گروه بورس- آستان قدس رضوی در رقابتی ۵ روزه بلوک ۴‌درصدی بانک ملت را خرید. روز گذشته بلوک ۴‌درصدی بانک ملت به ارزش ۹۴‌میلیارد تومان فروخته شد تا دولت دیگر سهام قابل واگذاری در بانک ملت را نداشته باشد.

عرضه ۵۲۴میلیون سهم بلوک ۴درصدی بانک ملت از چهارشنبه هفته گذشته در قیمت پایه هر سهم ۱۴۰ تومان آغاز شد که ورود ۴ خریدار طی ۵ روز گذشته قیمت هر سهم این بلوک را به رقم ۷۹۳ریال رساند. کارگزاری‌های حافظ، سرمایه‌گذاری ملی، مفید و بانک ملت ۴ خریداری بودند که در این رقابت فشرده حضور داشتند تا قیمت‌های پیشنهادی خود را وارد سامانه معاملات کنند؛ اما روز گذشته در حالی معامله این بلوک رقم خورد که کارگزاری بانک ملت تنها خریدار حاضر بود و با عقب کشیدن سایر رقبا، این بلوک را برای آستان قدس رضوی خریداری کرد. به این ترتیب با رشد ۲۸درصدی قیمت پایه بلوک بانک ملت، آستان قدس رضوی از سایر خریداران پیشی گرفت و میزان سهامش را در این بانک به ۵درصد رسید.

آستان قدس که قبلا یک‌درصد از سهام این بانک را به عنوان رد دیون از دولت دریافت کرده بود، اینک سهامدار ۵‌درصدی بانک ملت است. این در حالی است که «آستان» باید ظرف ۳۰ روز کاری ۲۵‌درصد از رقم این معامله که معادل ۵/۲۳میلیارد تومان است را پرداخت کند و مابقی مبلغ را باید طی اقساط ۴ ساله با سود ۶‌درصد هر ۶ ماه یک بار بدهد.

یادآور می‌شود پیش از این دو بلوک ۵درصدی بانک ملت معامله شده است. به این ترتیب در حال حاضر ۴۰‌درصد از سهام این بانک در اختیار سهام عدالت و ۲۰‌درصد آن طبق قانون اصل ۴۴ در اختیار دولت باقی خواهد ماند. همچنین باقی‌مانده سهام نیز به عنوان رد دیون و عرضه در بورس واگذار شده است.