ارسال نرم‌افزار به برخی از مراکز با مشکل مواجه بودیم، از نمایندگان آنها دعوت کردیم تا برای دریافت نرم‌افزار مراجعه کنند.

وی افزود:‌ این کار موجب شد تا توزیع سهام با تاخیر ۵ روزه مواجه شود ولی ۱۰ بهمن قطعی است، البته بازنشستگان براساس زمانبندی که مبنای آن حروف الفبا خواهد بود باید مراجعه کنند و ممکن است زمان پرداخت به همه مشمولان تا یک ماه هم به طول بیانجامد.

معذرت می‌خواهیم

کرد زنگنه ضمن معذرت خواهی از خلف وعده پیش آمده تصریح کرد: بازنشستگان مشمول طرح باید به ۳۴۰ تعاونی سهام عدالت در شهرستان‌های خود مراجعه و یک فیش سه نسخه ای را برای مراجعه به یکی از شعب بانک‌های کشاورزی و سپه و دریافت سود سهام خود اخذ کنند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در مورد سود سهام آموزش و پرورش گفت: سود سهام کارکنان آموزش و پرورش و همچنین بازنشستگان آنها که حدود ۹۰۰‌هزار نفر می‌شدند. چند ماه قبل پرداخت شده و سود سهام بازنشستگان لشکری هم تا آخر بهمن به حساب آنها واریز خواهد شد.

وی افزود: از آنجا که افراد بالای ۱۸ سال باید برای دریافت سود، حساب مستقل داشته باشند، واریز کردن این مبلغ به حساب همه مشمولان مشکلات بیشتری در مقایسه با مراجعه آنها به مراکز مربوطه داشت از این رو واریز به حساب در مورد نیروهای مسلح و با توجه به انجام هماهنگی‌های لازم صورت می‌پذیرد.

رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد:‌ این سود به کسانی تعلق می‌گیرد که از سال ۱۳۸۶ سهامدار بوده‌اند.

حیدری کرد زنگنه میزان سود سال ۸۶ سهام عدالت را بالغ بر ۱۵۵۰‌میلیارد و سال ۱۳۸۷ را ۲۰۳۰‌میلیارد‌تومان اعلام کرد و گفت: ما از حدود ۲۰‌میلیون نفری که سال ۸۶ سهامدار شدند، با این مرحله، به ۱۶‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر سود پرداخته‌ایم و ۳ و نیم‌میلیون نفر باقی مانده هم کارمندان دولت (به غیر از آموزش و پرورش) هستند.

قسط سال ۸۶ دولت؛ ۲۰۰میلیارد‌تومان

وی افزود:‌ از مبلغ ۱۵۵۰‌میلیارد‌تومان، ۲۰۰‌میلیارد‌تومان آن به عنوان قسط به خزانه واریز شده و مقداری هم به تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار داده شده و بقیه هم بین سهامداران تقسیم شده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی میزان توزیع فرم سهام عدالت را ۵۱‌میلیون فرم اعلام کرد و گفت:‌ از این تعداد، ۴۱‌میلیون و ۸۰۰‌هزار نفر کارشان به پایان رسیده و یک‌میلیون و ۸۰۰‌هزار هم در دستور کار داریم که تا پایان اسفند برنامه داریم که سهام عدالت را به پایان ببریم و به این ترتیب ۴۳‌میلیون نفر و برابر با ۶ دهک جامعه سهامدار قطعی خواهیم داشت.

وی افزود: این آخرین سودی است که به صورت متمرکز پرداخت می‌شود و در دوره‌های بعدی خود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سود سهامشان را براساس شرکت‌هایی که سهام آن را دارند، می‌گیرند و مستقیم هر استان را پرداخت می‌کنند.

حیدری کرد زنگنه در مورد آزاد‌سازی فروش سهام عدالت گفت: سهامداران هر شرکتی که سهامش از راه سازمان خصوصی‌سازی آزاد شود، می‌توانند خرید و فروش کنند، ‌البته سهام معادل قسط پرداختی آزاد می‌شود و ممکن است تا ۱۰ سال در وثیقه بماند.

نقص پرونده، خبرنگاران را سهامدار نکرد

از سوی دیگر مدیرعامل سابق کارگزاری سهام عدالت در گفت‌وگویی با «فارس» در مورد سهام عدالت خبرنگاران گفت: در صورتی که خبرنگاران فرم را پر کرده باشند، سهام به آنها داده خواهد شد و اگر به تاخیر افتاده ممکن است به دلیل نقص مدارک پرونده یا دریافت سهام از جای دیگری باشد.

شیخ بیان کرد: کارهای دریافت سهام خبرنگاران در حال اجراست و اگر خبرنگارانی که هنوز سهام خود را دریافت نکرده‌اند از نظر مدارک مشکلی ندارند، سهام خود را دریافت خواهند کرد. البته این خبرنگاران سود سهام خود را از سال ۸۷ دریافت می‌کنند و سود سال ۸۶ شامل آنها نمی‌شود.

وی درباره طلب شرکت‌های نفتی و پالایشگاهی بیان کرد: شرکت‌های نفتی و پالایشگاهی هنوز بدهی خود را پرداخت نکرده‌اند ولی قرار است زمانی که نقدینگی شرکت‌ها بهبود یافت، بدهی خود را پرداخت کنند.