گروه بورس- شرکت ایران خودرو عملکرد ۹ ماهه منتهی به آذر ماه امسال را با پوشش ۵/۳۱درصدی سود هر سهم و تحقق ۶۴درصدی فروش خود ارائه کرد. بر اساس اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، مقایسه عملکرد ۹ماهه امسال «خودرو» با سال گذشته تنها شاهد رشد ۶درصدی سود محقق شده هر سهم و افزایش ۳۳درصدی درآمد حاصل از فروش است.

این در حالی است که هزینه‌های مالی شرکت با ۲۲درصد افزایش از مبلغ سه‌هزار و ۶۸۵میلیارد و ۲۵۳میلیون ریال در پایان آذر ماه ۸۷ به مبلغ ۴‌هزار و ۴۹۵میلیارد و ۶۴میلیون‌ریال رسیده است. ایران خودرو درآمد هر سهم امسال را به طور خالص ۳۵۵ریال پیش‌بینی کرده که تا پایان آذر ماه برای هر سهم مبلغ ۱۱۲ریال کنار گذاشته است. براین اساس خالص سود ناشی از عملکرد ۹ ماهه سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۱۳۸۸ برابر صورت سود و زیان دوره مزبور به مبلغ ۷۰۸میلیارد و ۳۸۴میلیون ریال است که بنابراین عایدی هر سهم ۱۱۲ریال می‌‌شود. این در حالی است که خالص سود ناشی از عملکرد شرکت‌های تابعه در صورت سود و زیان ارسالی شناسایی نشده است.

شایان ذکر است که صورت‌های مالی میاندوره‌ای این شرکت‌ها حکایت از تحقق ۹۰۷میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال سود خالص برابر ۷۵درصد از بودجه سال ۱۳۸۸ آنها در دوره ۹ماهه سال جاری دارد. در صورت لحاظ کردن این مبلغ، خالص سود شرکت ایران خودرو و عایدی هر سهم آن در دوره مالی ۹ماهه به ترتیب به مبلغ یک‌هزار و ۶۱۵میلیارد و ۵۸۴میلیون ریال و ۲۵۶ریال معادل ۷۲درصد بودجه سال ۱۳۸۸ می‌‌شود. در بودجه مصوب امسال، سود خالص پیش‌بینی شده به مبلغ ۲۲۳۵میلیارد و ۴۲۳میلیون ریال بوده که سهم شرکت ایران خودرو و شرکت‌های تابعه معادل ۴۶ و ۵۴درصد است. بر این اساس درآمد حاصل از فروش شرکت ایران خودرو تا پایان آذر ماه به مبلغ ۵۴هزار و ۷۵۵میلیارد و ۸۰۵میلیون ریال رسید که معادل ۶۴‌درصد از بودجه این شرکت را پوشش داده است. ایران خودرو بیشترین مبلغ فروش ۹ماه نخست امسال را از فروش ۲۲۱هزار و ۸۰۸دستگاه گروه پژو به مبلغ ۲۷هزار و ۵۹۹میلیارد و ۴۶۹میلیون ریال کسب کرد. همچنین ۱۲هزار و ۱۹۳میلیارد و ۸۲۲میلیون ریال از درآمد «خودرو» ناشی از فروش قطعات و لوازم بوده است. طی ۹ ماه اول امسال بیشترین تولید ایران‌خودرو با ۲۳۳هزار و ۹۱۱دستگاه مربوط به گروه پژو است و گروه پیکان با ۸۲هزار و ۵۶۹دستگاه، رده دوم را در بودجه شرکت دارد. همچنین ایران خودرو در ۹ ماه اول سال جاری ۹هزار و ۵۹۸میلیارد ریال سود ناخالص کسب کرد. این رقم در دوره مشابه سال قبل شش‌هزار و ۶۵۳میلیارد ریال بوده که نشان‌ دهنده رشد ۴۴درصدی است. از سوی دیگر سود عملیاتی شرکت از چهارهزار و ۳۸۰میلیارد ریال به شش‌هزار و ۴۳۲میلیارد ریال رسیده که بیانگر رشد ۴۷‌درصدی است.